Hjälp ska byta till torrfoder!

#1 - 7 mars 2011 00:37
någon här som har erfarenhet av hur high energy torrfodret är? Ska byta foder till min kräsna lilla tjej, hon äter eller ja ska äta klass färskfoder nu men hon har nog tröttnat på det för hon äter det inte. Men frågan är ju lite vilket high energy foder man ska välja? Jag har hittat 3st sorter dom har.
1: Competiton - protein30 fett20.
2: Professional - protein32 fett24.
3: Extreme - protein34 fett30.
Min hund är en siberian husky tik som är väldigt aktiv, hon är upp o ner o överallt, men jag drar med henne oxå. Hon är lite tunn och det har hon varit sen jag fick henne, men kan bero på att hon fått fel foder med för lite protein/fett, då hon är så aktiv. Så snälla hjälp mig!
#2 - 7 mars 2011 13:54
Hur gammal är hon?
Har du testat olika foder på henne innan? I så fall vad för foder?
När "fick" du henne? O hur gammal var hon då?
"Nog" tröttnat på fodret? Hur beter hon sig vid matdax?

För att kunna hjälpa dig, behövs de rätt många svar först,tyvärr.

De man ska tänka på är att ju mer energi du stoppar i henne, ju aktivare blir hon o desto mer springer hon av sig.
Ibland blir de bättre att köra ett foder med lägre energi och att man ger mer istället.

Olika hundar går olika bra på olika foder. Men man ska ju inte "klabba" onödigt mycke med olika fodersorter heller, men ibland behöver man testa sig fram lite.

Mvh Lenan
#3 - 7 mars 2011 14:12
har redan fått svaren jag söker på säkrare håll. (vet o kennel)
#4 - 8 mars 2011 18:03
kommer att bli Royal Canin Performance Energy 4800
#5 - 8 mars 2011 18:58
Annars finns där ett super bra foder: Specific
Säljs dock bara hos djursjukhusen. Har det själv till min staffe, å hon äter det med hull & hår varje dag :)

http://www.specific-diets.com/Default.aspx?AreaID=99
#6 - 8 mars 2011 21:30
Bra att du fått svar!
Hoppas vovven börjar äta bättre nu.
Håller tummarna för er.
#7 - 9 mars 2011 01:44
everhate jag måste ha ett högenergi foder och då blir detta bäst.
#8 - 9 mars 2011 10:52
Första inlägget på forumet och så handlar det inte om fisk:)

Jag gav min husky RC 4800 (och tidigare versioner av samma foder) och han fungerade jättebra på det i hela sitt liv. Det är dock inte helt ovanligt att ensamma huskysar är kinkiga med maten.
#9 - 9 mars 2011 13:55
Jenni L det är väl lite därför man måste hitta det bästa fodret som hon äter och som hon mår bra på. Högenergi foder krävs då hon jobbar/tränar en hel del.
#10 - 9 mars 2011 13:56
kan lägga upp lite bilder på henne senare idag så ni ser vem vi talar om;)
#11 - 9 mars 2011 14:50
Precis. Det spelar ju ingen roll hur bra fodret är om hunden inte äter det.
Lägg gärna upp bilder! Hon ser jättefin ut. Varifrån kommer hon? Ser att du bor i Östersund. Jag känner några uppfödare där i krokarna.
#12 - 9 mars 2011 15:56
hon kommer från isviddens kennel i ramsele
här får ni lite bilder
[ATTACH=CONFIG]42912[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42920[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42919[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42918[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42917[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42916[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42915[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42914[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42913[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42921[/ATTACH]
#13 - 9 mars 2011 17:29
Jättefin!

Min var kinkig med maten och lite tunn i hullet upp till någonstans i treårsåldern. Då började han äta bättre. Hoppas att hon gillar RC.
#14 - 9 mars 2011 23:34
hoppas jag oxå. Så hon mår bra min lilla myra ;)
#15 - 15 mars 2011 15:25
Va in på djurmagasinet i dag och kollade vad dom rekommenderar, och dom sa att jag bör börja i någon ända och tyckte jag skulle börja med Eukanuba - working & endurance 30/20. 15kg för 599:- hon ska ha endast 300gram per dag av det och då räknade dom på att hon ska gå upp ca 3kg.
och efter att dom träffat henne så va det inget snack om saken att hon bör lägga på sig några kilon.
så nu är jag lite nyfiken på vad ni har att säga om detta foder?

Läs mer här
http://www.eukanuba.se/products/working-endurance.html
#16 - 15 mars 2011 16:38
det är okej.
Men absolut inte nödvändigt.
Först så kan jag säga som så att de flesta hundar (dock inte alla) jag haft hand om inte uppskattar smaken på eukanuba så väldigt mkt, så det är ett rätt värdelöst startfoder för att lära henne äta torrt.
Sen är det väldigt dyrt också.

Jag kommer inte på namnet (eftersom jag är på övervåningen och den i källarn) men det finns ett billigt och väldigt bra torrfoder som även min hyperkräsna hund gluffsar i sig. ge mig 2 sekunder så ska jag gå och kolla. för det är nog faktiskt det enda torrfoder jag kan rekommendera. Och min hund (som är adoptivhund) har gått från 4 till 6.5kg med hjälp av detta fodret och även annat (i början mest torrfodret)
#17 - 15 mars 2011 16:42
Purina Beneful.
Dock så finns det lite delade meningar om detta foder, speciellt eftersom det innehåller extra socker och salt, och även ett färgämne som vissa anser dåligt (dock inget bevisat)
men som sagt, ett grymt bra foder för att få igång torrfoder ätandet (det är även sprejat med fett så dom ska äta mer)
men inte i det långa loppet!
#18 - 15 mars 2011 16:48
kan ju bara för säkerhetens skull poängtera att alla purina fosder borde undvikas under längre perioder, men ett bra inkörningsfoder.

Hur som haver så finns ju även doggy, nyttigt och grymt uppskattat av nästan alla hundar.
#19 - 16 mars 2011 10:23
De flesta foder du köper i djuraffärer som Royal och Eukanuba är likvärdiga kvalitetsmässigt. Dock innehåller RC 4800 32% fett och 30% protein. Såvill du ha upp henne i vikt är nog det bättre. Det beror ju förstås på hur mycket fodret du ger henne nu innehåller. Om Eukanubas är energirikare än det du har nu kommer hon nog att lägga på sig.
#20 - 18 mars 2011 17:21
Det blev att testa Eukanuba - Boxer
#21 - 21 mars 2011 13:27
Eukanuba är ett bra foder! Hoppas det fungerar!
Ett foder jag tycker väldigt mycket om är Pro Plan! Det verkar ha hög smaklighet och en av de största fördelarna enligt mig är att det inte innehåller konserveringsmedel eller färgämnen. Superfoder!
När vi bytte från RC 4800, till Pro Plan, blev vår pointer plötsligt väldigt mycket friskare efter att ha dragits med klådor och annat skit. Mest troligen var han överkänslig mot något av dessa extratillsatser.
Jag har överhuvudtaget inte någon bra erfarenhet av RC. samtidigt är det många som är mer än nöjda, så det har väl, som med allt annat, med individuella skillnader att göra.
#22 - 22 mars 2011 00:21
det ser lovande ut men måste ju köra detta nu i minst 3månader innan man ser någon skillnad, men det jag tycker är bra med just detta foder är att hon inte ska ha så mycket varje dag och hon blir mätt oxå :) av detta ska hon ha 220gram per dag av det hon åt innan skulle hon ha 1200gram per dag. Så nu ber jag till gud att det kommer fungera, även om jag ej är kristen :)

Annons