Hjälp snälla!! Oceaniabakterie - Blågrön slemalg

#1 - 15 juni 2008 14:17
Hej!

Har kris hemma i akvarierna, (är på semester) fick mail av den som vattnar och matar fisk att det är ett stort algutbrott i mitt finaste akvarie. Har haft den typen av alger innan i ett annat kar, det är enligt en kunnig kille på akvarieaffären Oceaniabakterie - Blågrön slemalg. Inga fiskar äter enl honom den utan det är i stort sett bara medicinering som gäller. Jag får dock inte bort den och nu tar den över allting. Snart tar den över mit intresse för akvarier oxå.

Är det ngn som känner till detta fenomen och har några handfasta råd? Jag känner mig desperat...

Tack på förhand!!
#2 - 15 juni 2008 14:40
Ett par doser Tetramedica Generaltonic.
#3 - 15 juni 2008 14:46
defdac skrev:
Ett par doser Tetramedica Generaltonic.

Vet du att det (brukar) funkar? Det står inget om blågrön slemalg i beskrivningen?
#4 - 15 juni 2008 14:47

Vet du att det (brukar) funkar?

Brukar? Det funkar alltid.
#5 - 15 juni 2008 14:51
defdac skrev:
Brukar? Det funkar alltid.

Mot algerna? Det är ju underbart i så fall!! Har du ngt doseringstips? Har testat med Algkiller och ett annat preparat utan effekt.
#6 - 15 juni 2008 14:53
Dosera som det står på flaskan och vänta ett par dygn. Kan behövas en dosering några dagar efteråt igen om inte allt gett med sig.
#7 - 15 juni 2008 14:55
defdac skrev:
Dosera som det står på flaskan och vänta ett par dygn. Kan behövas en dosering några dagar efteråt igen om inte allt gett med sig.

Ska testa omedelbums när jag kommer hem igen!! Tusen tack för tipset!! :)
#8 - 15 juni 2008 14:56
Genreal Tonic är nog det sätt som har minst nackdelar, det är dock ganska elakt mot finbladiga växter, samt att du möjligen kan få negativ påverkan på filterbakterierna. Men det finns flera:

Använda Easy Carbo: Nackdel, du får fortsätta med det, eftersom växterna vänjer sig vid det extra CO2-tilskottet, samt att det är giftigt för filterbakterier om du använder mer än dubbel dos.

Använda malysiska sandsnäckor: Nackdel du har dem kvar även efter att algerna är borta, och det tar lång tid.

Sätta sådan fart på växterna att de istället tar upp den näring som blågrönalgerna behöver. Nackdel: Du behöver få full koll på näringsstatus, troligen köpa någon form av CO2-tillförsel och kanske också fixa bättre ljus. Men då får du också bonusen att du får megafina akvarieväxter. :)
#9 - 15 juni 2008 15:00

Sätta sådan fart på växterna att de istället tar upp den näring som blågrönalgerna behöver

Det går inte eftersom cyanobakterier inte bara klarar lägre näringsinvåer än växter generellt, utan även klarar att extrahera kväve ur luften. Att däremot sikta på att alltid ha glada växter är naturligtvis bra eftersom dom kommer se till att hålla alla triggers borta såsom syredippar, ammoniumspikar och att dom dessutom skuggar.

När man väl fått Cyanobakterier är dom erkänt svåra att bli av med eftersom dom är sådana fenomenala överlevare. Mörkläggning och GeneralTonic är två garanterat effektiva metoder som inte ger några större nackdelar.

Easy Carbo är betydligt mer aggressivt mot en massa olika växter, vilket inte General Tonic är.
#10 - 15 juni 2008 15:23
defdac skrev:

Easy Carbo är betydligt mer aggressivt mot en massa olika växter, vilket inte General Tonic är.

Sorry för OT, men måste bara fråga vilka växter EC är aggressivt mot, och vad händer med dem?
#11 - 15 juni 2008 17:10
EC är elkt mot de växter som kan ta upp karbonat iställer för koldioxid. Bland de finns Vallisneria och Anubias. Vad problemet beror på har jag dock inte kollat upp? defdac har säkert benkoll på det... :)

Mörkläggning tycker inte jag är något vidare alternativ. Det fungerar i kanske två veckor, sedan är cyanon tillbaka. :(
#12 - 15 juni 2008 17:57
Håller med. Mörkläggning är trist, så jag var glad när jag upptäckte GeneralTonic.. Fungistop fungerar hyffsat också.
#13 - 23 juni 2008 16:49
Hej igen på er!

Har varit och letat Tetramedica Generaltonic nu i de affärerna som finns häromkring men ingen har det. Tänke beställa det på nätet istället, undrar om det är ngn som har en flaska hemma som kan kolla doseringen? Stod inget på sidan där jag hittade den.

En kille i en akvarieaffär idag pratade lite om det, han påstod att det inte var en bakterie, vilket jag hade fattat det som, + att han sa att ett antal vattenbyten skulle göra susen? Kan det ligga ngt i det? Hjälper det till?
#14 - 23 juni 2008 18:09
Nej det hjälper inte med vattenbyten eftersom Cyanobakterier egentligen är tecken på att man under lång tid haft väldigt låga kvävehalter, dvs haft för "rent" vatten om man generaliserar lite.
#15 - 24 juni 2008 21:26
Håller på med mitt 240l här hemma, har även ja fått äckel cyano i karet, har provat dom flesta "bonna metoderna" men det blir bara bra ett par dagar sen e skiten tebax, Ska nu i veckan när lönen kommer in åka ner till zoo här i stan, Han pratade om typ en stor tee påse med nått mojjs i som man stoppar i pumpen, som drar till sig fosforen??? som orsakar det här fenomenet. Sen efter ett par dagar/vecka skulle man plocka ur den och rengöra den i saltvatten, och sen stoppa i den igen. Inte den blekaste va fan det va för nått, Men den skulle tydligen va top-of-the-line! dyr som as va den oxå till råga på allt! Om ja kommer ihåg så återkommer ja med mer info...
#16 - 25 juni 2008 05:05
5ml per 20l vatten
#17 - 25 juni 2008 08:19
rsoderberg skrev:
5ml per 20l vatten

Tack!! Och så räknar jag med runt fyra behandlingar?
#18 - 26 juni 2008 08:29
Nej en behandling och i värsta fall 2.

Kardanmannen: Det är nog motsvarande Rowaphos som suger till sig fosfater. Har du inga växter och matar dina fiskar friskt kan det vara ett effektivt sätt att hålla Cyano lite låga/ledsna.
#19 - 26 juni 2008 15:34
Såhär gjorde jag med min cyanokamp med GT http://skiren.blogspot.com/2008/04/dags-att-g-vidare.html
#20 - 19 juli 2008 13:29
Hej igen!!

Lite uppdateringar, jag har kommit hem till eländena.. Gick och köpte GT direkt. Det karet som varit angripet bad jag fiskvakten att släcka ner. Väldigt mkt av cyanon var borta! Rengjorde och hällde i en dos där.

Ytterligare ett kar hade drabbats och där sög jag upp så mkt jag kunde och behandlade med GT. 1½ v senare ser jag nu inga spår av algen i det första karet, den gröna färgen är mkt uttunnad.

I det andra är fortfarande den gröna färgen mkt mer intensiv och jag tycker mig se cyano. Svårt att säga om den är vid liv eftersom vattnet är så grönt. Gjorde ett vattenbyte på 20% och gav den en till dos idag.

Djuraffären jag köpte det i hade oxå cyano i tre av sina kar så jag rekomenderade dem GT, en vecka senare när jag kom in så var de överlyckliga för det var väck!!
Har jag gjort rätt med det hela nu?
#21 - 22 juli 2008 18:57
Glöm inte att filtrera bort resterna med aktivt kol sen när du tycker du är klar.
#22 - 23 juli 2008 12:36
Skiren skrev:
Glöm inte att filtrera bort resterna med aktivt kol sen när du tycker du är klar.

Hur gör jag det då??
#23 - 23 juli 2008 12:52
Det behövs inte. Det gjorde inte jag. Det försvinner med tiden alltmer för varje vattenbyte.
#24 - 23 juli 2008 15:13
Har man kol liggande så varför inte använda det;)
#25 - 23 juli 2008 21:46
Man kan ju ge GT underhållande så då kan det väl inte vara fel att det är kvar??

Tackar hjärtligast för all hjälp med detta, speciellt till dig defdec!! Underlättar verkligen att ha tillgång till folk som vet vad de pratar om så här!

Annons