Hjälp till Kjell.

#1 - 27 december 2003 12:57
Jag har kikat runt lite och kommit fram till att dessa Trådar inte har något med akvaristik att göra, eller tillför hobbyn något:

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4271

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17746

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17832

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=18185

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=18101

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=18043

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17699

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17656

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17641

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17533

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17550

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17580

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17277

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17278

Dessa fanns i Humormania, det går säkert hitta fler om man vill.

//Mvh Marcus

Ps. det vore synd om en personlig stämning kunde skapas på Zoopet, så lås alla trådar direkt dom inte handlar om fiskar.
#2 - 27 december 2003 13:04
Avdelningen för dråpliga episoder, mindre ?seriösa? inlägg, allmänna lustifikationer, roliga fiskhistorier etc.etc. Endast fantasin är begränsningen.

Detta står som innehållsförteckning på Humormania.
Varför bryr du dig ?
Det är många som tycker att det roligt att både skriva och läsa dessa trådar. Om du nu inte tyker som många av oss andra så är det bara att låta bli att läsa dessa trådar.

Guy
#3 - 27 december 2003 13:05
Men jösses vad du har varit duktig då !
Killen behöver en hobby =)[:-160]

[:-5] Mvh Jesper
#4 - 27 december 2003 13:15
Varför startar jag en tråd som jag just gjort?

kan det kanske bero på att jag tycker att Kjell har börjat låsa trådar som faktiskt tillför Zoopet någonting, en chans att få en liten aning om hur folket som skriver saker här verkligen är.

jag kan inte se något fel med en tråd som folk skriver en rad i varje helg när dom har slagit sig ner för att slappna av med en öl till exempel.

vi vet alla vad tråden handlar om, dom som inte gillar den behöver inte öppna och läsa, innehållet är inte stötande.

I mina ögon har den minst lika stort värde som väder tråden som Kjell startat, men jag är troligen en idiot som inte borde yttra mig.

Kjell gör helt rätt i att låsa/censurera trådar som spårar ur med dom mest sjuka skämt som dyker upp, men som han själv skriver att tråden inte har något med fiskar/akvaristik att göra så därför låser han den, det är väldigt konstigt när man läser vad som står på Humormania.

Det står ingenstans i den tråden att det måste handla om fiskar.

Jag hör inte till dom som brukade skriva i trådarna som låsts, emn om man kollar så är det många av dom som hänger på Zoopet regelbundet som skriver en rad nu och då, så något värde borde finnas i tråden.

Jag kommer fortsätta skriva i dom trådar jag finner intressanta, och dom handlar om fiskar så dom kommer trolgen att vara kvar, jag tycker bara det är synd att Zoopet just nu håller på att genomgå en försämring på grund av tidigare tvivelaktiga trådar.

//Marcus

Ps. Dom som fortfarande inte förstår vad jag menar kan skicka mig ett pm.
#5 - 27 december 2003 13:34
Hahaha, vilken skön ironi. [:)] Jag har varit med på ett flertal diskussionsforum som spårar ur med dubbelmoral och stenhård styrning. När det går ett par moderatorer per ämne och trådar som denna raderas innan nån ens hinner läsa så lämnar jag forumet. Jag känner igen de första tendenserna till att det ska gå åt det hållet här.

Låt oss hålla oss till att stänga trådar där det skapats 15 trådar om samma ämne eller om det är stötande/icke rumsrena inlägg, personliga påhopp och liknande. Framför allt ska man vara ärlig i varför en tråd stängs, om lättsinnigt groggdrickande och diskussion om olika sprit och ölsorter är stötande för många personer så borde det vara anledningen till att tråden stängs.

Sen vill jag dra en parallell till lägenhetskomplex. Vissa ljud måste man acceptera, det är oftast de som klagar på att någon spolar toaletten mitt i natten eller tittat på en film med måttligt hög volym ganska tidigt på kvällen som blir vräkta. Eftersom de stör grannarna med att klaga på orimliga saker.

Jag kan inte fälla en dom ifall dricka grogg-tråden inte är passande. Det får de ansvariga för Zoopet göra, men var i sånna fall ärlig med anledningen till att tråden stängs eller stäng alla de trådar Dr. Strange länkar till med.
#6 - 27 december 2003 13:43
Jag förstår inte varför allt, varenda ord måste handla om fiskar..Humormania trådarna är ofta de som man kan sitta och läsa för skojs skull, mycket roligt i dom. Skulle inte de finnas skulle i alla fall jag inte surfa runt lika mycket och då både lära mig mindre om det som är viktigt samt missa om nån ställer en fråga som jag faktiskt kan svara på..Vet inte om det finns fler som tycker som jag?

//Jenny
#7 - 27 december 2003 14:05
I mina ögon har den minst lika stort värde som väder tråden som Kjell startat

En liten rättelse.
Det är inte Kjell som har startat SMHI-tråden, utan det gjorde Googoo redan 2002.
http://www.backtonature.org/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=828
Eftersom att den var så populär så blev Kjell tvungen att öppna en fortsättningstråd 2003-
Jag kan inte se någon likhet mellan denna tråden och Dricka-grogg tråden.
Den ena riktar sig till alla och den andra bara till en liten skara.

Guy
#8 - 27 december 2003 14:05
Ta väck den också då...........
#9 - 27 december 2003 14:32
Balzani: Måste allt rikta sig till alla? personligen föredrar jag faktiskt sprit framför väder, utom möjligen på sommaren då (då är ju vädret trevligt) ;-)

//Jenny
#10 - 27 december 2003 14:36
Men Jenny då alla här trodde du var en skötsam flicka ju *garv*

Fattar inte varför det gormas om detta, jag har inte vart så länge här men kommit fram till att det sköts mycket bra.
Kunskapen är STOR här var rädd om den.
#11 - 27 december 2003 14:39
Det är ju en viss skillnad att diskutera alkohol och att diskutera julklappsrim eller väder och vind...
Zoopet är ju egentligen Kjells privata hemsida och någonstans måste han ju få dra gränsen för vad som ska få "pryda" hans egen sida. Det är ju många yngre personer som besöker Zoopet och de äldre som prompt måste snacka alkohol och groggar kan säkert hitta någon mer passande sida för detta.

I övrigt så håller jag dock med om att motiveringen till varför tråden låstes var väldigt tunn med tanke på alla andra Offtopic-trådar, med en tydligare förklaring så hade den här diskussionen aldrig behövt dyka upp.

Mvh Fredrik Isaksson
#12 - 27 december 2003 14:40
Det finns verkligen mycket och stor kunskap här. Men det finns även utrymme för annat tycker jag.. Hm, skötsam..ni skulle bara veta ;-)
#13 - 27 december 2003 14:44
Jag tror att de flesta unga vet att vuxna dricker och de behöver ju inte läsa om det om de inte vill. Finner det mycket svårt att tro att någon "fjortis" testar alkohol bara för att de läst "dricka grogg..tråden" har på zoopet
#14 - 27 december 2003 14:48
Att skriva att en tråd inte har med Akvaristik etc att göra och ta väck den på grund av det tycker jag är grund för att ta bort dom som jag radade upp, givetvis är det inte vad jag vill men det borde gå sköta detta betydligt snyggare så skulle aldrig den här tråden behöva finnas.

FI: visst är det Kjells hemsida, men tål han inte den kritik som jag ger med den här tråden så är han inte intresserad av att vi ska använda Zoopet heller.

Zoopet är enligt mig den bästa Svenska akvarie Siten, jag vet även att Kjell har sagt att på Zoopet är det inte demokrati utan att han styr som han själv vill, ganska naturligt eftersom det är hans Site, Så länge Kjell styr och gör bra saker fungerar det ju, men ska vi inte kunna klaga om vi tycker något är fel?

//Marcus
#15 - 27 december 2003 15:12
Hmmm... varför 361 inlägg innan tråden låses? Är det något man kommit fram till under tiden? Om det här så att säga sätter ribban för det framtida forumet, då tycker jag kategorin "Humormania" ska bort!

Det blir en sorts trovärdighetsproblem om den ansvariga för sidan låser o raderar till höger o vänster, ta bort kategorin och utforma en sorts policy som inte går att ta miste på, så vi slipper att diskutera de här låsningarna i fortsättningen.

Mvh Jari
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 27 december 2003 15:18
"...med en tydligare förklaring så hade den här diskussionen aldrig behövt dyka upp."
Det finns väl egentligen ingen tydlig förklaring utan det handlar väl helt enkelt egentligen om att en diffus gräns överträds.
Jag har väl helt enkelt tröttnat på att dagligen få mail om att den ovan nämnda tråden skall plockas bort pga att folk tar illa vid sig.
Eftersom den inte på något sätt tillför akvarie- eller husdjurshobbyn något då de flesta inlägg är av denna typ -
"åhhh helvete.... känner att herr ågren är på väg....
meb man får väl ta en öl till för att hålla han borta!
Köpa sig lite tid..... som man brukar säga" -
så låste jag den pga att så många tar illa vid sig av den.

Jag tror att de flesta unga vet att vuxna dricker och de behöver ju inte läsa om det om de inte vill. Finner det mycket svårt att tro att någon "fjortis" testar alkohol bara för att de läst "dricka grogg..tråden" har på zoopet

Det finns faktiskt lagar som reglerar t.ex. annonser och annat förhärligande av spritkonsumtion just för att det påverkar många att dricka alkohol. Allt positivt (ofta även negativt) skrivande påverkar konsumtionen - det gäller inte bara för alkohol utan det mesta i samhället. Ta t.ex. annonserna i TV som de flesta menar inte alls påverkar dom trots att det bevisligen är så.
Jag ser i alla fall ingen anledning till att ha en tråd på en husdjurssida som enbart handlar om alkohol.
#17 - 27 december 2003 15:19
helt ärligt...vem bryr sig så länge det inte disskuterad olagligheter så är det väl ändå upp till var o en om skriva om vad de vill i rep kategori så länge det inte är nåt tokfel. det är väl upp dem dig att inte läsa de trådar du inte gillar. jag kan ju inte säga att lägg ner alla trådar med malar för jag tycker malar är jätteäckliga o ser hemska ut o därför vill jag inte prata om det.stör det så läs det inte ..jätte enkelt. om att det är kjells privta (enskild person) sida kan disskuteras. förmodligen ligger det något företag bakom det då är banners här som säkert inbringar någon (om ändå liten) inkomst, så jag tror inte den drivs helt ideèlt. tycker det är lite löjligt att man ska komma med enl mig skitsaker och ta bort vissa kategorier som då inte har med fisk eller akvarium att göra. leker[:-20] polis gör man när man är liten

såg att den första inlägget i denna tråd fanns länkar. en av länkarna handlar om jul klappar .är det oxå en sak som är förbjudet att prata om här eller?
#18 - 27 december 2003 16:03
Vad Kjell skriver har en bra poäng, men jag håller med Jarinen.

Fixa tydliga regler så är det enkelt att peka på dom när trådar ska låsas/tas bort.

//Marcus

ps. ta nu inte detta som att jag vänder kappan efter vinden, jag har inte använt trådarna som är låsta, men jag gillar inte att dom blir låsta med diffusa förklaringar.
#19 - 27 december 2003 16:04
Men när många vill snacka allmänt även här på zoopet, varför används då inte chatten? Jag har inget emot trådar som "spårar ur" eftersom jag kan välja om jag vill läsa eller inte. Men tanken har slagit mig att en funktion (chatten) nästan aldrig används. Eller är det så att även där ska enbart "fiskhandel" idkas [:-103]
#20 - 27 december 2003 16:06
Hade anledningen till att tråden stängdes varit att den är stötande eller opassande med sitt inehåll så skulle inte denna tråd behöva finnas. Var ärlig i anledningen till varför en tråd stängs!
#21 - 27 december 2003 16:06
Johan: inget fel i att diskutera Julklappar, det kan ju till och med handla om akvarie saker.

jag anser inte att någon av trådarna jag radade upp bör tas bort, jag pekade bara på några som inte hade med akvarier etc att göra.

//Marcus
#22 - 27 december 2003 16:15
Men vad tjafsar du om då? Om du inte vill ansvara för att be kjell ta bort dom behövde du vill inte starta denna utomordentligt "akvariehobbytillförande" tråd!

#23 - 27 december 2003 16:18
Ursprungligen skickat av Dr. Strange

Johan: inget fel i att diskutera Julklappar, det kan ju till och med handla om akvarie saker.

jag anser inte att någon av trådarna jag radade upp bör tas bort, jag pekade bara på några som inte hade med akvarier etc att göra.

//Marcus

fattar noll. men om du då inte stör dig på dem varför ta upp att det inte handlar akvaristik. om det inte stör dig så är det väl ingen anledning att ta upp det över huvudtaget. kan faktist störa mig mer på såna här trådar än på de trådar som tagits upp här.
#24 - 27 december 2003 16:19
At ni bara orkar !
Tragiskt är vad det är....

Det var perfekt som det var innan, och som många här sagt tidigare, man kan faktiskt välja vad man ska läsa och inte läsa. Jag sitter inte och läser allt som skrivs här, för det är mycket som inte inresserar mig alls.

Tycker det luktar lite storebrors komplex hos en del av er.....!

[:-5] Mvh Jesper
#25 - 27 december 2003 16:22
tycker zoopet är lite mer än en strikt akvariesida, om man nu pratar om andra saker än akvarier o fiskar enbart är det väl ändå inte hela världen...att det skulle vara en privat sida håller jag inte med om, då skulle det ju inte finnas nåt forum o vitsen skulle gå förlorad.

äh, in med lite tydligare regler så man får slut på allt j-la gnäll här, finns det klarar regler får man foga sig. *trött*
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 27 december 2003 16:43
.... men ska vi inte kunna klaga om vi tycker något är fel?

Jo då - jag har i alla fall inte kritiserat dig för det. Ta bara denna tråd som exempel - den handlar om synpunkter på zoopet och skall då självklart läggas in på den kategorin. Vilket inte gjordes - följer man då reglerna strikt så skall jag plocka bort den, vilket jag inte gjorde utan jag flyttade den till rätt kategori.

äh, in med lite tydligare regler så man får slut på allt j-la gnäll här, finns det klarar regler får man foga sig

Jag tror att det är svårt att skapa regler som täcker alla situationer och det skall ju inte heller bli så att man skall hålla på och leta blottor i regelverket för att kunna kringå dem.
Vad det handlar om helt enkelt är väl snarast så att denna sida är avsedd att handla om akvariefisk (i viss mån även andra husdjur) och gör tråden det och samtidigt följer de regler som gäller för forumet så blir det aldrig några problem.
Skriver man om annat än husdjur tar man en risk, speciellt om tråden behandlar sådant som andra kan ta illa upp av. Mängder av pesroner har tagit illa vid sig av "Groggtråden".
#27 - 27 december 2003 16:46
Kjell: hehe, klart jag skulle placera den i fel forum !

Skriv bara en bra anledning när du stänger trådarna så tror jag det blir bra :)

du kunde till exempel bara ha skrivit att du är less på få mejlö med folk som tagit illa vid sig pga grogg tråden så hade det varit lungt.

//Marcus
#28 - 27 december 2003 16:48
Gäsp.....Zzzzzz [:-122]

[:-100]
#29 - 27 december 2003 22:57
Jag tror många inte förstod ironin i det första inlägget.

Citat:
"Ps. det vore synd om en personlig stämning kunde skapas på Zoopet, så lås alla trådar direkt dom inte handlar om fiskar."

Det är ren ironi om anledningen till varför groggtråden stängdes. Men nu har vi ju rett ut den verkliga anledningen.
#30 - 28 december 2003 03:09
appråpå om detta är en privat sida elller ej detta är från första sidan:
"Vi som står bakom
Vi som står bakom denna hemsida heter Kjell Fohrman och Christian Alfredsson. Kjell ansvarar för innehållet och Christian för det tekniska. Vill du läsa lite mer om vilka vi är, kan du klicka på våra ansikten nedan. Om det är något du undrar över är du välkommen att höra av dig till antingen kjell@zoopet.com eller christian@zoopet.com. Vi har dock tyvärr inte möjlighet att svara på frågor om fisk eller ditt akvarium. Dessa skall ställas i forumet."

Och om de skulle tjäna någon krona eller förlora många kronor på denna sajt är det vår sak? Var i stället glada för jobbet de lägger ner för att vi ska ha någonstans att häcka på nätet[:-68],
ps vill de inte ha vissa disscussioner här så har vi bara att acepptera det ds
#31 - 28 december 2003 09:00
Frågan är då var gränsen går..Det verkar ju i grund och botten inte som Kjell hade så mycket emot tråden utan mer att det kom en massa mejl om den.. Hur var det med chatten då, som Morsan också undrade om, bara fiskar där också, eller?

//Jenny
#32 - 28 december 2003 09:44
Men eftersom denna sajt riktar sig till alla akvarieintresserade, såväl 7-åringar som 80-åringar (väl tilltaget men ändå) så kanske det inte är så smart att ha en tråd om hur man sitter å pimplar öl eller dricker sprit framför sitt akvarie! Vilka signaler skickar det till den yngre skaran??

#33 - 30 december 2003 01:27
sluta tjata om sånna här saker, stäng humormania eller sluta tjata.
Humormania låter för mig som ett ställe där man kan snacka "skit".
#34 - 2 januari 2004 14:33
Min rekommendation är att stänga humormania helt.
Skippa den och lägg istället energi på att vidareutveckla en chat där alla som sitter och dricker öl och vill diskutera vädret kan sitta och tjollra sent framåt småtimmarna ;)
För chatten som finns nu får alltför lite respons. Man kan varken se vilka som är online på sidan, eller gå och prata med dem.

Går det inte att stänga humormania så inaktivera den iaf i sökningarna (ifall det inte är gjort).

Har många förslag på hur man skulle kunna utveckla detta på zoopet.com. Men som vanligt då jag gett förslag hittills så har de antingen blivit lagda på is eller förbisedda ;)

Kommer dock få internet igen om en månad och då ska jag åter komma hit med förslag och kritik. *hehe*.

Och till dig Orm så kommer fler ritade fiskar ifall du är sugen på att bli arg, provocerande och oförskämd igen *pik* :P

Mvh Fredrik
#35 - 2 januari 2004 14:53
"Har många förslag på hur man skulle kunna utveckla detta på zoopet.com. Men som vanligt då jag gett förslag hittills så har de antingen blivit lagda på is eller förbisedda ;)"

Vi har inte förbisett dem. Under hösten har all kraft gått till arbete med NCS hemsida och CB. Kjell och jag kommer under början på året sätta oss ner och se på alla förslag vi har. Vi kommer även genomföra en del förändringar.

#36 - 2 januari 2004 16:32
Min rekommendation är att stänga humormania helt.

Smart fiend! Eftersom Humormania är den fjärde största avdelningen av totalt 37 så håller nog väldigt många med Dig......
#37 - 2 januari 2004 16:49
Skippa den och lägg istället energi på att vidareutveckla en chat där alla som sitter och dricker öl och vill diskutera vädret kan sitta och tjollra sent framåt småtimmarna ;)

Det är nog många som tycker att det är kul att gå tillbaka och se inlägg från tidigare.
Mitt förslag blir i stället. Läs inte de trådar som inte intresserar er.

Guy
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 3 januari 2004 12:10
Humormania kommer självklart inte att stängas både för att det behövs en lättare avdelning samt att där faktiskt också skrivs mycket intressant - vill man inte läsa det som står där så står det var och en fritt att hoppa över att läsa denna avdelning om man inte är intresserad som Guy skriver.
Det är däremot en helt annan sak att vissa ämnen och vissa typer av inlägg inte hör hemma där - men det har i och för sig inte med Humormania att göra utan denna typ av inlägg kan även förekomma i andra avdelningar.

#39 - 3 januari 2004 12:26
Kjell
Vem är GUT ?

Guy
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 3 januari 2004 12:29
????????????????[;)]
#41 - 3 januari 2004 13:08
När skall Du lära Dig at stravva Tjäll? Å så ge f-n i editeringsknappen, Du sabbar ju det roliga! [}:)]

[:o)] Heja Humormania! [:o)]
#42 - 3 januari 2004 13:13
Det är nog många som tycker att det är kul att gå tillbaka och se inlägg från tidigare.

Absolut Gutten, det har vi fått massor av bevis på av nya medlemmar som tillbringat timmar med att läsa gamla oseriösa inlägg och flabbat gott! Att det sedan ALLTID kommer att finnas vissa allvarstyngda personer som mer än gärna (mot bättre vetande) påtalar hur fruktansvärt onödig Humormania-avdelningen är får väl vi humorgalningar helt enkelt lära oss att leva med!
#43 - 3 januari 2004 13:17
Ja ich verstehe, Ich bin ein gutes Guy

Guy
#44 - 4 januari 2004 18:07
jag startade groggtråden för jag satt & tog en grogg & kollade zoopet.. ville bara se vilka andra som gjorde samma sak..så tråden handlade om zoopet.
tycker också det är knäppt att den togs bort, och blir förvånad att det finns så många moraltanter(gubbar) som mailar om att en tråd skall tas bort.
Jag ska nog också börja med det..är det nåt jag tycker är opassande enligt mitt sätt att tycka i en tråd så får jag väl maila kjell om att den skall bort..
t.ex. fiskar som har s*x .. usch..det kan man ju inte skriva om, barn läser faktist här!
#45 - 4 januari 2004 18:51
HA HA HA HA
#46 - 4 januari 2004 23:16
Klagar på alla roliga trådar och säger att dom inte behöver... Vad gör då inte DENNA?! Den här tråden är nog den onödigaste tråden på hela zoopet! Humormania är en rolig avdelning på zoopet som tien alltid behöver handla om fiskar. så tycker jag iaf och jag tror inte att jag är ensam om det.

Annons