Hög ph eller?

#1 - 26 juni 2015 19:28
Halloj! Jag har precis skaffat mig en ph tester och jag bara undrar, på bruksansvingen står det nämligen att pH värdet ska ligga mellan 6,6 och 6,8! och när jag testar mitt vatten blir det helt blått, enligt den ska det vara 7,5
fast jag har läst lite och där säger folk att det ska ligga på 6-8. Är lite förvirrad just nu hehe :D. Om någon kan klara upp det för mig hade det varit toppen!
BILD

Helt mörk blått
tack!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 juni 2015 19:59
Förstår inte riktigt vad du menar. Var pH-värdet "skall" ligga beror ju en del på vilka fiskar du skall ha.
Normalt kranvatten i Sverige har idag ett pH på ca. 8 men det har en låg buffringsförmåga så pH-värdet faller snabbt om man sedan inte sköter vattenbytena
#3 - 26 juni 2015 20:01
Fast jag "sköter" verkligen vattenbytena och får svagt surt vatten ändå, men jag har ju lite ved och löv i också...
Dessutom sjunker Kh under 1 och varför kan jag inte begripa!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 26 juni 2015 20:47
Mr Woods skrev:
Dessutom sjunker Kh under 1 och varför kan jag inte begripa!

Sjunker verkligen KH. Den ligger väl normalt på ca. 2 här i Gbg-trakten
#5 - 26 juni 2015 21:12
Förstår inte riktigt vad du menar. Var pH-värdet "skall" ligga beror ju en del på vilka fiskar du skall ha.

Normalt kranvatten i Sverige har idag ett pH på ca. 8 men det har en låg buffringsförmåga så pH-värdet faller snabbt om man sedan inte sköter vattenbytena

Jo jag har både guppys och neontetror och lite räkor etc.
#6 - 26 juni 2015 21:23
Halloj! Jag har precis skaffat mig en ph tester och jag bara undrar, på bruksansvingen står det nämligen att pH värdet ska ligga mellan 6,6 och 6,8! och när jag testar mitt vatten blir det helt blått, enligt den ska det vara 7,5

fast jag har läst lite och där säger folk att det ska ligga på 6-8. Är lite förvirrad just nu hehe :D. Om någon kan klara upp det för mig hade det varit toppen!

BILD

Helt mörk blått

tack!

Optimalt pH är väldigt olika för olika fiskar. Detta är viktigt om man tex ska odla fisk. Ska du sätta upp ett "sällskapsakvarium" tror jag inte du behöver tänka så mycket på pH värdet. Var noga med vattenbyten och starta upp i lugn takt så går det säkert bra.
#7 - 26 juni 2015 21:26
Micke L skrev:
Optimalt pH är väldigt olika för olika fiskar. Detta är viktigt om man tex ska odla fisk. Ska du sätta upp ett "sällskapsakvarium" tror jag inte du behöver tänka så mycket på pH värdet. Var noga med vattenbyten och starta upp i lugn takt så går det säkert bra.

absolut! men så det är ok med högt värde på mitt 200 liters då? med guppys och hela shabanget? Tacksam för svar!
#8 - 26 juni 2015 21:39
Sjunker verkligen KH. Den ligger väl normalt på ca. 2 här i Gbg-trakten

Ja. Jag är helt säker.
Jag har till och med Kh 3.
I växtakvariet jag körde var det oförändrat, men i ciklidburken sjunker det.

Du kan fråga Likan-Linda om du inte tror mig, hon har samma fenomen hos sig!
#9 - 26 juni 2015 21:43
absolut! men så det är ok med högt värde på mitt 200 liters då? med guppys och hela shabanget? Tacksam för svar!

Ja om du har kommunalt vatten så går fiskarna säkert i samma kranvatten i affären. Inga affärer som jag känner till justerar pH värdet i sina kar.
#10 - 26 juni 2015 21:44

Du kan lugnt hålla dig till "vanligt" kranvatten.

Neontetran vill väl egentligen ha surare, och räkorna mer basiskt.

Man kan aldrig hålla exakt "rätt" värden i något akvarium, speciellt inte om man inte håller fiskar från exakt samma biotop...
#11 - 5 juli 2015 22:32

BILD

Helt mörk blått

tack!

Tråkigt men du provade ditt kranvatten här eller?

1. det innehåller inte koldioxid och
2. innehåller lite hypoklorit eller ammoninklorid?

Klart det är alkalisk men det är inget problem, det kommer att omvandlas i akvariet

Annons