Hjälp! Scalarhane elak mot sin partner!

#1 - 29 oktober 2007 18:41
Hej igen.
Som ni kankse vet så har jag ett lekpar av yngelvårdande scalarer.
Men efter senaste misslyckade leken verkar hanen mobba honan. Hjälp!
Kan det bli så här? Honan är injagad i ett hörn som hon inte kan lämna eftersom hanen kommer direkt och jagar in henne igen. Verkar vilja nafsa henne i bakfenan.
Tanken har slagit mig att hanen vill leka men honan inte är redo än. Kan det vara så? Hoppas i så fall hon blir leksugen snart....
Hon har fina färger och äter som hon skall, så jag ser inte att hon mår dåligt av det än i alla fall. Men som sagt, är detta normalt beteende mellan leken?

/Stefan
#2 - 29 oktober 2007 22:29
Hej igen.

Som ni kankse vet så har jag ett lekpar av yngelvårdande scalarer.

Men efter senaste misslyckade leken verkar hanen mobba honan. Hjälp!

Kan det bli så här? Honan är injagad i ett hörn som hon inte kan lämna eftersom hanen kommer direkt och jagar in henne igen. Verkar vilja nafsa henne i bakfenan.

Tanken har slagit mig att hanen vill leka men honan inte är redo än. Kan det vara så? Hoppas i så fall hon blir leksugen snart....

Hon har fina färger och äter som hon skall, så jag ser inte att hon mår dåligt av det än i alla fall. Men som sagt, är detta normalt beteende mellan leken?

/Stefan

Det kan mycket väl vara så, men du kanske skulle skaffa fler så paret har några andra att jaga iväg tillsammans om honan inte är redo ännu? Nu har ju hanen ingen att försvara reviret emot så då kommer han kanske i form för lek lite väl snabbt....:D
#3 - 30 oktober 2007 19:12
Haha i mitt fall är det precis tvärtom, hanen får så mycket stryk av honan att munnen ser på gränsen till missbildad ut...

Annons