Hjälp! Vad är detta för filur?

#1 - 11 maj 2008 20:11
- Fick med denna fisk vid köp av fiskar via annons. Är osäker på vad det kan vara.

Den är i dagssläget cirka 15 - 18 cm lång. Den är oerhört kraftfull, muskulös och har en stor bred mun. Den slukar utan vidare 2 till 3 skalade räkor. Har sökt i Zoopets arbeskrivningar utan att pricka in den korrekt.
#2 - 11 maj 2008 20:24
- Fick med denna fisk vid köp av fiskar via annons. Är osäker på vad det kan vara.

Den är i dagssläget cirka 15 - 18 cm lång. Den är oerhört kraftfull, muskulös och har en stor bred mun. Den slukar utan vidare 2 till 3 skalade räkor. Har sökt i Zoopets arbeskrivningar utan att pricka in den korrekt.

Skulle kanske kunna vara en Chalceus.......
#3 - 11 maj 2008 20:30
- Skall försöka få lite bättre bild på den rackaren. Problemet är bara att den aldrig, då menar jag ALDRIG, står still! Den ger ett oerhört fredligt intryckt. Tycks inte bry sig ett dugg om ungfiskar (rödciklid - cebraciklid) som simmar i samma burk. Däremot kommer den farande som en kanonkula vid matning.

Personligen tycker jag den ser ut som en hybrid mellan Id och Färna om vi skall prata svenska insjöfiskar.
#4 - 11 maj 2008 20:36
- Skall försöka få lite bättre bild på den rackaren. Problemet är bara att den aldrig, då menar jag ALDRIG, står still! Den ger ett oerhört fredligt intryckt. Tycks inte bry sig ett dugg om mindre ciklidyngel(rödciklid - cebraciklid) som simmar i samma burk. Däremot kommer den farande som en kanonkula vid matning.

Personligen tycker jag den ser ut som en hybrid mellan Id och Färna om vi skall prata svenska insjöfiskar.

Gör gärna det! Lite svårt att få en rättvis uppfattning om fenfärgerna bl.a tycker jag. Chalseus är bara en gissning och vilken det rör sig om isf vågar jag verkligen inte tippa. Men du som har den "framför dig" kan ju bild-googla på chalseus och jämföra - om inte annat för att utesluta alternativ. Kanske svarar iofs någon snart som säkert känner igen den.
#5 - 11 maj 2008 20:38
A C-son skrev:
Gör gärna det! Lite svårt att få en rättvis uppfattning om fenfärgerna bl.a tycker jag. Chalseus är bara en gissning och vilken det rör sig om isf vågar jag verkligen inte tippa. Men du som har den "framför dig" kan ju bild-googla på chalseus och jämföra - om inte annat för att utesluta alternativ. Kanske svarar iofs någon snart som säkert känner igen den.

- Låter som en god idé!
#6 - 14 maj 2008 21:18
Ctenopharyngodon idella är min gissning, Du kan bildgoogla eller kolla på fishbase, under morphology står det hur många fjäll den här längs sidolinjen och hur många fenstrålar den har i iaf en del av fenorna, där kan du kolla säkert om jag har rätt eller inte.
#7 - 14 maj 2008 22:11
Har den fettfena? Jag kan inte se det på fotot.
#8 - 15 maj 2008 00:25
det är en Leptobarbus hoevenii.

(säg till mig om du vill bli av med den ;))
#9 - 15 maj 2008 06:55
Azur skrev:
Har den fettfena? Jag kan inte se det på fotot.

- Ingen fettfena.
#10 - 15 maj 2008 07:52
från fishbase:

"Max size: 100.0 cm"

hehe, lycka till.
#11 - 15 maj 2008 15:21
från fishbase:

"Max size: 100.0 cm"

hehe, lycka till.

- Jösses! Ja den har vuxit cirka 5cm på ganska kort tid. Är glupsk så man häpnar. Men i övrigt väldigt timid och glider mest runt och "glassar" i burken! Skall behålla den ett tag till. Är fortfarande inte riktigt på det klara vilken art det är. Men det pekar mot en sort som kan bli mellan 50 - 100cm :)
#12 - 15 maj 2008 15:22
THE_DUDE skrev:
det är en Leptobarbus hoevenii.

(säg till mig om du vill bli av med den ;))

- Den påminner väldigt mycket om den! Skall vi säga till 90% i alla fall så har man garderat sig.
#13 - 15 maj 2008 16:10
- Ingen fettfena.

Då tror jag också på Leptobarbus hoevenii.
Det finns för all del många liknande arter, men endast L. hoevenii är hyfsat vanlig i hobbyn.

L. hoevenii har ett par tydliga skäggtömmar, som "mustascher", har dina fiskar det?
#14 - 15 maj 2008 17:34
Azur skrev:
Då tror jag också på Leptobarbus hoevenii.

Det finns för all del många liknande arter, men endast L. hoevenii är hyfsat vanlig i hobbyn.

L. hoevenii har ett par tydliga skäggtömmar, som "mustascher", har dina fiskar det?

- Skäggtömmar! Hm...det har jag inte tänkt på! Får sätta mig ned en stund med kameran och försöka få en bättre bild på firren. Den är inte alls "guld" som på fotot egentligen. Den är "silver" med en stjärtfena som går i blått/svart och avslutas med en tydlig röd bård.

Om bara fisken kan stå still någon sekund så...
#15 - 15 maj 2008 18:04
Men Göta Petter! Lyckades välta omkull en kopp med Näskaffe som stod upp på ljusrampen till akvariet. Det rann rakt ned i akvariet! Undrar jag om de gillar kaffe!
#16 - 15 maj 2008 22:30
http://i127.photobucket.com/albums/p145/Marulioides/07092339-.jpg?t=1210890449
så där ska skäggtömmarna se ut ;)

du behöver nog inte va orolig för att den ska bli en meter, min är runt 35cm och har vart det länge nu, trots att den äter som en häst typ...
#17 - 16 maj 2008 09:08
Den skulle passa perfekt till mitt 3000L :P
#18 - 17 maj 2008 01:52
Aircut64 skrev:
Den skulle passa perfekt till mitt 3000L :P

mmm kommer vi få se några bilder på det karet nån gång? ;)
#19 - 17 maj 2008 08:18
haha ja :D tog ett par här om dan men mina foto skills suger ju så de vart suddiga, men Malcus kommer ju över snart :) han lär fotta en hel del åt mig xD !
#20 - 17 maj 2008 10:54
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Fjt0rfk_to8"> </param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Fjt0rfk_to8" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"> </embed> </object>
#22 - 17 maj 2008 11:09
Pust! Det var ett väldigt fipplande att göra video - skapa konto på Youtube - vänta på att den skulle bli publicerad etc. Men nu finns den på film - fisken:)

" target="_blank">
#24 - 17 maj 2008 12:04
Det är helt garanterat inte en id.
#25 - 17 maj 2008 13:19
Azur skrev:

Nä, stjärtfenan på den han har är mer rundad och så är den en röd fläck på nedersta fenspets. Tyckte i alla fall att den var komiskt snarlik. ;) Kan det vara någon typ av barb??
//Camilla
#26 - 17 maj 2008 19:36
C.Ciklid skrev:

- Jepp! Håller med! Men jag har fångat många idar genom åren (sportfiske) och det finns saker som skiljer. Framförallt munnen. Även färgerna på fenorna. Men visst är den lik en Id:)
#27 - 17 maj 2008 19:38
Azur skrev:

- Just det! Men vad i hela friden kan det vara! En hybrid? Den som hade fisken kallade den för "mörten"! Hon hade ingen aning om var hon fått den ifrån:(
#28 - 18 maj 2008 01:29
just det, på engelska kallas dom för Cigar Shark eller Mad Barb.

en till video:
" target="_blank">
#30 - 18 maj 2008 08:58
Men vad i hela friden kan det vara!

Det är en cigarrhaj (dåligt namn; borde heta cigarrbarb), Leptobarbus hoevenii.
#31 - 18 maj 2008 10:48
Azur skrev:
Det är en cigarrhaj (dåligt namn; borde heta cigarrbarb), Leptobarbus hoevenii.

- He! Tokigt namn. Jag köper det. Den får vara en cigarrhaj tills någon annan bevisar motsatsen.

Något som stöder din artbestämning är att ibland färgar fisken ut en tydlig svart linje längs med hela kroppen. Tydligen beroende på sinnesstämning!
#32 - 18 maj 2008 18:39
- Tjossan! Idag såg jag för första gången de omtalade skäggtömmarna. Fattar inte att jag inte sett dem förut? Men det kanske beror på att fisken kan "fälla ut" dem när det passar. (menar att de kan ligga dikt an mot kroppen - då syns de inte så tydligt)

Fyra (4) smala skäggtömmar. Så var det med det :)

Får tacka för allas hjälp i denna fråga. (hade jag sett de fördömda skäggtömmarna från början hade det varit sååååå mycket enklare)
#33 - 6 juni 2008 12:14
Rödfenad cigarrhaj.
#34 - 8 juni 2008 00:10
Rya skrev:
Rödfenad cigarrhaj.

Jepps! Och den växer som bara den :)
#35 - 8 juni 2008 06:39
Kalas :)

Annons