Hjälp!!! Vad ska jag mata ynglen med?

#1 - 29 april 2004 14:55
Jag upptäckte nu till min fasa att mina fd. leopard danio har ynglat av sig... Jag skulle sälja dem och flyttade dem därför till ett litet akvarium för några dagar sedan. Nu har de flyttat till sitt nya hem men lämnat efter sig en massa små yngel. Nu till frågan: Vad ska jag mata dessa med? De är ju så himlarns små...
#2 - 29 april 2004 14:58
du kan (nödlösning) mata med vanliga flingor som du smularner till små, små smulor... annars finns det massor att välja på i djuraffären :)
#3 - 29 april 2004 15:05
ok, tack, men har du nåt tips på vilket av allt som är bäst?

Kom just att tänka på att jag körde slamsugen i akvariet för några dagar sedan...stackars små romkorn....
#4 - 29 april 2004 15:19
*skrattar* nåja, om alla hade klarat sig hade de varit massor just nu... jag kör med interpet's "Liquifry No1"
#5 - 29 april 2004 15:28
Liquifry #1 är nog lösningen.
#6 - 29 april 2004 15:30
Nej för fan, jag tror att flingor är för stora oavsätt om du pulvrirserar dom.

Samma sak hände för mig, men med kongotetror. Du kan se dom och läsa mer hur jag gjorde på
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=185026

Jag använde bananskal som bildade små encelliga djur.
Dom lever på dessa den första tiden. glöm inte att dra ner pumpen för dom klarar inte av strömt vatten.

Senare kan du använda flingfoder.
#7 - 29 april 2004 15:35
På så sätt behöver du inte oroa dig med att mata flera ggr om dagen eftersom dom jagar själva.

Vattnet kommer också att bli grumligt av bananskalen i ca 3 dagar men det klarnar sedan

Vill du läsa får du trycka på bilderna på sidan.
#8 - 29 april 2004 15:36
jaha...men jag kan inte ställa ner farten på min pump, satte bara på en nylonstrumpa för insuget så att de inte dras in...Är det bättre att bara köra med "bubbelpumpen" ? Har fixat liquifry iaf.
#9 - 29 april 2004 15:38
JA kör med bubbelpump!!!

Tänk på att dom har en äggulesäck den första tiden så du behöver inte oroa dig med att mata på en gång
#10 - 29 april 2004 15:41
Jag vet inte vad Liquifry är för något så jag kan inte ge dig några råd där, men jag har haft yngel från sebrafiskar och det är ju liknande fiskar, och dom var grymt små. Så tänk på vad du matar med.
#11 - 29 april 2004 15:50
Snackade med hon som har akvarieaffären som jag brukar handla på och hon sa att det inte var några problem med att köra filtret förutom att de kunde sugas in...men jag har ju som sagt satt på en nylonstrumpa..

Blir det inte grisigt i vattnet om jag inte kör filtret, bör kanske nämna att det går två ancistrusar i samma akvarium...

#12 - 29 april 2004 16:39
Liquifry #1 kommer göra vattnet grumligt, men det är liksom halva poängen.
Det är hög sannolikhet för att du kommer drabbas av alger också. Ynglen kommer inte äta all mat du stoppar till dem, så ditt vatten blir fort grisigt.
Jag byter varje eller varannan dag till mina sebrafiskar som snart är 2 månader gamla.
#13 - 29 april 2004 18:29
Hur ska man lyckas byta vatten utan att få med några små rackare då? Och hur mycket och hur ofta ska man mata med liquifry?

Så jäkla typiskt att de hann yngla av sig...men men, nu har jag ju ett gäng med småttingar så det är väl bara att försöka få upp dem till vuxen storlek då...
#14 - 29 april 2004 18:33
Den bästa nödlösningen jag använder är:
Tag äggulan ifrån ett hårdkokt ägg och blanda med ca 1-2dl buljong.
Sila egenom en handduk och mata dom minsta med "spadet".

En annan variant.
Infusorier.
torka bananskal och lägg 1*1cm stora bitar i en burk med vatten.
när det bildats en hinna eller skum så mata dom med det infusorierna matar du med lite mjölk.

Ett tredje:
tag 1*1*1cm stora bitar kålrot och gör som med bananskalen.
#15 - 30 april 2004 18:36
Hej killimilli !

Det absolut lättaste är att mata de frisimmande Danioynglen direkt med flera små dagliga givor av Sera Micron,(mycket finfördelat grönt pulver,torrfoder), finns i välsorterade Zoobutiker!
Efter ca 8-9 dagar kan du börja ge små givor av nykläckt artemia tillsammans med Micron. Senare finsmulat torrfoder/frysta bosmider/fryst cyclops vartefter ynglen växer. Glöm inte små täta vattenbyten! Om du suger ut vatten ur yngelakvariet med en luftslang försedd med en syresten i den ände som är i akvariet, så kommer inga yngel att följa med ut!
Lycka Till !

Annons