Hjälp,scalarer lägger rom

#1 - 3 februari 2005 15:10
hej märkte just att mina scalarer håller på att lägga rom.i 240 liters akvarium.vad ska jag göra jag har i karet 4 svärdbärare . 10 guppy.3 platy.15 neontetror,4 mindre malar ancitrus och två discusar.ska jag flytta andra fiskar till andra karet utom discusar och mallar kommer de att ätta upp romen.ska jag låta ljuset vara på hela natten?
#2 - 3 februari 2005 23:41
Du får ha en jäkla tur om du skall få något levande ur den
kullen ;). Det du kan göra för att förbättra chanserna är att
ge dom en svag nattlampa så dom kan nypa till malarna om dom
kommer för nära.Du kommer med största sannolikhet inte ha några
yngel kvar när dom blir frisimmande. Ett sådant gäng med tetror
blir svårt för ett par scalarer att hålla borta. Flytta dock inte
på äggen utan låt föräldrarna träna på att vårda dom små.
Scalarer är hemska med att äta sina första kullar , slår nästan
fjärilsciklider.

lycka till!

/Baggen
#3 - 4 februari 2005 06:00
Tänk att lägga dom i ett separat akvarium till nästa gång.Då kan du iaf öka chansen att lyckas.
#4 - 4 februari 2005 07:02
ok, de hade en natt lampa i natt och så verkar det som om romen är kvar och inte uppätten,skalarer slår alla fiskar som kommer nära även mallar.undrar hur snabbt ungar blir stora så att tetror inte käkar upp de?eller föräldrar, eller kan man efter några dagar att de blir frisimmade lägga yngel i yngel kasse
#5 - 6 februari 2005 18:41
nu är de inne på fjärde dagen och det finns några klumpar som är vita men de flesta ägg ser utt som små larver som rör på sig i en stor hög, några av de ramlar avv bladet när men deras föräldrar fångar upp de snabbt och spottar tillbaks i högen.undrar hur långt tid tar det inan de blir frisimmade och när ska jag börja mata de och med vad, hur snabbt växer de, hur långt tid tar det att de blir stora så att neontetror inte äter upp de
#6 - 6 februari 2005 21:45
Försök att kläcka artemia, det är det bästa yngelfodret. Azur här på zpet har en bra hemsida om kläckning.

http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm

Annons