Hjälp!? Vad ska jag ha för akvariebänk?

#1 - 31 maj 2015 19:35
Hej! Jag söker råd och tips här då jag själv varken är händig eller har riktigt koll på akvariebänkar.

Jag har ett rektangulärt juwelakvarium som är 80långt, 35brett och 40 högt, om du inte mäter med plastramen som finns runt om akvariet nedtill, då får man lägga på någon cm. Det är 110l.

problemet är att jag haft en rejäl träbänk som akvariet stått på men då mina fiskar skvätter ut vatten när de får mat (rinner ut mellan den heltäckande rampen och glaset) så att det rinner ned för glasets utsida och ned på träbänken har det gjort att träbänken har blivit dålig eftersom den inte kunnat torka upp riktigt då en del av vattnet försvinner in under den svarta plastramen som akvariet vilar på. För några dagar sedan såg jag att min bänk mer och mer liknar ett v istället för att ha en platt bordskiva. Jag blev orolig för felbelastning på akvariet och spänningar i glaset så jag tömde ur akvariet och lyfte bort det från bänken så nu står det istället på golvet. Jag har insett att jag vinte vill ha en bänk i trä utan vill ha nått i aluminiumväg.

Plastramen som går runt akvariet och som den vilar på har gått att ta av och på då jag gjort det förut och då har den blivit ett glasakvarium utan ram.

Funderade på om det kanske gick att säkra upp träbordet som den stått på och göra bordskivan rak igen för att sedan lägga en marmorskiva uppe på men vet ej om detta kan vara en bra idé?

Jag har kollat runt lite på internet men hittar inga mått som överensstämmer med akvariet.

Då jag även läste att några beställt aluminiumbord på akvarielagret så ville jag även ge det ett försök så jag tog kontakt och mailade dem om detta men det visade sig att de inte fraktar inom Sverige utan jag var tvungen att komma ner till Stockholm för att köpa bordet vilket är problematiskt för mig då jag bor ca:50 mil bort. De trodde tyvärr inte att plastramen nedtill gick att plocka bort så nu vänder jag mig hitåt i ett försök.

Vill ha tips på ev. sidor (länka), tips och hjälp i allmänhet, om ni vet någon enkel lösning på det hela.

Det är så tråkigt nu när man aldrig kan titta på fiskarna utan att lägga sig på golvet och det känns som att den bara står och tar plats.

Allt är välkommet men inga påhopp tack! =)
#2 - 31 maj 2015 21:17
Det är inga problem med trä under akvariet så länge det är behandlat så de inte suger in vatten. Det kan vara med lackfärg t.ex.

Jag vet inte hur din bänk ser ut men du kan kanske byta skivan som akvariet står på och då är bänken ju ok igen. Det låter som om det är ett Juwel akvarium du har och dessa bänkar skruvar man fast skivan uppe ifrån så de borde gå. det blir inte så svårt heller då du kan lägga den befintliga ovanpå och rita runt om den och sedan såga innanför strecket och då får du samma storlek och hålen till skruvarna kan du också borra ut vid att lägga den befintliga ovanpå för då blir hålen på rätt ställe.

beroende på vad det är för skiva du väljer lägga under så ska man kanske ha olika grund och slut färg men det kan du isf fråga personalen om när du köper skivan.

Kan du inte själv såga skivan så kan du ta måtten med dig och på Bauhaus så kan de såga den till dig för en liten summa.

Hoppas det hjälper dig lite på vägen.
#3 - 6 juni 2015 22:27
Säkert alldeles för sen med ett inlägg i den här tråden. Personligen brukar jag använda vanliga bänkskivor. Sådana man använder i köket. Skulle nog rekomendera laminerade bänkskivor, istället för sådana som är av 'trä' eftersom du inte kommer åt till att behandla dem under akvariet.
Bänkskivan hålls uppe av leca block.
Kan inte säga att jag har fiskar som sprätter med vatten, men har inte sett några spår av förstörelse på bänkskivorna efter de normala 'olyckorna' som medföljer enorma vattenmängder. Tenderar att glömma bort att jag fyller på akvariet.. och whops.. översvämmning. :p

Annons