hjärndöda amarikaner... Eller?

#1 - 7 december 2010 16:48
Nyss blivit stämd pga mitt smeknamn "roosterboy" som jag haft i... Säkert 12 år.
De flesta kallar mig för det, och jag använder det även som "artistnamn" så att säga.
Dock så har någon värdelös liten 30+ rappare i staterna nu stämt mig pga detta.
Kan man verkligen stämma någon för detta?
Han påstår att han har copyright på "roosterboy" men jag anser att detta är jävligt lustigt, då en seriehjälte från många år tillbaka hette just... roosterboy.

Så hur fungerar det?
Kan jag ta copyright på "älskling" så att ingen någonsin får kalla någon för detta?
#2 - 7 december 2010 17:02
Trevligt!

Läser detta på U.S copyrigt office

Can I copyright the name of my band?
No. Names are not protected by copyright law. Some names may be protected under trademark law. Contact the U.S. Patent & Trademark Office, 800-786-9199, for further information.

How do I copyright a name, title, slogan or logo?
Copyright does not protect names, titles, slogans, or short phrases. In some cases, these things may be protected as trademarks. Contact the U.S. Patent & Trademark Office, 800-786-9199, for further information. However, copyright protection may be available for logo artwork that contains sufficient authorship. In some circumstances, an artistic logo may also be protected as a trademark.

http://www.copyright.gov/help/faq/faq-protect.html
#3 - 7 december 2010 17:02
Ska höra med en kompis om det där, har för mig att om man vill ha copyright över ngt, t.ex. en produkt så betalar du en viss summa som gäller just i det landet, vill du ha över hela Europa blir det en annan pris, vill du ha i Usa och Sverige blir det ett annat pris osv. det är INTE billigt....
ska höra och återkomma med svar :D
#4 - 7 december 2010 17:02
Miliimli skrev:
Trevligt!

Läser detta på U.S copyrigt office

Can I copyright the name of my band?

No. Names are not protected by copyright law. Some names may be protected under trademark law. Contact the U.S. Patent & Trademark Office, 800-786-9199, for further information.

How do I copyright a name, title, slogan or logo?

Copyright does not protect names, titles, slogans, or short phrases. In some cases, these things may be protected as trademarks. Contact the U.S. Patent & Trademark Office, 800-786-9199, for further information. However, copyright protection may be available for logo artwork that contains sufficient authorship. In some circumstances, an artistic logo may also be protected as a trademark.

http://www.copyright.gov/help/faq/faq-protect.html

aaah vad skönt! precis vad jag fick för länka av vännen.
#5 - 7 december 2010 17:20
haha tack för svaren :D
OM han inte har nått kött på benen i frågan men fått för sig att stämma mig ändå kommer ju detta bli FANTASTISKT.
Haha ^^
Bilagor:
#6 - 7 december 2010 17:22
Kanske du som går ur fighten med tjock plånbok:p:D.....
#7 - 7 december 2010 17:24
haha precis ;D Om inte annat så... Gratisreklam för bandet! ;D All PR är bra PR ;P
#8 - 7 december 2010 18:17
Ha ha, lite komiskt ändå.. Hur fick han kontakt med dig samt vart kan han hittat ditt namn?
#9 - 7 december 2010 18:19
probably google
Bilagor:
#10 - 7 december 2010 18:22
Givetvis! [:o] Trött nu.. Ha ha!
#11 - 7 december 2010 18:41
Aaahahahhaha!! vissa amerikanare går över ett obevakat övergångställe 100ggr om dagen i hopp om att bli påkörda för att kunna stämma bilägaren....jävla nötter!
#12 - 7 december 2010 18:44
Tycker det är tragiskt med att man, läs amerikanare, kan stämma varandra för allehanda skitsaker.
Varför i hela friden utmanar man ödet, eller ens funderar tanken med att hoppas att man blir påkörd, de har f-n för lite att göra då....
#13 - 7 december 2010 19:06
Hahahahahahahaa xD Hade jag fått ett sånt mail hade jag skattat så jag ramlade av stolen :p
#14 - 8 december 2010 00:09
DjTommy skrev:
Ha ha, lite komiskt ändå.. Hur fick han kontakt med dig samt vart kan han hittat ditt namn?

mina videos kom upp som "relaterade videos" om man tittade på hans videos på youtube :P
Och mitt smeknamn kommer från en kille i typ lågstadiet, eftersom jag heter Ronnie så fick smeknamnet bli roosterboy, eftersom han som spelar triangel i låten "du får inte stoppa köttbullar i näsan markus" kallat sgi för ronny rooster ;P
#15 - 8 december 2010 00:44
Haha! Kan du inte lägga upp mailet? :D
#16 - 8 december 2010 00:59
sitter på fel dator atm, så de mail som skickats efter det första kan jag inte lägga upp (har inte outlook på denna datorn) men det inledande kan jag lägga upp, doc kså är det några dagar gammalt, det var bara när han upptäckte min existens ^^

http://roosterboii.bilddagboken.se/p/show.html?id=479359914&directlink=1
#17 - 8 december 2010 01:15
tss XD
Bilagor:
#18 - 8 december 2010 01:31
Han är otrolig! När jag var riktigt liten så blev jag lite ledsen när jag förstod att det fanns fler som heter Andreas men jag kom över det. Den här killen är nog tyvärr inte så liten och då blir det bara sorgligt.

Jag har sett Wallpapers signerade "Visualdarkness" så jag väntar på mitt mejl nu. Du vet dubbelbröllop, varför kan inte vi ha en dubbelstämning? :D
#19 - 8 december 2010 01:36
Han är otrolig! När jag var riktigt liten så blev jag lite ledsen när jag förstod att det fanns fler som heter Andreas men jag kom över det. Den här killen är nog tyvärr inte så liten och då blir det bara sorgligt.

Jag har sett Wallpapers signerade "Visualdarkness" så jag väntar på mitt mejl nu. Du vet dubbelbröllop, varför kan inte vi ha en dubbelstämning? :D

hahaha xD fantastiskt ^^
#20 - 8 december 2010 01:40
Du, killen har satt det hela i system, kolla bland hans aktiviteter:
roosterboy352 commented on Rooster Boy Speaks Out (1 day ago)

"i am the real roosterboy, i have the name copyrighted and everything now, you need to change the name rooster boy even with a space its still the same spelling, i own the name "roosterboy" not you "

Han är stolt över sina papper. ;)
#21 - 8 december 2010 02:38
haha xD fyfan underbart.
Det fina är att i videon "rooster boy speaks out) så är Rooster Boy en... Porslinshöna. haha killen har stohetsvansinne.
#22 - 8 december 2010 02:40
Minst sagt ".....even with a space...." HAHAHAHAHAHAHA
Han kan ju alltid försvara sig med att det är en tupp, en "rooster boy" :p
#23 - 10 december 2010 02:24
roosterboy352 had one of the best videos of all time!! -_-
#24 - 10 december 2010 03:24
indeed! He is, in fact, my HERO!
#25 - 10 december 2010 04:16
erikthur skrev:
probably google

ja söker man där så kommer även din avatar upp då och då, i akvariefisk sammanhang. undrar jag...

Rooster, det är inte så att han har ett trademark då ?
och har han bara skrivit det där korta mailet så tvivlar jag på att han skulle kunna bli problem. ;)
#26 - 10 december 2010 05:07
Icecoffee skrev:
ja söker man där så kommer även din avatar upp då och då, i akvariefisk sammanhang. undrar jag...

Rooster, det är inte så att han har ett trademark då ?

och har han bara skrivit det där korta mailet så tvivlar jag på att han skulle kunna bli problem. ;)

Haha yeah! Funderar på att döpa en corydoras till roosterboy med. "hey fishie! YOO need to stop using the name roosterboy right now, and start using the name roosterfish! Understand?"

Han har skickat några mejl till sen senare, nu hoppas jag bara att han faktiskt gör något åt saken :D
SKulle bli så jäkla kull alltså x)
#27 - 10 december 2010 10:41
Det är ett under att han vet hur man skriver ett mail, och hur han då lyckats skriva fler är ett mirakel, han måste ha fått hjälp från sin mamma eller något åt det hållet, ska bli roligt att se vilka advokater hans fantasi kan hitta på, men som vi alla vet efter att ha hört på hans "rap" så blir vi nog ganska så besvikna. Jag är ingen våldsam människa, men efter att jag såg hans videor så var det som om något instinktivt slog in, jag skulle bli glad av att använda hans huvud som en boxarboll. De skulle göra en gjutning av hans ansikte i skumgummi och sälja de som en boxarsäckar, det skull sälja jag lovar.

var försiktig han kanske skickar cyber cops på dig, ha ha
#28 - 10 december 2010 11:39
Det är ett under att han vet hur man skriver ett mail, och hur han då lyckats skriva fler är ett mirakel, han måste ha fått hjälp från sin mamma eller något åt det hållet, ska bli roligt att se vilka advokater hans fantasi kan hitta på, men som vi alla vet efter att ha hört på hans "rap" så blir vi nog ganska så besvikna. Jag är ingen våldsam människa, men efter att jag såg hans videor så var det som om något instinktivt slog in, jag skulle bli glad av att använda hans huvud som en boxarboll. De skulle göra en gjutning av hans ansikte i skumgummi och sälja de som en boxarsäckar, det skull sälja jag lovar.

var försiktig han kanske skickar cyber cops på dig, ha ha

Haha ey han är fan hardcore gangsta med villa i förorten! En sån vill man fan passa sig för =/
#29 - 10 december 2010 11:48
http://roosterboii.bilddagboken.se/p/show.html?id=479553585&directlink=1

HOppas det gjorde honom lite gladare :)

Ordet ni söker är nog... Ultimate POWNAGE!

Annons