HJÄLP! Pumpen fungerar inte!

#1 - 21 augusti 2009 10:59
Hej,

jag köpte för ca 2 veckor sedan en "Eheim Aquaball 2208" och idag när jag skulle rengöra akvariet så drog jag ur kontakten till pumpen.
När jag var klar och satte i kontakten igen så vägrar den fungera!!!
Jag öppnade och kollade "motorn", då ser jag att magneten som sitter under den roterande grejen är av på mitten. Försökte få ihop den igen, stoppade in grejerna och nu låter den bara. Fortfarande ingen rotation.
Vad tusan ska jag göra?

Problemet är att butiken jag köpte den hos inte har öppet idag så jag kan inte åka dit för att få den utbytt.
Jag har heller inga pengar att åka någon annanstans och köpa en ny. Jag vill inte att fiskarna ska dö! VAD SKA JAG GÖRA?

Tacksam för svar.
#2 - 21 augusti 2009 11:26
Hej, förstod inte riktigt vad som var fel på pumpen men jag tror nog att det är lugnt med fiskarnas liv om affären du köpt pumpen från bara har stängt någon dag. Om du byter lite vatten så får fiskarna nytt syre också. De klarar sig ett tag :)
#3 - 21 augusti 2009 11:54
fiskarna kommer nog bli anfådda som tusan men dom klarar sej nog.
Värre är det väl med bakterierna i filtret va? dom kommer att stendö på ett dygn.
och det kommer inte bli bra.
Har pumpen varit avstängd mer än ett dygn så måste du nog klassa akvariet som nystartat igen och i princip börja om på nytt.
Det är vad jag har lärt mej i alla fall.

Btw om det är den där lilla magneten med en propeller på så kan du säkert hitta en ny för en liten peng, i en affär som har öppet.
du behöver inte köpa ett nytt filter.
#4 - 21 augusti 2009 12:16
Aquaball är väl ett innerfilter? De överlever rätt så bra även utan att det är vattengenomströmning i dem. I och med att de alltid står i direkt kontakt med vattnet utanför blir det inte syrefritt i dem, och bakterierna överlever då.
Impeller går att köpa ny.
Du kan syresätta vattnet genom att ha en tillbringare, som du fyller och sedan öser tillbaka i vattnet om och om igen. Så gjorde jag under Gudrun i tio dagar och det funkade bra.
Jag öste då på det viset 4 gånger om dagen, och såg till att det plaskade ordentligt.
#5 - 21 augusti 2009 12:30
jaså jaha ett innerfilter... jag får lära mej det där med att söka på google när jag stöter på nåt som jag inte kan... men jag tror ändå att vattnet måste strömma genom filtret...även om det står i vatten sp får det inte stå stilla.

Vad händer om man startar ett filt med döda bakterier i?
blir vattnet giftigt?
#6 - 21 augusti 2009 12:38
Mycket sant att det är ett innerfilter.
Jag fixade syretabletter som jag la i. Så dom borde klara sig några dagar. Ska åka ner till affären imorgon och byta grejen.
Eftersom jag inte är så kunnig så blev jag stressad i bott! Men tack för svaren. Hoppas det löser sig fort, för krångel orkar jag inte med!
Jag bytte ju även vatten idag så nu borde det vara lugnt.

Tack igen för svaren! :)

Annons