Hjälp, tuggande demasoni-tjej!

#1 - 27 mars 2007 12:36
Upptäckte imorse att min ena demasoni tjej inte kom fram och åt när jag serverade frukost åt dem. Tänkte att jag kanske missat henne, att hon redan hunnit sno åt sig lite mat. Nu har jag precis givit dem fryst Mysis och inte kom hon fram nu heller! Hon har sökt sig in i en grotta och ligger där och tuggar. Inte ens när jag föste in mat i grottan åt hon något.

Vad ska jag göra? Flytta över henne till ett annat kar eller låta henne gå kvar?

Och OM jag ska flytta över henne, hur ska jag då gå till väga? Jag har ett kar stående på vinden som inte är i användning, men har inget grus till det.

I mitt andra kar går nu några guppys och en kampfisk. Kampen måste självklart bort om jag ska lägga i demasonin, men klarar hon av guppysarna och klarar dem av henne?!

Vore väldigt tacksam om någon ville ta sig tid och ge sin åsikt om mitt lilla problem!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 mars 2007 13:04
Miina skrev:
Upptäckte imorse att min ena demasoni tjej inte kom fram och åt när jag serverade frukost åt dem. Tänkte att jag kanske missat henne, att hon redan hunnit sno åt sig lite mat. Nu har jag precis givit dem fryst Mysis och inte kom hon fram nu heller! Hon har sökt sig in i en grotta och ligger där och tuggar. Inte ens när jag föste in mat i grottan åt hon något.

Vad ska jag göra? Flytta över henne till ett annat kar eller låta henne gå kvar?

Och OM jag ska flytta över henne, hur ska jag då gå till väga? Jag har ett kar stående på vinden som inte är i användning, men har inget grus till det.

I mitt andra kar går nu några guppys och en kampfisk. Kampen måste självklart bort om jag ska lägga i demasonin, men klarar hon av guppysarna och klarar dem av henne?!

Vore väldigt tacksam om någon ville ta sig tid och ge sin åsikt om mitt lilla problem!

"Ligger där och tuggar" -tycker det låter lite underligt. Visst dom äter inte när de ruvar och kanske kan de bli lite skyggare, men inte skall de ligga ner.

Om hon nu ruvar så är det väl både för och nackdelar med att flytta henne
Fördelar med flytt - ynglen klarar sig
Nackdelar - stressande för honan och dessutom kan hon riskera att mobbas när hon släpps tillbaka.

För övrigt tror jag säkert att det går bra att hålla henne med lite guppy
#3 - 27 mars 2007 14:34
"Ligger där och tuggar" -tycker det låter lite underligt. Visst dom äter inte när de ruvar och kanske kan de bli lite skyggare, men inte skall de ligga ner.

Om hon nu ruvar så är det väl både för och nackdelar med att flytta henne

Fördelar med flytt - ynglen klarar sig

Nackdelar - stressande för honan och dessutom kan hon riskera att mobbas när hon släpps tillbaka.

För övrigt tror jag säkert att det går bra att hålla henne med lite guppy

Tack för ditt snabba svar! Ber om ursäkt för mitt ordaval. Jag syftade på att hon stannade kvar i grottan. I vanliga fall flockas alla och äter ur handen på mig, därav mitt underliga uttryck.

Hur länge tuggar en demasoni? Hur bråttom är det att flytta henne?

Hon har en rejäl påse under hakan och man ser som små svarta bollar i munnen på henne. Är det dessa bollar om är äggen, eller ser alla ut så i munnen? Nybörjare som jag är, ställer jag säkert dumma frågor. [:o]
#4 - 27 mars 2007 14:49
Miina skrev:

Hur länge tuggar en demasoni? Hur bråttom är det att flytta henne?

Hon har en rejäl påse under hakan och man ser som små svarta bollar i munnen på henne. Är det dessa bollar om är äggen, eller ser alla ut så i munnen? Nybörjare som jag är, ställer jag säkert dumma frågor. [:o]

Alla mbuna tuggar i ungefär 21 dagar. Ju snabbare desto bättre, om hon är kvar i karet blir hon jagad o slösar därför energi hon behöver till annat då hon inte äter under tiden.
Det svarta är förmodligen ögonen på ynglen du ser.

//MVH Tulle
#5 - 27 mars 2007 16:03
klarar dina guppys vattnet dom din demasoni ska ha?
#6 - 27 mars 2007 19:33
mayday skrev:
klarar dina guppys vattnet dom din demasoni ska ha?

Just nu ligger de högt i PH eftersom de kom från ett kar med PH på 8. Det är vildguppyn som går i mitt kar, om det har någon betydelse... Jag måste testa försiktigt och se vad som händer. Tack för påminnelsen!
#7 - 27 mars 2007 19:34
tulle89 skrev:
Alla mbuna tuggar i ungefär 21 dagar. Ju snabbare desto bättre, om hon är kvar i karet blir hon jagad o slösar därför energi hon behöver till annat då hon inte äter under tiden.

Det svarta är förmodligen ögonen på ynglen du ser.

//MVH Tulle

Tack för hjälpen, då msåte jag överala mannen att jag får ställa iordning ett till kar då i värsta fall! :p

Annons