Hjälp våra fiskar dör!

#1 - 6 november 2004 08:36
Hej!

Jag är ny både här och när det gäller akvarium. Min 3-åriga flicka fick ett 60 l akvaium av mormor i present men deet går inte så bra för oss. Akvariet har varit igång sen början av oktober, vi har 2 slöjstjärtar, 3 malar av något slag (kan ju så lite har försökt läsa lite här...), 3 guppy varav en har fått yngel så 2 yngel har vi i ett litet flytakvarium som vi fått låna. Till igår hade vi 5 neontetror och tre sebrafiskar också. Igår kväll när vi kom hem (hade varit borta över dagen) så hade alla neontetror dött!! Jag visste inte vad jag skulle göra så jag bytte en tredjedel vatten och tillsatte 30 ml sera aquatan och 15 ml nitrivec ( enda som fanns kvar) men nu på morgonen hade en av sebrafiskarna också dött och de andra ser inte pigga ut. i måndags bytte jag ca 50% av vattnet och rengjorde rutorna. Jag vände också på ytstenarna då de hade fått beläggning av alger(ringde och frågade en zoo affär som tipsade om det)Tillsatte sera aquatan som det stod på flaskan och vattnet var så klart och fint till igår! Nu är det lite dimmigt och luktar konstigt, vad ska jag göra?!!!Vore väldigt tacksam för svar, orkar inte se fiskarna dö en efter en :(
#2 - 6 november 2004 08:54
Vad har du för pump?
#3 - 6 november 2004 08:57
Jag har en Eco Mariner 350, SACEM. Det är ett filter i och så cirkulerar den vatten och sprutar lite luftbubblor....
#4 - 6 november 2004 09:35
Hur ofta har du gjort vattenbyten innan? Och vilken temperatur har du? De är ju så att Slöjstjärtar är kallvattens fiskar som vill ha högst 23 grader medans de andra fiskar vill har minst 25 grader.
#5 - 6 november 2004 11:01
Jag har gjort vattenbyten ungefär var 5-6 dag och temperaturen ligger runt 25-26 grader. Jag ringde nyss till en zooaffär och hon sa att hon trodde att det var nitrit eftersom fiskarna låg vid ytan och kippade luft. Hon tyckte att jag skulle ta ur fiskarna och "dammsuga stenarna ända till botten" eller ta ur dem och skölja dem i kallt vatten men att jag ändå skulle spara lite av det gamla vattnet. Jag har nu dammsugit men inte tagit ur alla stenar men tycker ändå att det luktar....det luktar ju i hela huset, ska jag göra om proceduren innan jag släpper i fiskarna?
#6 - 6 november 2004 11:34
Om ja var du skulle ja ta upp o skölja gruset för det som luktar kan vara gasbildningar i bottensubstratet nu e ja ej säker på va det va för gas men den e giftig men bara för fiskarna det e så nitrit bildas.
#7 - 6 november 2004 11:37
Okej, men de va ju bra. Slöjstjärtarna ska ju egentligen ha lägre temperatur. Men de går nog bra ändå. De kan ju vara bra att göra tent gruset igen. När du bytte vattnet tidigare hällde du i vatten direkt från kranen eller lät du de stå?
#8 - 6 november 2004 11:58
Jag har inte vetat att man ska låta vattnet stå....så jag har bara tagit direkt ur kranen.:( Ska jag låta det stå länge akvariet utan fiskarna i, jag är rädd att det blir för kallt i hinken....
#9 - 6 november 2004 12:02
Det blir in5te för kallt i hinken om du har kvar akvarie vattnet i hinken.
Förresten så när du bara gör ett vanlit vattenbyte behöver man inte ta upp firrarna.
Javet inte om det va ja som läste fel men som ja fattade det så verkade du ha mycke fisk i.
kan du litsta upp dom?
Tobbe
#10 - 6 november 2004 12:04
Vid vanliga vattenbyten kan vattnet stå ca 1 dag. De blir ju inte så kallt, de håller ju vanlig rumstemperatur. Lita kallare än akvarietsvatten är de ju. Men de är de ju om du tar direkt från kranen. Tog du vart eller kallt vatten från kranen?
#11 - 6 november 2004 12:12
Du behöver inte låta vattnet stå, bara i med det direkt från kranen om du inte håller på och mixtrar med pH-värden eller så..Kan det vara ammoniak du har fått, hur luktar akvariet? Byt i alla fall vatten ofta nu, jag skulle inte tvätta gruset utan bara byta vatten varje dag i några dagar. Köp ett nitrittest och håll koll på värdena med det.
#12 - 6 november 2004 12:24
Till mig sa de iaf att de skulle stå ett tag. Men de kan ju vara olika. SLöjstjärtarna klarar att vara i hinken länge, eftersom de inte behöver värme. Och de andra fiskarna klarar sig nog oxå.
#13 - 6 november 2004 13:56
*Fiskarna som lever ännu är: 2 slöjstjärtar, 3 guppy + 2 yngel, 3 malar och 2 zebrafiskar, hur många kan man ha i ett 60 liters akvarium?

*När jag fyllde vatten tog jag 25°-igt vatten från kranen.

*Om jag ska byta vatten varje dag hur mycket ska jag byta varje gång. Tidigare när jag gjort vattenbyten har jag bara byttt ca en tredjedel och aldrig fiskat upp fiskarna.

Tusen tack för alla era svar, jag hade det jobbigt imorse och kände mig som en djurplågare usch!!!!
#14 - 6 november 2004 14:13
Du har lite mycket fisk.. Vad har du för malar (för att veta om de blir förstora så småningom) Annars tycker jag att du skall göra dig av med slöjstjärtarna (eftersom de behöver ett större kar än det du har..) och köpa till några zebrafiskar när du fått ordning på vattenvärdena.

När du fyller på med kranvatten bör det vara något kallare än akvarievattnet för ju kallare vatten desto mer syrerikt är det. Och fortsätt byta runt hälften åt gången, ta inte ut fiskarna när du gör vattenbyten!

Lycka till med dina fiskar, det ordnar sig snart om du följer råden du fått.
#15 - 6 november 2004 14:19
Egentligen är ju Slöjstjärtarna för stora för ett 60 liter. Men jag kan inte säga åt dig att ta bort dem eftersom jag själv har dem i för litet. ATt ta 25 gradit vatten är inet så bra. MAN ska ju inte dricka varm-vatten från kranen. Och då ska man ju inten heller ge de till fiskarna.
#16 - 6 november 2004 14:20
En sak till. Du ska absolut inte känna dig som en djurplågare.

Lycka till med fiskarna :)

Annons