hjälp sänka ph

#1 - 18 juli 2008 19:22
Vi har flyttat och pucko jag trodde aldrig det kunde skilja i vattenkvalitet...är ju samma stad och vattnet kommer från samma ställe

meen här är värdena ur ett kar(har bara mätt ett än)

ph 8,2 (kranvattnet har ph 8,2)
Gh 80 (slightly hard)
Kh 80 Excellent buffer capacity. generally high kh is associated with high ph
nitrit myck knappt 0,1
nitrat 0-0,6 osäker på om den har pytte ton

dropptester inte stickor

hur sänker man ph?
måste ha ner det till 7 iaf

inte co2 för jag kan inte koppla co2 då karen står på olika platser i huset och antagligen alla karen har för högt ph nu

finns det nåt att göra direkt eller är det kemiska preparat som gäller?
tar ju ett tag innan jag hinner få hem sånt
#2 - 18 juli 2008 19:29
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Varför måste du ha ner Ph till 7?[/COLOR][/FONT]
#3 - 18 juli 2008 19:36
Har själv flyttat nu och mitt pH blev lite högre.. vilket jag inte gillar riktigt. Men mitt kH vart också högre och det gillar jag mer :) Bättre att hålla vattnet stabilt utan risk för pH ras och dylikt. Inget alarmerande för din del!
#4 - 18 juli 2008 19:42
Ahlqvist skrev:
Har själv flyttat nu och mitt pH blev lite högre.. vilket jag inte gillar riktigt. Men mitt kH vart också högre och det gillar jag mer :) Bättre att hålla vattnet stabilt utan risk för pH ras och dylikt. Inget alarmerande för din del!

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Precis, meckla så lite som möjligt med vattnet så blir det både enklare och bättre :D[/COLOR][/FONT]
#5 - 18 juli 2008 19:43
för jag ska ha crystal red i det
och de tål inte högt ph :confused:

har gula räkor och amano i kar och även där är ph/kh osv samma lika
de ynglar och byter skal som de ska men alla säger att crystal inte tål det

och tyvärr har jag bortfall på mina crystal nu och enda jag kan hitta ärph att det är för högt=(
#6 - 19 juli 2008 23:11
Skulle med vilja veta hur man sänker ph i vattnet. Bor i Lund där vi har ca. 8.2 ph och med tanke på att de flesta akvarie fiskar trivs bäst i vatten som ligger runt 5.5-7.5 i ph så är 8.2 i ph ganska långt ifrån idealet för en med akvarium som hobby ;). Så hur sänker man egentligen ph värdet på ett smidigt och enkelt sätt?:p
#7 - 20 juli 2008 08:12
har du testat med att ha lite torv i filtret? Det gör vattnet surare, nackdelen är dock att vattnet kan bli lite brunt vid fel dosering.

Annons