Hög möbel till diskusakvarium

#1 - 25 oktober 2013 07:53
Hej,
Jag har för tillfället ett Lido 200 med en liten grupp diskus i. Till jul/nyår flyttar familjen in i ett större hus och då ska det bli ett större kar!! :-)
Nu till frågan. En av de saker jag älskar med mitt Lido 200 är höjden på själva möbeln. Jag upplever att firrarna gillar att hålla koll på oss och att det är skönt för dem att komma upp från golvet lite då där härjar både en treårig buspojke, snart hans lillasyster som ännu inte börjat krypa, liten hund och två små katter.... Jag skulle vilja hitta ett stort kar (500-720l) med hög möbel i vitt. Alternativt om man kan anlita någon till att bygga ett efter mina önskemål.
Jag vet att det fungerar med lecablock och lite sådana lösningar men huset vi flyttar in i är helt nytt och det hade varit kul om firrarna fick bo i lite stil som matchar nya huset ;-)
Finns det nån som vet vilka akvariemöbler som mäter minst 80cm på höjden eller som vet någon som är duktig på att bygga och som vill tjäna en hacka?

Tacksam för hjälp! :-)
Anna
#2 - 25 oktober 2013 07:58

Nanoq skrev:
Hej,

Jag har för tillfället ett Lido 200 med en liten grupp diskus i. Till jul/nyår flyttar familjen in i ett större hus och då ska det bli ett större kar!! :-)

Nu till frågan. En av de saker jag älskar med mitt Lido 200 är höjden på själva möbeln. Jag upplever att firrarna gillar att hålla koll på oss och att det är skönt för dem att komma upp från golvet lite då där härjar både en treårig buspojke, snart hans lillasyster som ännu inte börjat krypa, liten hund och två små katter.... Jag skulle vilja hitta ett stort kar (500-720l) med hög möbel i vitt. Alternativt om man kan anlita någon till att bygga ett efter mina önskemål.

Jag vet att det fungerar med lecablock och lite sådana lösningar men huset vi flyttar in i är helt nytt och det hade varit kul om firrarna fick bo i lite stil som matchar nya huset ;-)

Finns det nån som vet vilka akvariemöbler som mäter minst 80cm på höjden eller som vet någon som är duktig på att bygga och som vill tjäna en hacka?

Tacksam för hjälp! :-)

Anna

Akvastabils är rätt höga, de motsvarar juwelbänken i alla fall :)
#3 - 25 oktober 2013 08:42

Aha!
Följdfråga då....nån som vet om nåt begagnat större akvastabil...?
#4 - 25 oktober 2013 08:55
Annars är en bra lösning IKEA köksstommar.

Rätt ihopskrivat så blir de riktigt stabila.

Höjd på stomme = 60 cm
Lägg sedan på Capita ben = 16-17 cm
Och sedan en bra laminatskiva på det = 3,8 cm
Summa = 79,8 - 80,8 cm
#5 - 25 oktober 2013 08:56
Nanoq skrev:
Aha!

Följdfråga då....nån som vet om nåt begagnat större akvastabil...?

DM i Karlstad säljer ut sina visningsakvarier. Bra priser, fina grejer inkl teknik. http://www.blocket.se/varmland/AkvaStabil_MARK_I_720__Extra_allt__50027490.htm?ca=7&w=1
#6 - 25 oktober 2013 08:57

Annars är en bra lösning IKEA köksstommar.

Rätt ihopskrivat så blir de riktigt stabila.

Höjd på stomme = 60 cm

Lägg sedan på Capita ben = 16-17 cm

Och sedan en bra laminatskiva på det = 3,8 cm

Summa = 79,8 - 80,8 cm

Oh smart idé, Klarar de ett 720 tror du?
#7 - 25 oktober 2013 09:09
Jo, det gör det om man tänker efter lite.

ett 720 är normalt 200 brett.

Då tar man 2 x 60 + 2 40 breda på skåpen.

Där de står 40 + 60 + 60 + 40 i bredd

Bör skruvas ihop, samt om möjligt lägga ett par bra tvärslå på baksidan.

Sedan är det liiite jobbigt med skivan. Deras laminat är för korta eller för långa.

Så man får ta en för lång skiva i massiv bok eller ek. Och sedan kapa ner till
lagom längd. Slipa på kanten, och sedan olja in skivan nooooga.

Du behöver 10 ben.

Skåp

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89915683/#/S39911475

Bänkskiva

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10202446/#/90202447

Ben

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10267895/
#8 - 25 oktober 2013 09:28

Låter super!
Jag undrade inte över storleken utan snarare belastningen...bör man inte stötta upp ytterligare?
Min käre make går nog ICKE med på tanken att låta något som innehåller 720l vatten stå på en konstruktion ihopskruvad av lilla mig dock...får hitta någon som kan göra detta åt oss. :-)
#9 - 25 oktober 2013 09:30
Jag använder ochså IKEA:s köksskåp. Finns alla möjliga variationer.
Jag gjorde en sockel av 45X70 virke för att fördela vikten ännu mer.

Sam
#10 - 25 oktober 2013 09:47
Nanoq skrev:
Låter super!

Jag undrade inte över storleken utan snarare belastningen...bör man inte stötta upp ytterligare?

Min käre make går nog ICKE med på tanken att låta något som innehåller 720l vatten stå på en konstruktion ihopskruvad av lilla mig dock...får hitta någon som kan göra detta åt oss. :-)

Ken har jobbat med dessa grejer och vet vad han pratar om. Så du kan vara helt lugn gällande hållfastheten. Skulle din make kunna lita på en konstruktion ihopskruvad av lilla honom då? ;)
Christer5
#11 - 25 oktober 2013 10:01
Blir nog väldigt bra det där,men en massiv träskiva skulle ha varit bättre,men dyrt :)
#12 - 25 oktober 2013 10:09
Nanoq skrev:
Låter super!

Vi är i samma diskussion här hemma. Men vi gör såhär och vi ska ha en 3 m lång bänk:
Luckor från IKEA
36x48 läkt stående som reglar (för att passa för gångjärn, 2 ikeaskåp ihopskruvade är nämligen 36mm)
100x48 ekregel i botten som reglarna står på.
3 cm massiv ekskiva uppepå som slutar 3 cm från vägg i bakkant.
3 sm bred ekksiva på högkant som sarg mot väggen lite in bakom akvariet. Detta för att få ner slangarna bakom akvariet.
I bakkant också reglar med mot en vanlig träregel på golvet.

Då är planen om att få en lång bänk med vita högglansluckor, massiv ekskiva och sockel i ek. Då kan vi ju också bestämma höjden helt själva.
#13 - 25 oktober 2013 10:11
Anledningen till att jag inte vill ha skåp är för att där ska det dras slangar och grejas och det är lättare om det bara är ett tomt utrymme. Nu funderar vi också på att ha filtren i rummet bredvid, men annars hade det gått att isolera i bänken så det blir så tyst som möjligt.
#14 - 25 oktober 2013 10:15

Bluewing skrev:
Ken har jobbat med dessa grejer och vet vad han pratar om. Så du kan vara helt lugn gällande hållfastheten. Skulle din make kunna lita på en konstruktion ihopskruvad av lilla honom då? ;)

Av Ken? Gör Ken sånt???
#15 - 25 oktober 2013 10:16
förmågan eller inte förmågan att dra ihop en möbel efter ritningar som
är rikt illustrerade med massor av bilder kan man alltid diskutera.

man kan ju samtidigt ställa sig frågan OM man nu kan dra ihop en bokhylla,
ex Billy från IKEA, fylla den med böcker, som då väger flera hundra kilo,
utan att ens fundera på om det håller, varför kan man inte då dra ihop några
köksbänkar ?

man kan ju fråga sig varför 100,000-tals personer över jordklotet drar ihop
sina barnsängar, och sedan lägga ner sin nyfödda kotte i den sängen utan att
ens tänka tanken....."tänk om jag gjorde fel och sängen rasar så att lilla Lisa
får sänggaveln i huvvet".....

vaf jag menar är att om man anser sig så pass duktig att man drar ihop möbler
från ikea själv, bokhyllor, sängar, skrivbord, etc etc, dvs man anser sig kunna
följa de instruktioner som ges, så bör man kanske inte bli övernervös av att
det är massor med vatten som bänken stå på.

dessutom, vilka möbler från "riktiga akvarietillverkare" kommer färdigmonterade ?

inte många....man får vackert skruva ihop dom själv.....märligt nog med liknande
instruktioner som IKEA använder.....och det undrar ingen över om de håller eller
inte.....

Och sist men inte minst, ett 720 literskar rymmer inte 720 liter vatten

dra väck för grus, rötter, sten, blommor, etc etc, så visar det sig att

karet har nog "enbart" 500-600 liter vatten......:D
#16 - 25 oktober 2013 10:17

HWH skrev:
Vi är i samma diskussion här hemma. Men vi gör såhär och vi ska ha en 3 m lång bänk:

Luckor från IKEA

36x48 läkt stående som reglar (för att passa för gångjärn, 2 ikeaskåp ihopskruvade är nämligen 36mm)

100x48 ekregel i botten som reglarna står på.

3 cm massiv ekskiva uppepå som slutar 3 cm från vägg i bakkant.

3 sm bred ekksiva på högkant som sarg mot väggen lite in bakom akvariet. Detta för att få ner slangarna bakom akvariet.

I bakkant också reglar med mot en vanlig träregel på golvet.

Då är planen om att få en lång bänk med vita högglansluckor, massiv ekskiva och sockel i ek. Då kan vi ju också bestämma höjden helt själva.

Ha ha jag tänkte också högglansluckor!
Jag måste ha "ryggskiva" bakpå mitt skåp då det kommer stå mot en trappa så allt syns annars.
#17 - 25 oktober 2013 10:18
Nanoq skrev:
Av Ken? Gör Ken sånt???

nä.....

jag har bara jobbat på "platta paketbolaget" i 10 år, och hade fasligt mycket att
göra med framförallt skruvar / muttrar / beslag och annat krafs att göra.....
#18 - 25 oktober 2013 10:22
Nanoq skrev:

Jag måste ha "ryggskiva" bakpå mitt skåp då det kommer stå mot en trappa så allt syns annars.

Kommer bli snyggt!

Men tänk på att lilla du precis som lilla jag måste kunna komma ner i det helst utan snorkel och cyklop. Dvs börjar färdighöjd bli mer än 150cm så räcker inte trappstege till.
#19 - 25 oktober 2013 10:22
Nanoq skrev:

då köper man en antingen färdiglackad spånskiva på en bygghandel, kapar den
i lämplig längd och bredd.

eller så köper man en spånskiva + en burk hyfsat vattenresistent färg + roller, kapar spånskivan i lämplig längd och bredd, måla.

detta är det bästa "tvärslåt" man kan hitta..... om man klarar av att dra i 20-25 skruvar på ett hyfsat adekvat sätt.....
#20 - 25 oktober 2013 10:25
HWH skrev:
Kommer bli snyggt!

Men tänk på att lilla du precis som lilla jag måste kunna komma ner i det helst utan snorkel och cyklop. Dvs börjar färdighöjd bli mer än 150cm så räcker inte trappstege till.

den är viktig att tänka på.

hade en "bänk" där överst på karet var 170 cm över golvet.

det var ett mindre h-e att komma ner i karet.

skulle jag dra ihop möbel idag, så skulle jag måtta så att översta kanten
inte kom över 140 cm från golvet, och då får jag prexis ner handen i ett
kar som är 45-50 cm högt utan att ta till en pall....som gör att det blir vingligt...
#21 - 25 oktober 2013 10:32
den är viktig att tänka på.

hade en "bänk" där överst på karet var 170 cm över golvet.

det var ett mindre h-e att komma ner i karet.

skulle jag dra ihop möbel idag, så skulle jag måtta så att översta kanten

inte kom över 140 cm från golvet, och då får jag prexis ner handen i ett

kar som är 45-50 cm högt utan att ta till en pall....som gör att det blir vingligt...

Mitt kar i vardagsrummet är 55cm högt med en totalhöjd på 130cm. Det klarar jag med trappstege precis. 720 är 60cm högt så det är absolut att tänka på om man inte har aparmar.
#22 - 25 oktober 2013 10:32
IKEA:s överskåpsstomme för kyl/frys art.nr 002 055.39 är slitsade i bakkant för ventilation, Sam
#23 - 25 oktober 2013 10:52
[ATTACH=CONFIG]64876[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64877[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64878[/ATTACH]Såhär gjorde jag med ikea köksstomme, Har ett 700mm högt kar men det är inga problem att komma ner om man står på tex en stol. Jag är mycket nöjd
#24 - 25 oktober 2013 10:53

nä.....

jag har bara jobbat på "platta paketbolaget" i 10 år, och hade fasligt mycket att

göra med framförallt skruvar / muttrar / beslag och annat krafs att göra.....

Frågan var inte om Ken kunde utan om Ken gör sånt åt andra mot betalning, men det hör jag ju att du är alldeles för upptagen för sånt.

Jag har också en massa självförtroende vad gäller mitt yrke men inte vad gäller bygge av hållfasta möbler som om de inte fungerar kan orsaka så mycket skada. Barnsängar och ikeamöbler klarar jag...men tro mig, innan småttingarna har fått ligga har den kollats både en och två gånger.

Och självklart är det inte 720 liter vatten i ett 720 liters kar, förlåt min dumma formulering, 720 liter tungt material som jag helst inte vill ha på vardagsrumsgolvet menar jag ju såklart!

Tack för dina informativa inlägg Ken.
#25 - 25 oktober 2013 10:56
Onödigt många ben men jag hade dom så dom fick hänga med :)
#26 - 25 oktober 2013 11:06
Som RGL själv säger, det är lite onödigt många ben.

kan kanske tyckas att dom där eftermonterade reglarna på insidan oxå
är overkill, men jag kan köpa tanken som säger "hellre en för mycket än
en för lite"

Genrellt sett skulle jag vilja ha en jämn belastning från karet och ner på bänken.

se bilden vad jag menar

1 = nej

2 = OK

3 = OK
#27 - 25 oktober 2013 11:24

HWH skrev:
Kommer bli snyggt!

Det jag har nu är 80cm möbel + 60cm akvarie och jag står på en stol bara så funkar det fint :-)
#28 - 25 oktober 2013 12:54
Hej, jag har gjort ett praktisk hållbarhetstest på jobbet i eftermiddag. Plockade fram 4 frigolitklossar (IKEA emballage)
storlek: längd 30 cm bredd 5 cm och höjd 5 cm, lade dessa på golvet med långsidan ner i en fyrkant med måttet 100 x 120 cm. Ovanpå klossarna lade jag 2 st 8 cm plywood skivor. Sen tog jag en IBC/Sipax behållar som vägde lite mer än 1000 kg (1 ton) ock ställde den ovanpå plywoodskivorna.

Vad tror ni hände med frigoliten.

Återkommer med svaret ikväll.

Sam
#29 - 25 oktober 2013 13:05
fr006 skrev:
Hej, jag har gjort ett praktisk hållbarhetstest på jobbet i eftermiddag. Plockade fram 4 frigolitklossar (IKEA emballage)

storlek: längd 30 cm bredd 5 cm och höjd 5 cm, lade dessa på golvet med långsidan ner i en fyrkant med måttet 100 x 120 cm. Ovanpå klossarna lade jag 2 st 8 cm plywood skivor. Sen tog jag en IBC/Sipax behållar som vägde lite mer än 1000 kg (1 ton) ock ställde den ovanpå plywoodskivorna.

Sam

inte ett smack hände om du satte ner behållarna rakt och försiktigt.

slängde du ner dom "på snedden" så kan plywooden skadats och därmed oxå frigon.
#30 - 25 oktober 2013 13:43

fr006 skrev:

Sam

Va? Seriöst!?!?
Bild?
#31 - 25 oktober 2013 14:44
Bildbevis, det händer ingenting. Ytan är 600 kvadratcentimeter. När jag la en träkloss på ca 24 kvadratcentimeter och ställde mig på klossen så blev det ett märke på ca 1 cm djupt, min vikt är va 120 kg.

[img=http://forumbilder.se/CFRDK/pict0019.JPG]
[img=http://forumbilder.se/CFRDK/pict0021.JPG]

Sam
#32 - 25 oktober 2013 15:06
Liter bilder på mitt projekt, först ovanvåningen.

[ATTACH=CONFIG]64887[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64888[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64889[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64890[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64891[/ATTACH]

här är bilder på inredningen av karet:
[ATTACH=CONFIG]64892[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64893[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64894[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64895[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64896[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64897[/ATTACH]

Det var lite grann av vad jag håller på med.

Nu skall jag upp och montera dörrar på skåpen. Därefter blir det kanske nåt gott att dricka......visst xxxx jag har ju slängt ut baren, attans också.

Sam
#33 - 26 oktober 2013 21:52
Tusen tack för länkarna. Nu ska här planeras :-)
#34 - 26 oktober 2013 21:53
Jo, det gör det om man tänker efter lite.

ett 720 är normalt 200 brett.

Då tar man 2 x 60 + 2 40 breda på skåpen.

Där de står 40 + 60 + 60 + 40 i bredd

Bör skruvas ihop, samt om möjligt lägga ett par bra tvärslå på baksidan.

Sedan är det liiite jobbigt med skivan. Deras laminat är för korta eller för långa.

Så man får ta en för lång skiva i massiv bok eller ek. Och sedan kapa ner till

lagom längd. Slipa på kanten, och sedan olja in skivan nooooga.

Du behöver 10 ben.

Skåp

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89915683/#/S39911475

Bänkskiva

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10202446/#/90202447

Ben

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10267895/

Tusen tack för länkarna här! Hjälper oändligt!
Nu skall här planeras!
#35 - 26 oktober 2013 22:04
IKEA-skåp verkar ju vara super med lite reglar etc...och NEJ jag hanterar nog inte att dra i skruvar på lämpligt sätt men har en snickargranne som lovat lösa de extradetaljerna så jag kan göra mkt själv med lite överinsyn från honom :-) Roligt att kunna forma och fundera själv ;-)

Nu är frågan....hur stort kar ska man ha....?
Jag tror inte jag kommer bli akvarierumstypen som har 15 olika akvarium utan jag vill lägga krutet på ett som jag har där det syns och är till glädje för hela familjen :-)

Hur stort man ska satsa på. Jag vill ju dels att mina diskusar ska trivas och att de ska kunna bli en lite större grupp. Sen vill jag ju samtidigt kunna hantera det så att mitt intresse inte svalnar. Just nu är det som bomull för själen att fixa med akvariet. Jag känner riktigt hur jag själv känner mig renare när jag bytt lite vatten eller putsat lite. För att inte tala om alla de timmar då jag sitter och dumstirrar på burken och låter tiden försvinna. Det bästa är när mina småttingar (diskusar på ca 10cm) låtsas vara vuxna och leker, då kan plötsligt nästan hela familjen stå fascinerade intill karet och beundra hur duktiga de är, tills de tröttnar och rommen försvinner.

Men som sagt, det får ju inte bli ohanterbart.

Nån där ute som kan tänka sig dela med sig av funderingar....vågar jag mig på 720 eller är det korkat? Borde jag nöja mig med ett 450...? Eller något där emellan? Hur lång tid tar det egentligen att göra ett 30% vb på ett 720l kar?

Tacksam för alla insikter i denna fråga..
#36 - 27 oktober 2013 06:42
Go for it, men jag är ju lika galen jag. Jag ska ju till att limma bakgrund i mitt idag om allt vill sig väl. Men det är sjuuuukt stort.
#37 - 27 oktober 2013 07:31

Allt över 400 går bra. Gör en mall av papper och lägg ut den på golvet kommer du att veta vad som känns lämpligt för dig. Dina Diskusar kommer att vara lyckliga oavsett storlek på kar från dessa storlekar och uppåt.
#38 - 27 oktober 2013 09:15
Hej som alternativ till IKEAs skåp har jag skruvat ihop en bänk av massiva
stavlimmade bänkskivor. Dessa finns hos de flesta bygghandlare, tjocklek 20mm
varierande längder och bredder. Det kanske är något mer arbete, prismässigt
blir det nog detsamma, mycket stabilt blir det dock. I förvaringsfacken nertill har jag
IKEAs ;) små boxar. På bänken som är 85 cm hög står mitt 720 l regnbågskar.

//Johan
#39 - 27 oktober 2013 10:10

HWH skrev:
Go for it, men jag är ju lika galen jag. Jag ska ju till att limma bakgrund i mitt idag om allt vill sig väl. Men det är sjuuuukt stort.

Bilder???
#40 - 27 oktober 2013 10:33
Nanoq skrev:
Nån där ute som kan tänka sig dela med sig av funderingar....vågar jag mig på 720 eller är det korkat? Borde jag nöja mig med ett 450...? Eller något där emellan? Hur lång tid tar det egentligen att göra ett 30% vb på ett 720l kar?

Generellt är större akvariet mer lättskötta (ta bort tiden det tar att algskrapa rutor) då det är en större vattenvolym som reagerar långsammare på förändringar. Men det är ju jobbigare att bära dem på plats etc.

Hur lång tid vattenbyte tar beror lite på hur stor (eller hur många) slangar du använder, kör med grövre eller dubbla slangar så går det fortare. Men på strax över en halvtimme borde ett rent vattenbyte klaras av på med undanplock av slangar etc.
#41 - 27 oktober 2013 10:54
Nanoq skrev:
Bilder???

[ATTACH=CONFIG]64948[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64949[/ATTACH]

hoppas på att få bänken färdig idag.
#42 - 27 oktober 2013 10:55

Ohhh! Nice! Vad ska du ha för firrar??
#43 - 27 oktober 2013 11:31
Nanoq skrev:
IKEA-skåp verkar ju vara super med lite reglar etc...och NEJ jag hanterar nog inte att dra i skruvar på lämpligt sätt men har en snickargranne som lovat lösa de extradetaljerna så jag kan göra mkt själv med lite överinsyn från honom :-) Roligt att kunna forma och fundera själv ;-)

Nu är frågan....hur stort kar ska man ha....?

Jag tror inte jag kommer bli akvarierumstypen som har 15 olika akvarium utan jag vill lägga krutet på ett som jag har där det syns och är till glädje för hela familjen :-)

Hur stort man ska satsa på. Jag vill ju dels att mina diskusar ska trivas och att de ska kunna bli en lite större grupp. Sen vill jag ju samtidigt kunna hantera det så att mitt intresse inte svalnar. Just nu är det som bomull för själen att fixa med akvariet. Jag känner riktigt hur jag själv känner mig renare när jag bytt lite vatten eller putsat lite. För att inte tala om alla de timmar då jag sitter och dumstirrar på burken och låter tiden försvinna. Det bästa är när mina småttingar (diskusar på ca 10cm) låtsas vara vuxna och leker, då kan plötsligt nästan hela familjen stå fascinerade intill karet och beundra hur duktiga de är, tills de tröttnar och rommen försvinner.

Men som sagt, det får ju inte bli ohanterbart.

Att ha stora eller små akvarium har sina fördelar och nackdelar oavsett vilket du väljer när det gäller skötsel. Alla akvarium kräver skötsel och det tar olika lång tid beroende på hur stort det är och vilken skötsel som krävs vid tillfället. Den stora fördelen med att ha stort akvarium är att det går ha större och mer fiskar. Nackdelen är att det är längre ned till botten om du gillar att flytta rötter och plantera om växter.

När jag köpte mitt stora 450 liter var jag i kontakt med olika försäkringsbolag angående vad hemförsäkringen täcker. Svaret de gav var att vanlig hemförsäkring inte täcker skadorna om det går sönder om det inte finns en extra försäkring. Bolagen drar en gräns vid 500 liter, efter det behövs teckna en extra försäkring.
#44 - 27 oktober 2013 11:38

henrikl skrev:
Att ha stora eller små akvarium har sina fördelar och nackdelar oavsett vilket du väljer när det gäller skötsel. Alla akvarium kräver skötsel och det tar olika lång tid beroende på hur stort det är och vilken skötsel som krävs vid tillfället. Den stora fördelen med att ha stort akvarium är att det går ha större och mer fiskar. Nackdelen är att det är längre ned till botten om du gillar att flytta rötter och plantera om växter.

När jag köpte mitt stora 450 liter var jag i kontakt med olika försäkringsbolag angående vad hemförsäkringen täcker. Svaret de gav var att vanlig hemförsäkring inte täcker skadorna om det går sönder om det inte finns en extra försäkring. Bolagen drar en gräns vid 500 liter, efter det behövs teckna en extra försäkring.

Oh det var bra info! Tackar!!
#45 - 27 oktober 2013 11:59
Länets brydde sig inte om storleken på kar när jag pratade med dem för ett tag sen.

Sent from my C6603 using Tapatalk
#46 - 27 oktober 2013 15:34
erik81 skrev:
Länets brydde sig inte om storleken på kar när jag pratade med dem för ett tag sen.

Tänk på att vad en handläggare säger blir väldigt svårt att bevisa senare om någonting händer... Då tittas det djupare i paragrafer och vips upptäcker de att du har ju inte haft försäkring för så stort kar och då kan de tyvärr inte hjälpa dig.
Få det skriftligt eller inspelat innan du lutar dig tillbaka.
#47 - 27 oktober 2013 16:55
Sv: Hög möbel till diskusakvarium

simpson skrev:
Tänk på att vad en handläggare säger blir väldigt svårt att bevisa senare om någonting händer... Då tittas det djupare i paragrafer och vips upptäcker de att du har ju inte haft försäkring för så stort kar och då kan de tyvärr inte hjälpa dig.

Få det skriftligt eller inspelat innan du lutar dig tillbaka.

Fick det skriftligt också :-)

Annons