hjälp! pumpen har dött

#1 - 18 december 2009 21:25
Jag gjorde vattenbyte ikväll och tog upp pumpen och gjorde rent, det är en sådan här fast äldre modell: http://kpaquaria.123ehandel.se/product.html?product_id=22&category_id=7
När jag var klar så startade inte pumpen :confused:
Jag gjorde inget speciellt och den sitter absolut korrekt monterad, magnetmotorn var ganska varm när jag plockade isär den igen. Med tanke på att den troligtvis har ett par år på nacken, är den kaputt eller kan det vara något annat?

Och viktigaste frågan av allt, överlever fiskarna till imorgon? :(
*håller tummarna att ciklidhuset har lördagsöppet som vanligt*
#2 - 18 december 2009 21:36
Du har ingen luftpump?
Vad har du för fiskar?
#3 - 18 december 2009 21:38
Nej den pumpen är det enda jag har, 222ltr kar.
Silverhaj, neontetror, anticistrus, scalarer, svärdbärare och platy.

Risken är att det dröjer till imorgon tidig kväll innan jag kan vara hemma med ny pump :s
#4 - 18 december 2009 21:41
danne0301 skrev:
Nej den pumpen är det enda jag har, 222ltr kar.

Silverhaj, neontetror, anticistrus, scalarer, svärdbärare och platy.

Risken är att det dröjer till imorgon tidig kväll innan jag kan vara hemma med ny pump :s

Det är säkert inga problem men dina filterbakterier kommer gå förlorade så ta det lugnt med matningen framöver eftersom du får börja om från början.

Plaska lite i vattnet innan du lägger dig och direkt imorgon bitti osv. så det på det viset syresätts lite.
#5 - 18 december 2009 21:47
ingen luft eller skit som hindrar impellern(propellern) i filtret? provat att skaka lite på pumpen när den är i vattnet..?
#6 - 18 december 2009 21:53
mm, precis som smurfmats sa, ofta sitter det skit i impellern som torkar in när man gör t.ex vattenbyte. Händer lite då och då med min pump men så fort jag gör rent impellern så snurrar den fint.
#7 - 18 december 2009 22:05
Snäckskal har oxå en tendens att ställa till det [:o]
#8 - 18 december 2009 22:15
Nä jag hade isär alla delar som går att ta isär och gjorde rent fast det såg inte ut att behövas.

Vad skönt att fiskarna bör klara sig i alla all, stort tack ska ni ha nu sjönk mitt blodtryck :)
#9 - 18 december 2009 22:26
Prova att ta bort underdelen så du ser impellern, och då sänker du ner pumphuset under vatten, sätter i kontakten och slår till på impellern för att få igång den. Funkar inte det är det troligen dags att investera.
Kommer det in luft i impellerhuset på innerfilter kan de vara svåra att starta igen, och de kan behöva lite konstgjord andning.
Goda bakterier finns det gott om i gruset, så för den sakens skull är det ingen fara. Vill du så är det inte fel med ett vattenbyte med kallare vatten nu ikväll om inte pumpen kommer igång, så får du in nytt syrerikt vatten i karet:).
#10 - 18 december 2009 22:39
Plaskar man runt i ytan är det väl risk att en del fisk blir stressad och förbrukar mer syre istället. Känns som ett vanligt vattenbyte är bättre isf.
#11 - 19 december 2009 06:26
Pröva att ta ur impellern, ta vanlig kontorstejp som du sätter på magnetdelen för at sedan snärta loss den "vaxa benen-ryck". Ta en bit i taget tills du "vaxat" hela magnetdelen.
Det finns alltid små magnetiska partiklar i bottenmaterialet som kan sätta sig på impellern
och som hindrar den att snurra vid nystart.
#12 - 19 december 2009 08:38
Shit vad kallt karet var i morse, 22 grader :S
Jag fick igång den med era tips, hade impellern åtkomlig i vattnet och hjälpte till att snurra manuellt, den gjorde microstarter då för att fastna igen direkt. Efter 5 minuter eller så gick den av sig själv :D Dock så låter den stundtals för jäkligt, som att den vibrerar mot väggarna.
Ska prova det där med att vaxa den senare, hade varit skönt att slippa köpa ny just nu.
#13 - 19 december 2009 19:02
danne0301 skrev:
Shit vad kallt karet var i morse, 22 grader :S

Jag fick igång den med era tips, hade impellern åtkomlig i vattnet och hjälpte till att snurra manuellt, den gjorde microstarter då för att fastna igen direkt. Efter 5 minuter eller så gick den av sig själv :D Dock så låter den stundtals för jäkligt, som att den vibrerar mot väggarna.

Ska prova det där med att vaxa den senare, hade varit skönt att slippa köpa ny just nu.

låter som din impellerstav kan vara av..., kolla det...

Annons