hjälp pumpen startar inte efter rengöring

#1 - 21 november 2007 16:29
idag gjorde jag en genomkörning av karet, upptäcker att pumpen (fluval3) signalerar rengöring.
Så på den och öppnar jovisst den e skitigt riktigt skitig, rengör ena flitret noga och kikar in i rummet ovan för check av *propellern*.
Lite små bös som avlägsnas.
Sedan ehum råkade jag öppna locket allra längst upp, det gick ju att ta av utan alltför mycket våld.Jag avlägsnar lite små bös där med och sätter ihop hela pumpen igen trycker noga ihop delarna.

Fint som snus placerar ner pumpen i vattnet och den startar inte...:(

vad har jag lyckats med nu:confused:

är det nån plupp,fäste eller nått jag missat när jag råka lossa på det översta locket?
pumpen är bara sedan augusti så den är så gott som ny...

/eva
#2 - 21 november 2007 16:32
Ta bort filterdelen och snurra till på impellern när strömmen är på så startar den nog och sätt tillbaka filtret.
Detta får jag alltid göra på min Fluval2 och hur kul blir det i längden;)?
#3 - 21 november 2007 16:34
Ibland kan fluvals innefilter vara lite bökiga att få igång...har själv råkat ut för det fast med en fluval2+...
Testa att ta bort filterkassetten och testkör o se om impellern snurrar...
Gör den det så montera tillbax filterkassetten igen testa igen i akvariet.
Ibland verkar det som att impellern fastnar eller att magneten inte vill hänga med.
#4 - 21 november 2007 16:35
ååå kan det vara så simpelt... hoppas på det...=)

impellern antar jag e det jag kallar propeller..den snurrar lätt när jag kollade
#5 - 21 november 2007 16:41
om inte så införskaffa en aquael som är ett mycket driftsäkert filter och bättre än fluval!http://www.pwss.se/product.php?productid=581&cat=618&page=1
#6 - 21 november 2007 16:42
ja jösses... detta får mig att tänka på mindre flygplan från förr...man måste alltså *dra* igång pumpen igen.... så imbacilt löjligt

tänk om jag visste det när jag köpte den, jag tycke dock att det där med två filter i var smart så man alltid har kvar baskilusker, det var därför jag valde den

men så skönt nu fungerar den igen =)

tack för snabb hjälp killar =))

/eva

Annons