Hjälpa angående eheim 2213 ytterfilter

#1 - 28 november 2006 17:20
Jag håller på och startar upp en burk på 100L och jag har bestämmt att jag skall ha ett ytterfilter till denna burk av märket eheim.

Jag har då ringt till min lokala djuraffär där det visade sig att dem tog 995:- för eheims ytterfilter 2213 men så hittade jag det på pwss för 585:- plus frakt. Funderar då på att beställa från pwss eftersom att priset var lite bättre för en fattig student som mig. Har dock ett par frågor som jag undrar om ni skulle kunna hälpa mig med.

1. Har hört från en som jobbar i akvariebutik att det tydligen skulle vara en hel del reklamationer på detta ytterfilter och jag undrar om ni har haft problem med er 2213 eller om ni vet att andra har haft problem med sin 2213?

2. Ytterfiltret är tänkt att användas till ett akvarie som kommer stå i sovrummet och undrar däför som det för ett himla oväsen av sig?

3. Vad skall man köpa för filtermaterial till för att få så rent och klart vatten som möjligt?

Dessa frågor är dem som jag kommer på just nu men om ni har några tips eller annat angående detta filter så skulle jag gärna vilja veta det med.

Tack på förhand!
#2 - 28 november 2006 17:42
1.Mitt ytterfilter har gått helt utmärkt i ca 2år

2.Ytterfiltret är väldigt tyst så det är lungt.

3.Makaroner och filtermatta går bra men man kan ju ta annat också.
Kom ihåg att ta bort det aktiva kolet som följer med efter typ 2 vecker.
#3 - 28 november 2006 18:40
Okej men det låter bra att det är tyst så man kan sova om nätterna:)

Någon mer som har erfarenheter från detta ytterfilter?
#4 - 28 november 2006 19:10
Hade en två storlekar större modell 2217 innan
Hade bara problem med den, bytte motor, axel bussningar och allt.
men den lät och strulade hela tiden....

För att få rent och klart vatten är de bara att vänta med ett filter, ju mer de får "gå till sej", ju bättre kommer det att filtrera vattnet.

För mej går alla medel för att klarna upp vattnet fett bort.

Ett filter brukar knorra ett tag innan den är inkört, det sammlar slam och dyligt på magneten och vångarna på rotorn vilket gör att den till slut kommer balanseras och isoleras ifrån ljud.

Om du ska köpa ett 2213 så hade jag kört i makaroner ca 2/3 och sista 1/3 en bit filtermatta som du skär till i rätt form, låt det sen gå och gå och med tiden kommer det troligen tystna....

//Peter
#5 - 28 november 2006 19:18
Okej, tack för svar :) Tror nog att jag tar och beställer det där filtret :D
#6 - 28 november 2006 21:32
Har ett 2213 och ett 2217 i sovrummet, 2217 låter något lite 2213 i princip inte märkbart att det kör ens när man lägger örat mot.
Att det skulle vara problem med 2213 tror jag inte, detta är ett filter som varit med länge och är väl beprövat, innan det fanns 2013 som nästan var samma filter och detta har funnits i sin tur sedan urminnes tider.
#7 - 28 november 2006 21:52
Okej men det låter bra att man slipper dem där surrande ljuden som man kan höra från många pumpar.

Så ni tycker att det där blir lagom till ett 100L akvarium eller borde man köra på något kraftigare?
#8 - 29 november 2006 15:13
Det blir nog lagom till 100 liter jag har det själv i ett 220 men där är det för klent drag i det men till 100 så blir det nog bra
#9 - 29 november 2006 16:05
okej men då blir det nog bra till ett 100L :)

Annons