Roten är inget problem. Den påverkar inte nitriten. Den får dock PH att sjunka. Det behöver iofs inte vara ett problem, utan beroende på var du bor kan det tom vara bra. Kilfläcksrasboror trivs i PH 5-7. Vad är det för PH i ditt kranvatten? Man får dock inte låta PH sjunka allför mycket. Bättre att göra regelbundna ca 20-procentiga vattenbyten så man håller PH någorlunda konstant inom dessa värden.
Nu till den höga nitrithalten. Fortsätt att byta vatten ofta (först ca 30-40% varje dag, sen mindre och mer sällan), samt tillsätta Nitrivec (överdosera gärna) tills nitriten är borta. Du måste även mata fiskarna sparsamt.
Introducera inga fler fiskar så länge du har nitrit i akvariet. Låt det sen gå några veckor för säkerhets skull.
Anledningen till att du fått en nitrit-spik är att nyttobakterierna som omvandlar nitrit till nitrat fortfarande inte har kommit igång. Tyvärr kan det ta ett tag innan de gör det.
Jag förstår inte varför akvarieaffärer inte ger sina kunder ordentlig information om hur detta med med ammmoniak, nitrit, nitrat och nyttobakterierna fungerar och vad det innebär. Jag är ganska övertygad om att okunnighet om detta är den största orsaken till att så många fiskar stryker med i akvarier runt om i världen.
Läs gärna: http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html
Även om denna metod inte är aktuell för dig nu när du redan har fiskar i ditt akvarium, så är det ändå nyttig information tycker jag.