Hjälp! ytterfilter läcker, tetratec ex1200

#1 - 23 september 2008 17:20
Hejsan!

har ett tetratec ex 1200 som inte är mer än 1 månad gammalt, satte igång det och det gick tyst och fint, fick dock efter ett tag se att den läckte lite, lite vatten.
Kopplade då ur den och tog av pumphuvudet för att se om något hade kommit mellan vid packningen, men allt ser jättefint ut.
Satte ihop eländet och nu läcker den ännu mer, har sammanlagt tagit isär och satt ihop pumpen 6 gånger nu, men får den inte att sluta läcka.
just nu läcker den ca 5-6 liter på ett par timmar.
är det någon som har något tips på vad man kan testa?
man lär ju bli utan pump ett tag om man får lov att skicka in den på garantin och den enda pump jag har till övers just nu är ett litet innerfilter och fiskarna lär inte klara sig så länge med bara det eller?
#2 - 23 september 2008 17:55
Kör ditt ytterfilter via reklamation:D
Då det gäller ditt lilla innefilter så räcker det nog med om det rör om på ytan.
Vara bara noga med vattenvärdena och byt vatten lite oftare än brukligt för att hålla nitrit o annat skit på en för fiskarna gynnsam nivå.

Körde själv med ett aquael fan1+ i ett 375liters i drygt i en veckan medans mitt eheim 2217 var på reparation, bytte vatten 20% varannan dag men fiskarna trivdes och jag hade inga dödsfall.
#3 - 23 september 2008 17:57
då gör jag det, ringer dom i morron.

låter betryggande att dina fiskar klarade sig, jag har precis samma grejer, ett 375L med en aquael fan 1+ just nu :)
#4 - 23 september 2008 18:05
1200 har jag själv.
Enda gången det läcker är om man råkar få korgarna minsta lilla snett.
Tryck ner dom ordentligt och känn i hållet för invattnet på korgen ( det som går ner till nästa korg) så det inte är ett mellanrum eller känns snett.
När man tagit isär det är det ofta vatten i handtagen som läcker ut i början, så det bör man veta så man inte ställer det på parketten direkt ;)
Dock kommer det ytterst lite om man ser till att pumphuvudet är ordentligt tömt innan man sätter ihop det igen.

Har du pilarna på korgarna samt huset åt samma håll?
#5 - 23 september 2008 18:14
erikmoose skrev:
1200 har jag själv.

Enda gången det läcker är om man råkar få korgarna minsta lilla snett.

Tryck ner dom ordentligt och känn i hållet för invattnet på korgen ( det som går ner till nästa korg) så det inte är ett mellanrum eller känns snett.

När man tagit isär det är det ofta vatten i handtagen som läcker ut i början, så det bör man veta så man inte ställer det på parketten direkt ;)

Dock kommer det ytterst lite om man ser till att pumphuvudet är ordentligt tömt innan man sätter ihop det igen.

Har du pilarna på korgarna samt huset åt samma håll?

Japp, har testat det mesta och korgarna ligger perfekt och allt åt rätt håll, har gjort om alltihop för 7:e gången nu och det ser hittills lovande ut så jag håller tummarna. Tack för tipsen.
#6 - 23 september 2008 18:28
Ja lycka till, annars är det ju somsagt bara att göra retur.
#7 - 24 september 2008 03:50
[FONT=Calibri][SIZE=3]Töm filtret helt, håll för ena slangen med tummen och blås i den andra så bör du höra vart det läcker.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]I övrigt håller jag med de andra.[/SIZE][/FONT]
#8 - 25 september 2008 21:27
Det verkar läcka på 2 ställen..... får ringa imorron och be att få skicka tillbaka det.
#9 - 25 september 2008 23:59
Har du provat att ta ut packningen och kontrollerat så den inte är skadad?
#10 - 28 september 2008 12:54
ja, det har jag gjort och den ser hel och fin ut, ska åka iväg och posta den idag.
Kommer nog att få den ytbytt skulle jag tro.
#11 - 28 september 2008 18:17
Hoppas du får ditt filter snart då.
Kanske butiken har ett hemma som de kan testa som du kan ta:D
#12 - 1 oktober 2008 11:23
Tusan också, mitt Tetratec 1200 läcker med, bytade de två små oringarna men det hjälpte inte, tur det är tre års garanti... och att jag har dubbla filter så att fiskarna överlever.
Jag har kollat allt enligt ovan utan resultat.

Retligt är att man inte vet om det är vid den stora packningen eller från de två små, för det finns väl inte fler ställen det borde kunna läcka från.
Är det någon som kommit på var de brukar läcka?
#13 - 1 oktober 2008 12:02
Har två st. och har inga problem!! Trist när man får måndags ex!!! Hoppas det , förmodade, nya filtret inte läcker.
#14 - 1 oktober 2008 13:49
ett filter kan va bra och hålla tätt länge MEN plötsligt en dag så skiter det sig och vatten sipprar och har du tur så upptäcker man det innan skadan är omfattande! mitt tetratec donerade jag till en återvinningsstation då det läckte från enheten som sitter på pumphuvudet! Jag har kommit fram till att filter med bekväm bortkoppling av slangar och aquashut valves mm innebär en mycket större risk för läckage!
#15 - 1 oktober 2008 16:55
Nu har jag luskat och mitt filter läcker också från snabbkopplingen på pumphuvudet.
Jag förstår inte varför man integrerat ytterliggare en ventil när den ändå kopplar loss i dett läget, det är kanske om man glömmer stänga dom andra kranarna.

I vilket fall som helst så är den ena ytan kula/sätet inne i kranen inte tätad med o-ring utan endast plast mot plast. Det finns, vad jag tycker förberett för en o-ring i andra ändan och då blir hela kranen tät och det var där vattnet kom ut.

Nu har jag kommit på hur man ska kolla om det är från snabbkopplingen eller den den stora o-ringen det läcker. Om man kan hälla av vatten från pumphuset när man tagit av det så är det snabbkopplingen som läcker för det vattnet samlas inne i pumphuset.

Jag ska av ren nyfikenhet prova att sätta i en o-ring där och se om det fungerar.

Man behöver ju inte slänga filtert för detta fel, det går ju att limma ihop hela snabbkopplingsdelen och inte använda den utan använda de andra kopplingarna.
#16 - 1 oktober 2008 17:11
Zipprar det vatten från locket när det är i drift eller ser du vatten där kopplingen sitter då du lyfter bort kopplingshuvudet?
#17 - 1 oktober 2008 18:23
erikmoose skrev:
Zipprar det vatten från locket när det är i drift eller ser du vatten där kopplingen sitter då du lyfter bort kopplingshuvudet?

Problemet är att det som sipprar ner från kopplingen rinner vidare ner via pumphuset och ut på samma ställe som om det vore lockpackningen.

Det var det jag menade att när man då tar av locket så står det en massa vatten i pumphuset pga dess konstruktion.

När man lyfter kopplingen blir det ju alltid något vatten , det som står i rörbiten upp till avstängningsventilerna.

Jag har precis satt ihop med extra o-ringar 19*3 mm och det ser ut att fungera, det var i allafall tätt när jag provtryckte,även om jag belastade så som slangarna kan göra.
#18 - 1 oktober 2008 18:34
Osså kom jag på en sak till när jag micklade, när den läckte så tog den även tjuvluft om jag ströp kranen lite(var på sugsidan) nu har jag maxhöjd men om man har mer mot min höjd kanske den kan ta tjuvluft även om kranen är helt öppen.

Vilket fall som helst filtert brölade hela tiden och gick inte att få tyst.
Så om det tar otroligt lång tid att lufta så kanske det beror på läckage på sugsidan.
#19 - 2 oktober 2008 17:41
Mitt läckte likadant, hela pumphuset fylldes med vatten och så läckte det ut vid "stängningshandtagen". riktigt irriterande att det inte ska gå att få det tätt......
mitt filter var ju bara drygt en månad gammalt.
får jag ett nytt så kommer jag att sälja undan det genast och köpa ett annat, vågar inte lita på tetratec igen, speciellt inte när man hör fler med samma problem.
#20 - 2 oktober 2008 19:32
Köp ett eheim filter eller fluval.
Inte många som har haft problem med de märkena gällande läckage.
Visst att classic filtrerna utan dubbelkranar kan vara bökigt med de gör sitt jobb.
Fluval 305,405 funkar klockrent.

Resun finns ett märke som heter och www.vattenliv.nu saluför det.
Är ett bra filter.
Annars finns ju seras ytterfilter, www.pwss.se.
#21 - 3 oktober 2008 06:53
Vårt EX1200-filter orsakade en vattenskada på parkettgolvet som vi nu snart har fått fixat. Idag kommer de från Akvarielagret för att ställa tillbaka akvarierna igen nu när golvet är nyslipat och fint.
Kommer inte våga köra Tetratec ige efter detta. Vår pump är tydigen skickad till Tyskland för reklamation. Den var bara ett år gammal.
Jag kommer att kräva att de står för min självrisk på villaförsäkringen. En så pass ny pump SKA inte pinka ut 40-50 liter vatten på ett par dygn....
#22 - 3 oktober 2008 09:39
miaz skrev:
Vårt EX1200-filter orsakade en vattenskada på parkettgolvet som vi nu snart har fått fixat. Idag kommer de från Akvarielagret för att ställa tillbaka akvarierna igen nu när golvet är nyslipat och fint.

Kommer inte våga köra Tetratec ige efter detta. Vår pump är tydigen skickad till Tyskland för reklamation. Den var bara ett år gammal.

Jag kommer att kräva att de står för min självrisk på villaförsäkringen. En så pass ny pump SKA inte pinka ut 40-50 liter vatten på ett par dygn....

Om nu ert filter också läckte på "standardstället" vid svirvelkopplingarna så är det helt klart en miss från fabriken.
Antingen tror dom att det ska räcka att täta plast mot plast (kula/säte) vilket är omöjligt, speciellt med tanke på att delarna inte har så bra ytor.
Eller så har dom glömt O-ringar på svirvelkopplingarna.

Både mitt nya och gamla Tetratec 1200 saknade O-ringar på dessa välbehövliga ställen. Efter jag satt dit dessa (det var förberett med passande spår) kan jag joxa hur mycket jag vill med filterna utan att det kommer ut en droppe.
#23 - 3 oktober 2008 09:52
på mitt tetratec satt det iallafall 2 o-ringar på slangenheten som monteras på pumphuvudet! Hjälpe doch inte utan läckte so ett såll ändå!:mad:
#24 - 3 oktober 2008 11:24
åheim skrev:
på mitt tetratec satt det iallafall 2 o-ringar på slangenheten som monteras på pumphuvudet! Hjälpe doch inte utan läckte so ett såll ändå!:mad:

Det är inne i snabbkopplingshuvet jag menar, sitter fyra skruvar från undersidan som man får ta av för att få ut delarna.

Totalt i den enheten sitter det 6 st O-ringar original, det är det jag uppgraderat till 8st O-ringar.
Bilagor:
Maffia666
#25 - 5 oktober 2008 08:19
TheRoblin skrev:
Har två st. och har inga problem!! Trist när man får måndags ex!!! Hoppas det , förmodade, nya filtret inte läcker.
Kan bara hålla med, har oxå 2st som jag kört i ett och ett halvt år utan problem (än så länge).
Men usch det är skit om ett filter börjar läcka.
#26 - 5 oktober 2008 08:44
hade en tetratec ex1200 funkade bra, men en dag började den läcka.
försökte hitta reservdelar men fick förklarat att dom är inte billiga, köpte mig ett annat och kommer nog aldrig att köpra nåt tetratec igen..

Mvh chrille
#27 - 5 mars 2009 21:32
Jag tar upp denna tråd igen. När jag använder pumpknappen för att fylla filtret så skvätter det ut vatten från själva pumpknappen. Är detta pga pumphuset är vattenfylld (som i sin tur beror på standardproblemet med avsaknad av O-ringar)?
Har ngn försökt att reklamera sitt filter och vad fick ni för svar?

Jag köpte mitt hos http://www.akvarieshopen.com/ Ngn annan med läckande filter som har köpt där? Hur gick det att reklamera?

Ni som har fixat era filter med O-ringar, er det ngn av er som tog bilder på hur det ser ut inuti och skulle kunna posta bilderna här?
#28 - 11 mars 2009 20:35
Jag har nu fått utmärkt hjälp av Flodströms Akvarie butik http://www.akvarieshopen.se/
2 dagar efter att jag mailade om mitt problem fick jag svar att han skulle reda ut med leverantören. Det visade sig vara ett känt fel och därmed skulle jag få utbytt den felande delen. Istället för att vänta på leverans av delen från leverantören tog han delen från ett filter i lager och skickade till mig. Mindre än en vecka efter att jag mailade om problemet hade jag delen i handen. Vilken service!
#29 - 11 mars 2009 20:56
Det som hände mig var att jag fick som du utbytt den felande delen, men det dröjde inte länge förrän det läckte igen, då fick jag byta till ett fluval 405 i stället som har fungerat kanon sedan dess.
Håll ett ordentligt öga på ditt tetratec, det är mitt tips.....

jag köpte mitt också på akvarieshopen och fick samma utomordentliga service, mycket hjälpsamma och trevliga.
#30 - 12 mars 2009 19:38
Bilder på O-ringskompletteringen

Här kommer lite bilder på var jag satte i O-ringarna

Lossa de fyra skruvarna och lirka ut delarna
[ATTACH]18199[/ATTACH]

På delen finns ett spår som passade till en 19*3 mm O-ring
[ATTACH]18198[/ATTACH]

Det kluriga vid återmontaget är att pricka in axeln i kulan som ska vrida sig när man rör på hävarmen som används för att lossa snabbfästet från filtert
[ATTACH]18200[/ATTACH]
#31 - 12 mars 2009 19:46
Jag tar upp denna tråd igen. När jag använder pumpknappen för att fylla filtret så skvätter det ut vatten från själva pumpknappen. Är detta pga pumphuset är vattenfylld (som i sin tur beror på standardproblemet med avsaknad av O-ringar)?

Har ngn försökt att reklamera sitt filter och vad fick ni för svar?

Jag köpte mitt hos http://www.akvarieshopen.com/ Ngn annan med läckande filter som har köpt där? Hur gick det att reklamera?

Ni som har fixat era filter med O-ringar, er det ngn av er som tog bilder på hur det ser ut inuti och skulle kunna posta bilderna här?

Det kan skvätta från pumpknappen ändå om man har vatten i pumpen/mottryck när man pumpar men det läcker inte efteråt.
Bilagor:
#32 - 22 april 2009 19:53
Alla som har problem med läckage från Tetratec kan med stor sannolikhet (förutsatt att det är inom 3 år från köpet) få nya reservdelar gratis härifrån:
https://www.tetra-service.net/tetra/go/D34240F3219BFB922F206A48EFAF7B17/?lang_id=2
#33 - 22 april 2009 22:15
Har ett Tetratec ex400 som jag haft en dryg månad. Har öppnat det några gånger redan då jag bytt filtermaterial och dyligt. Det läcker nu lite precis när jag startar om det och om jag lutar det. Vet inte om det beror på att det ligger vatten någonstans som rinner ut, eller om någon packning läcker. MEN vad jag funderade på och ville säga med det här inlägget var att det står på ett par ställen i manualen att man ska smörja in packningarna med vaselin eller liknande när man sätter ihop det. Märkte första gången jag tog isär det och satte ihop det att det sög i bättre då, så jag antar att det behöver smörjas om. Fast om passningen är så dålig så man måste använda vaselin efter att ha öppnat det några gånger så är det naturligtvis kasst.

Om det läcker när man lutar det så måste det väl vara den stora oringen som inte håller tätt? Provade att luta den en längre stund och det verkar inte som om flödet vill sluta. Jag antar att trycket blir större på packningen om man lutar det, vilket inte känns som en särskilt bra marginal.

Sedan är pumpknappen oförmögen att pumpa luft, vilket gör att man måste trixa en del för att få igång vattnet ändå. Vet inte om det är ett fel eller om det ska vara så.

Ser att det finns olika erfarenheter angående ljudnivån. Mitt har varit så gått som ljudlöst, man får böja sig ner och lyssna nära för att höra det. Men idag när jag tog i sär det och satte ihop det så lät det mycket. Efter jag tagit isär det och satt ihop det så var det tyst igen. Missljudet kommer inte från luften i filtret, det är ett annat ljud. Eftersom jag just hade lagt dit biobollar (ingick inte i ex400) så antog jag att det var någon/några bollar som sattes i svängning och låg och vibrerade. Men jag kan inte så noga veta.
#34 - 24 april 2009 09:19
Att det läcker när du lutar det har med att göra det står vatten under locket som kan komma från luftningspumpen och om snabbkopplingen är otät.
Tar det tjuvlyft hela tiden så finns det en läcka. Luft in eller vatten ut.......
#35 - 30 september 2009 15:02
Jag reklamerade mina Tetratec EX 1200 filter angående detta fel, mest för det störde mig att det var ett tillverkning/konstruktionsfel.
Fick en (inte två som jag frågade efter) direkt från Tetra.

Givetvis delade jag prylarna direkt och kan konstatera att dom har gjort en förändring..

Gissa vilken :)

jo på precis samma sätt som jag moddat mina filter på och som fungerat snart ett år utan problem:D

http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=18198&d=1236885948
#36 - 7 oktober 2009 21:46
Konstruktionsfel!!!

Fick läckage i somras på mitt ena tt1200. Inom ett dygn började mitt andra tt1200 läcka....vad är oddsen på det. På Flodströms förklarade de att det var ett känt fel. Och jag fick två nya pumpar, enl. en ny konstuktion. Bra service hos Flodströms, men jag tycker att det är märkligt att Tetra inte informerar om problemet då det kan leda till stora skador och kostnader vid läckage....Tänk om det varit en bil eller flygplan, men, men lite parkett eller fuktskador i golv och väggar är kanske inget stort problem för Tetra. Tur jag klarade parketten!!!!
#37 - 20 januari 2010 19:46
TheRoblin skrev:
Fick läckage i somras på mitt ena tt1200. Inom ett dygn började mitt andra tt1200 läcka....vad är oddsen på det. På Flodströms förklarade de att det var ett känt fel. Och jag fick två nya pumpar, enl. en ny konstuktion. Bra service hos Flodströms, men jag tycker att det är märkligt att Tetra inte informerar om problemet då det kan leda till stora skador och kostnader vid läckage....Tänk om det varit en bil eller flygplan, men, men lite parkett eller fuktskador i golv och väggar är kanske inget stort problem för Tetra. Tur jag klarade parketten!!!!

Har ett TT 700 med samma fel, fick enheten utbytt mot en ny. Tyvärr gick parketten åt h-e, hade även ett TT uv-filter som läckte p.g.a. att plasten sprack i kopplingarna fick det bytt mot ett Deltec, Har även haft en TT foderautomat och det höll samma kvalité.. Så stor varning för Tetratec det verkar bara vara skit.
Har ett Eheim classic som har gått i 20 år utan fel, det är kvalitet.
#38 - 20 januari 2010 21:14
har TT1200 utan några som helst problem. funkar utmärkt!
#39 - 20 januari 2010 21:18
hannesc skrev:
har TT1200 utan några som helst problem. funkar utmärkt!
Ja de funkar jätte bra ända tills....[:o]
#40 - 20 januari 2010 21:36
jo visst..men skräm fan inte mig nu. bor på 4 våning o det skulle ju vara jättekul om det pumpade ut 150L vatten

funderar på att göra nån form utav låda med slangutlopp bort till badrummet som jag kan ha om jag åker iväg över en helg eller så.
#41 - 20 januari 2010 22:03
hannesc skrev:
jo visst..men skräm fan inte mig nu. bor på 4 våning o det skulle ju vara jättekul om det pumpade ut 150L vatten

funderar på att göra nån form utav låda med slangutlopp bort till badrummet som jag kan ha om jag åker iväg över en helg eller så.
Hi hi.. närå dem brukar inte bara springa läck hux flux utan det brukar vara i samband med att man sätter ihop det efter rengöring;)
#42 - 20 januari 2010 22:23
aha okej då..får väl ta o se till ta semester en vecka när jag ska rengöra då så att man kan vakta :P

ska nog iof köpa ett vattenlarm, men det hade jag tänkt innan det blev tetratec ändå så.
#43 - 20 januari 2010 23:14
Jag har haft min Tetratec ex 1200 i 3-4 år.
Den börja läcka efter 1 år från hantagen när jag pumpa upp vakumeet.
Men det va snabbt återgärdat med en ny packning. För den gammla va utsliten. sen efter det så har den inte läck ett dugg. Men bara för att jag skriver det nu så kommer det väl att läcka imorgon. :p peppar peppar ta i trä!! :d
Obs jag köpte den begangnad!;)
#44 - 6 januari 2013 16:29
har samma problem med mitt Tetra tec ex 700, det läcker uppe i pumphuset på flera ställen, inte i den stora O-ringen mot underdelen. Kan konstatera när jag läser igenom inläggen här att, Tetratecs produkter skall man undvika helt. För dålig kvalité helt enkelt då de läcker redan efter några månader.

Återförsäljaren Djurmagasinet i Ljungby ville dessutom inte ta emot filtret för åtgärd.
#45 - 6 januari 2013 17:06
Det här med läckande ytterfilter tycker jag låter skrämmande. Det verkar ju vara så att det inte är frågan OM att filtret ska börja läcka utan när.
#46 - 6 januari 2013 17:56
toggaj skrev:
Det här med läckande ytterfilter tycker jag låter skrämmande. Det verkar ju vara så att det inte är frågan OM att filtret ska börja läcka utan när.
Jag kör uteslutande fluvals ytterfilter och känner mig helt trygg med dem, de har väldigt bra tätningar och aquastop!
Jag var nojjig föut efter min erfarenhet av just tetratec och som många med mig så började det läcka rejält och stoppkranarna var av usel kvalité och även slangenhetens stoppkran!
Jag är sen väldigt skeptisk till alla filterkonstruktioner där packningen mellan behållaren och pumphuvudet ligger längs upp på kanten av behållaren och pumphuvuvdet läggs ovanpå och spänns fast. Skulle nåt spänne inte riktigt fösluta som det ska och du sen får ett övertryck i pumpen så kan vatten pressas ut. ex. på filter som har den här lösningen är JBL, de flesta Eheim (ej classic modellerna) och aquael.
#47 - 7 januari 2013 19:45
Fick ett [COLOR=black][FONT="Cambria"]Aquael UniMax 250 [/FONT][/COLOR]med när jag köpte mitt 180l kar beg. Fungerade jättebra i några månader, tills det plötsligt började läcka. Först lite droppande på ett ställe och efter plockat isär det och kollat packningar, så började det från fler ställen. Litar inte på ytterfilter nu tyvärr!
#48 - 7 januari 2013 19:48
Förlåt, dubbelpost...
#49 - 7 januari 2013 20:08
Pierre67 skrev:
Litar inte på ytterfilter nu tyvärr!
Jorå GO Fluval så är det lugnt:)
#50 - 7 januari 2013 23:39
Sv: Hjälp! ytterfilter läcker, tetratec ex1200

Jag har tetratec 1200EX o det är absolut det bästa filter jag jag. Har både eheim o fluval hemma med. Aldrig haft problem med det o det har snurrar i 3 år nu. Kanonfilter.
För en 5-6 år sen hade se problem med läckande kranar men det har de ordnat.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Annons