hjälp palettcikliderna har slutat leka

#1 - 1 februari 2009 16:36
hej jag behöver hjälp. Jag har ett par palettciklider men dom leker inte och lägger inte rom mer. Jag provade och göra fler gråtter men de hjälper inte vad kan det var som har gjort att dom har sluttat att lägga rom och inte har lekt på ett bra tag tacksam för svar.;)
#2 - 1 februari 2009 17:09
Berätta mer om akvariet och ändringar som du gjort nyligen.

Att stoppa dit fler grottor kan ibland göra de mer oroliga när omgivningen förändras, och det kanske kan vara en anledning? Dock är det nog knappast troligt
#3 - 1 februari 2009 17:39
De andra fiskar jag har i akvariet är två Gurami, några platy, ett par botia. Inte så mycket höga växter just nu, de blev fula och tappade bladen.
#4 - 1 februari 2009 18:15
Hur mycket och hur ofta gör du vattenbyte?
Hur stort kar?
Vad matar du med?
#5 - 1 februari 2009 18:19
Jag matar dom med tetramin och supervit jag gör en gån i helgerna jag har ett 110 liters akvarie.
#6 - 1 februari 2009 18:24
Prova att mata med lite frusna svarta mygglarver. Detta kan ibland trigga igång fisk till lek samt att du byter med lite kallare vatten än vad som är i karet vid vattenbytena.
Sedan beror det ofta på något om fisk inte leker längre, viloperiod, att de inte trivs, stressade, dåligt vatten mm kan vara några anledningar.
Försök tänka i fiskens banor och se om du kan hitta vad som fattas, annars kan det vara så enkelt att de bara har en viloperiod i lekandet just nu för att hinna äta upp sig lite innan det är dags igen:).
#7 - 14 februari 2009 19:41
hej.har ett par men har andra paletter också honan kan bli jagad mycket och hanen kan börga ätta romen.

Annons