Hjälp! Panik!

#1 - 26 mars 2008 16:59
Har dragit igång ett 540l´s kar på jobbet men får inte rätt på det..
Misstänker att det är vattnet därför får det hamna under denna tråd..
Snabb fakta

Pump: Eheim 2078 Professional 3
Bakgrund: BTN Rocky Med filter matta bakom
Silicon: ParasilicoAquarium (svart)
Sand: Deko grus Vit sand 1mm Unipac 25 kg. Ej Ph-höjande
Belysning : 4st Phillips Aquarelle
Tempraturen ligger mellan 25-26 c
Test växter: tiger valle

Problemet jag får (har) är att alla mina Äppelsninglar dör och nu min Gibbi, dock simmar scalaren på som vanligt..
Äppelsniglarna får "problem" med mycket slem som utsöndras från dom, gibbin börjar bli vit..
Vattnet blir grumligt och luktar lite "ruttet" på något vis.. Har för tillfället inte några keramikrör eller något annat i pumpen eftesom jag trodde det skulle följa med pumpen :mad: (vilket det gjorde med min Fluval) så det ska inhandlas..
Senast jag bytade vatten var för 2 dagar sedan och nu e det kass igen så... HJÄLP!!! Så himnla svårt att förklara för alla andra på jobbet som bara tror det är att handla fiskar nu och släppa ner.. Tänkte kanske kunde jag tatt alla mina vattenpest jag har hemma och tryckt ner.. jag vet inte längre....[B)] Står som ett fråge tecken nu iaf.. Så snälla hjälp någon!! Fort! [:o]
#2 - 26 mars 2008 17:33
Är karets filtermassa, vatten samt sand nytt eller från ett inkört kar? Är tempen verkligen rätt? Infusiorier?
#3 - 26 mars 2008 17:34
Tungmetaller i vattnet kanske? jag vet att äppelsnäckor slemmar och dör vid förekomst av koppar, och en del malar är ju känsliga för koppar dem också men jag vet inte säkert om gibbar hör till dem.

Du har inte fyllt karet med varmt vatten från kranen/vatten som legat länge i ledningarna?
eller medicinerat karet med något som innehåller kopparföreningar?
#4 - 26 mars 2008 20:55
Kom till jobbet nu.. Gibbin har fått tillbaka färgen nästan helt.. Dock har alla sniglar dött ;/
Ska byta vatten under natten ifall jag hinner..
Vattnet som jag har fyllat det med kommer från samma kran som våran kaffemaskin, diskmaskin och driksvattnet kommer ifrån så det kan inte ha stått still så himla länge.. Men kan man se på något vis om man har tungmetaller i vattnet.. alla växter växer så in i ...
#5 - 26 mars 2008 21:16
Kolla vattenvärdena med enskillda vattentester, inga stickor eller snabbtester, kör riktiga tester, tar inte mycket längre tid att utföra, inte tetratec, har bara haft bekymmer med dem, jbl funkar. där kan du se fort och enkelt vattnets värden och kan lättare få hjälp om du har några onormala värden. Lycka till.
#6 - 26 mars 2008 21:57
Kollade Ph;n nu med en riktig PH Mätare Kran vattnet var 7,63 Och akvariets var 7.53..
Så det e ju inte mycket som har hänt där..
#7 - 26 mars 2008 23:14
Hur länge har karet varit igång och hur startade du upp det?
#8 - 26 mars 2008 23:30
Gaffel skrev:
Hur länge har karet varit igång och hur startade du upp det?

14 dagar har det varit i drift..
Monterade bakgrunden lät det torka i nästan 2 dygn all silicon var "härdad" sen i med sanden, fyllade det med vatten, rörde rundor i sanden ut med det vattnet sen i med nytt lät det gå i 3 timmar typ sen ut med det också och i med nytt, planterde några Vallisnera sen efter 2 dagar var vattnet kasst så jag fick byta vatten igen.... samma sak i gen efter 2 dagar igen.. så för 3 dagar sedan släppte jag ner några Äppelsniglar samt en gibbi och en scalar för att se hur dom skulle regera.. Alla sniglar har dött dock lever fiskarna.
#9 - 27 mars 2008 08:13
3 dar har alltså karet varit igång med fisk? överdosera nitrivec och mata inte så mycket, kanske så att alla på jobbet matar?
#10 - 27 mars 2008 21:47
åheim skrev:
3 dar har alltså karet varit igång med fisk? överdosera nitrivec och mata inte så mycket, kanske så att alla på jobbet matar?

Har faktisk bara matat 2ggr på dessa 3 dagar.. Och det e bara jag som matar eftersom jag har sakt till om det, har förklarat problemet med vattnet så det e bara jag som pillar med det. Kan även säga att gibbin e inte större än 15cm & Scalaren bara 5cm kropp.. så det e inte mycket fisk i karet.. Men just nu så ser vattnet klart ut... Hoppas nu att det håller också [:o]
#11 - 27 mars 2008 21:56
i detta fall kanske det e värt att använda vattenberedningsmedel till nästa vattenbyte och överdosera Nitrivec . Hoppas det löser sig för dig.
#12 - 29 mars 2008 01:44
Hej! Jag tycker att terminologin börjar övergå förnuftet.
Alla dessa nitrit,nitrat & vattenberedningsmedel verkar som om ni greppar efter halmstrån.
När det gäller sniglar så vet jag inte exakt vad de gillar då jag endast haft en invasion av skadliga akvariesniglar. Dessa frodades av övermatning samt att de följde med en nyköpt växt. Har man en perfekt ekologi som jag då hade så frodas gärna skadedjur som sniglar i det. Med en perfekt ekologi betyder det att man har ett akvarium med företrädelsevis stenar i botten som agerar filter. I denna bottenmassa bör man ha växter med rötter. Fiskarnas skit ger bottenmaterialet näring åt växterna. Ju mer rötter man har i bottenmassan ju fler ruttnande ämnen tas upp & bildar istället livsviktigt syre åt fiskarna.
Det är vad man behöver veta , sedan är det ju alltid så att ibland blir "skiten" för stor & förorenar vattnet då måste man byta extra. Ibland växer växterna så ohämmat att man måste ta bort en del då näringen har blivit för stor. Man måste följa naturen & varje dag se in i akvariet & se att ytan cirkulerar som den ska. Dessutom måste man hela tiden titta om fiskarna har svårt att andas. De andas precis som vi fast deras lungor sitter i gälarna. Skulle det komma någon slag förorenande hinna på deras gälar p.g.a utsläpp el. annat har de inte en chans utan dör av syrebrist. Därför är det så viktigt att inte släppa ut farliga ämnen i avloppet.
#13 - 29 mars 2008 08:30
Skulle, precis som Öronräv säger, kontrollera kopparhalten - tycker det luktar lite kopparförgiftning. Akvariet är nystartat - behandla det som sånt. Matning varannan till var tredje dag (lite), bakteriekultur varje dag - inga vattenbyten om det inte blir katastrof. Håll tillbaka arbetskamraterna - speciellt de här lite vänliga personerna som tycker fiskarna ser så hungriga ut - de kommer ju fram till mathålet :). Ett handfast råd - lås in maten :)

MVH Lasse
#14 - 7 april 2008 09:28
Bump!

Hej Ixus, jag själv och antagligen många med mig är intresserade av hur det gick för ert nystartade "jobb akvarium", misstolka mig inte men när man engagerar sig i någonting så återfinns delar av belöningen av engagemanget i att få höra slutet av berättelsen, sen lär ju även vi oss av hur det gick för dina fiskar, lägg gärna upp en bild på tex http://photobucket.com.

MVH Jesper

Annons