Hjälp önskas angående ytterfilter (Am-Top)

#1 - 19 maj 2005 10:52
Hej!
Jag Är nybörjare på det här med akvarium och fiskar så lite hjälp önskas!

Jag har köpte ett ytterfilter, AM-Top AT3336, och undrar vad man ska ha för filtermaterial i dom olika korgarna 1,2 och 3?

Vart ska man placera strilröret? På bakre långsidan eller längs ena kortsidan?
Eller det kanske inte spelar någon roll?

Jag tänkte ha filtret i ett 222 liters med malawi-ciklider.

MVH

Olle
#2 - 19 maj 2005 13:50
grovt där vattnet först kommer in från kariet och finast i slutet.

vad du vill ha är en smaksak.
en del använder biobollar andra enbart blått filtermaterial.

om du söker lite så kan du hitta många kombinationer på material.
#3 - 19 maj 2005 15:17
Du kan ha något grovt tex porösa keramikrör i första. Zeolit i andra. Något ännu finare i tredje, tex JBL MicroMec. Allt för att först samla upp det grövre för att senare i filtreringen ge bakterierna bra bostad. Sätt strilröret på kortsidan strax under ytan svagt riktat uppåt för att få bra rörelse i ytan. Syns minst på kortsidan. Ut i andra hörnet. Vid rengöring räcker det oftast att rengöra första korgen.
#4 - 19 maj 2005 17:03
Hej!

Grattis till ett billigt toppenfilter :D Jag köpte ett själv för några veckor sen, funkar kanon :thumbup:
I det nedersta filterutrymmet har jag makaroner (Ehfimech), i nästa har jag filtermatta med 10 PPI (rätt grov) och i det sista har jag biobollar och en mindre grov filtermatta.
Dvs efter principen grövst i början och finare i slutet.

Om jag var du skulle jag hoppa strilröret när det gäller malawiciklider. De har absolut inget emot lite fart på vattnet. Om du ändå vill använda strilröret, sätt det som du vill. Det viktiga är att se till att vattenytan är i rörelse, det är det som syresätter vattnet!
Så här ser mitt in- och utlopp från Am-Top filtret ut:
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=1941&size=big&sort=1&cat=737

Lycka till!

Mvh,
#5 - 20 maj 2005 07:52
Jag tackar för förslagen!

Annons