Hjälp, vad göra.

#1 - 9 augusti 2009 11:18
Hej!

Jag fick höra på ciklid.se forumet att mina ciklider inte går att ha bara i par, vilket han i affären sa då jag köpte dom, antar att jag blev lurad. :(

Jag har två Golden och två demsoni. Men på det forumet sa de att hannarna kommer döda honorna. De har ännu inte bråkat men de är rätt små och nyinflyttade. Jag har bara ett 84l kar och att sätta i fler honor är uteslutet. Jag kanske kan få tag i ett 200l komplett väldigt billigt. Hur många av varje kan man ha då, och hur många av varje kön bör det vara?

Tacksam för svar. :)
#2 - 9 augusti 2009 18:21
Hej.
Min erfarenhet av demasoni är att de liksom många övriga arter i släktet [COLOR=black]Pseudotropheus trivs bäst i grupp. Helst ska de växa upp ihop eller åtminstone sättas in i det nya karet vid samma tidpunkt.[/COLOR]
Deras lynne e inte särskilt vackert...

- En väninna till migs hane hade ihjäl en hona som spottat när hon sattes tillbaka i karet igen. Kan bero på många anledningar, en är att hon ruvade när hon köptes & sedan när hon sattes i efter de andra blev hon "inkräktare".

Malawi behöver rätt bra med plats. Men SER det ut att vara för mycket fisk i karet ÄR det ju oftast det med ;-)
Det finns någon regel om si & så många liter vatten per cm fisk...minns inte hur det var...
Men fixa ett 200 liter FORT! Blocket e perfekt tycker jag.

Men jag tycker faktiskt du borde ha vad du vill ha - fler sorter.
Hade satt i en golden hane & 3 honor till.
Samt 4 demasoni (helst honor ifall du redan har en hane)
(efter du köpt större kar)

Sedan några till av någon småväxt art. Hongi eller Acei White tail?
Golden är lite mesiga men tycker du ska prova nu när du redan har dem.

En "könsfördelning" som passat "mig" & fungerat bra är ex:
2 hanar & 3 honor. Detta gäller relativt lugna arter, ex hongi & acei. En extra hane triggar oftast den andra hanen att visa sina bästa färger & sätter igång aveln.

För mycket restriktioner gör hobbyn urtrist.

Lycka till!
#3 - 9 augusti 2009 20:58
Ska fixa ett 200l kar (minst) i slutet av månaden...löning ni vet, och skaffa fler golden och demasoni. Så får karet jag har nu bli som jag tänkte från bröjan med Mollys och neontetror.
#4 - 9 augusti 2009 21:28
Yesska skrev:
Ska fixa ett 200l kar (minst) i slutet av månaden...löning ni vet, och skaffa fler golden och demasoni. Så får karet jag har nu bli som jag tänkte från bröjan med Mollys och neontetror.

En fördel med Malawi är att dom lätt får yngel som är kul att ta hand om så jag tycker du ska lungna dig med att fylla ditt 54l så du kan ta hand om dom 20-40 st yngel som kommer i en kull (betydligt färre med ungfisk).
Sen kommer du behöva ett större kar än 200l och 200l kan bli yngelkar...osv. :) Du kommer bli biten av akvariesjukan du med. Jag har 3 160l yngelkar och ett 720l med Malawi. Lycka till med dina fiskar!

Annons