!!!!hjÄlp stort problem!!!!

#1 - 8 mars 2009 13:51
För 2 dagar sen köpte jag en röd krabba. I morse så hade krabban tappat ett ben på höger sida. Vi trodde att den bara bytte skal eller nåt sånt. Men vi var borta en stund nu på eftermiddagen, och nu när vi kom hem såg vi att ett ben till var borta! På samma sida! Den kan inte ha skadat sig när vi lade den in i akvariet, för vi var jätte försiktiga. Kommer den att klara sig?

I akvariet har vi:
3 svärdbärare
5 platy
1 eldfena (den köpte vi samtidigt som krabban, men de var inte i samma påse)
2 fläckiga harneskmalar
2 skäggmalar
10 neontetror
4 scalare
#2 - 8 mars 2009 14:03
hej! läste här nånstans på zoopet "en massa allmän krabbinfo" som Kjell Fohrman skrivit,hittar inte det nu men det stod bla " Ibland kan de bli transportskadade å sakna nåt ben,klo eller antenn men de ersätts vid nästa skalömsning" nåt sånt stod det men hittar som sagt inte artiklen nu men nån större fara är det kanske inte,jag har 2 krabbor en dag låg hela skalet tomt ben klor å allt så de byter visst allt helt å hållet,fler svar kommer säkert
#3 - 8 mars 2009 14:17
Nått i karet som äter på din krabba.
#4 - 8 mars 2009 15:34
vad är en "eldfena"?

är det en Rödklokrabba du har?
#5 - 8 mars 2009 15:56
Markus1984 skrev:
vad är en "eldfena"?

är det en Rödklokrabba du har?

Skulle gissa på en eldstjärt..
#6 - 8 mars 2009 17:44
HenkeP skrev:
Skulle gissa på en eldstjärt..

inte riktigt den har ALLA fenor röda och kroppen grå men annars ser den ut som en eldstjärt (skulle gärna vilja vete vad det är för fisk). Men eldstjärten har bara stjärten röd. Jag tror det är en rödklokrabba. Tack för snabba svar!:)
#7 - 8 mars 2009 18:17
alfreds skrev:
inte riktigt den har ALLA fenor röda och kroppen grå men annars ser den ut som en eldstjärt (skulle gärna vilja vete vad det är för fisk). Men eldstjärten har bara stjärten röd. Jag tror det är en rödklokrabba. Tack för snabba svar!:)

Då blir nästa gissning en Regnbågshaj.. Diskuteras i denna tråd:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105140
#8 - 8 mars 2009 18:42
om det är det samma som mangrovekrabba vet jag inte men de behöver kunna komma upp på "land" samt ha rötter att "äta" av,de druknar annars om de inte kan komma över ytan
#9 - 8 mars 2009 18:50
min första krabba levde i 4 månader tills jag inte hittade den. nån vecka senare flyttade jag tv:n några meter bort och under den låg...jah krabban:p
#10 - 8 mars 2009 19:04
min första krabba levde i 4 månader tills jag inte hittade den. nån vecka senare flyttade jag tv:n några meter bort och under den låg...jah krabban:p

ja de har en förmåga att rymma även om man har täckglas då de kan ta sig ur ev hål, de klättrar tom rakt upp för glaset en bra bit har jag sett samt med hjälp av siliconet som de nyper tag i så luriga är dom,jag har en stor mangroverot som går ovanför vattenytan där ligger dom ibland men är de 2 behövs stor yta eller flera då de tar revir
Bilagor:

Annons