HJÄLP!! spricka i karet nu...

#1 - 28 maj 2008 20:11
jag har precis upptäckt en spricka i nedre hörnet på mitt 200l kar. vad fan ska jag göra. jag svettas som en gris just nu.! hjälp jag vågar inte röra de. de läker inte "ännu". vad fan ska jag göra hjälp!!!
#2 - 28 maj 2008 20:26
Du nu får du lugna ner dig lite, panik är det sista du vill råka ut för i en situation som den här, du vet det finns inga genvägar till det perfekta soundet hörru!
Bilagor:
#3 - 28 maj 2008 20:32
Sry, kunde bara inte låta bli, enda sättet att stoppa sprickor från att sprida sig är att borra ur sprickspetsen vilket knappast är troligt i ditt fall, töm ur så mycket vatten det går med tanke på fisk(i klunkar, hinkar, dunkar, spänner, badkar och buteljer fyller vi..) och lägg en sträng glassilikon på typ en bit täckglas eller dyl och använd som lapp, stöd får du komma på själv men om du kör insidan så ta inte för mycket silikon och stämpa upp med någonting som inte är giftigt eller sväller av vatten..

Ta ett par bra bilder och lägg upp, jag vill gärna ha filmen oxå... ;)
#4 - 28 maj 2008 20:46
Lägg silikon över, och se till att karet står i lod. Det är den vanligaste orsaken till sprickor, att akvariet inte står i lod.
#5 - 28 maj 2008 21:05
OM det är nyköpt och har stått i lod så tycker jag du ska reklamera det.... direkt... töm ut vattnet och fiskarna i ett renskrubbat badrum(inga kemikaler kvar) eller ta den största baljan du hittar, lägg ner växterna och en pump..

annars får du väl fösöka laga med en lapp, tråkigt på utseende bara
#6 - 28 maj 2008 21:44
#7 - 28 maj 2008 21:57
jo det skulle ju kunna vara ett alternativ, sälj karet du har nu och köp ett fräscht begagnat... om du inte har tid/kunskap att limma om det med en ny ruta
#8 - 30 maj 2008 13:33
Töm akvariet, beroende på hur gammalt det är så lämna in det för omlimning.
Vet inte var du bor eller om det är ett möbelakvarium, med eller utan ram o.s.v.
Ett helglasakvarium kostar inte många spänn på t.e.x Akvarielagret i Bromma. ( 1150:- )
#9 - 30 maj 2008 14:16
Verkar ju inte som att det var jätteakut eftersom han inte svarat sen han startade tråden för två dagar sedan ;). Eller så har han haft fullt upp att ösa vatten och silikona akvarium :p
#10 - 30 maj 2008 18:27
kul prioritering dock, att gå in på zoopet o skriva lite när man borde ösa vatten av bara f*n!

Annons