Hjälp snabbt!!!

#1 - 11 juni 2007 19:15
Jag har en ancistrusmal som har fastnat med nosen i håven. Vad ska jag göra, jag är rädd att skada honom!
#2 - 11 juni 2007 19:19
Ta ner handen i håven och håll försiktigt om framkroppen och mjukt och stilla lirka av håvmaskorna i "taggarnas" riktning. Du får inte bruka något våld, utan bara lirka försiktigt!
#3 - 11 juni 2007 19:20
du får försöka ta loss honom på ett varsamt sätt....hur svårt har han fastnat??
#4 - 11 juni 2007 19:21
såg att maxB var lite snabbare än mig......lyd hans råd...det lät bättre än mitt :p
#5 - 11 juni 2007 19:37
Jag är lite feg när det gäller att ta tag i honom, han sprattlar så väldigt. Jag låter honom vila lite medans jag samlar mod...Han verkar ha fastnat med båda skäggtömmarna på sidorna av huvudet, så håven ligger som en mössa över huvudet. Han är förresten ca 6 cm stor.
#6 - 11 juni 2007 19:58
Den är inte farlig att ta i:)
Gör så här då; Håll i håvnätet strax framför nosen på den och gör små doppande rörelser så kanske han kan lirka sig ur själv. Det jävliga är att när den sprattlar far den frammåt och borrar sig djupare in i maskorna.
Ta nu ett djupt andetag och försök att lirka av den för hand, om inget annat funkar - det är ingen fara!!!:)
#7 - 11 juni 2007 20:35
Jag fick loss honom!!! Jag klippte lite försikigt i håven och till slut lyckades han ta sig ut själv. Tusen tack för era svar!
#8 - 11 juni 2007 20:37
Bra!!! Huvudsaken är att den slapp loss - fan va skönt!

Annons