fast jag har läst lite och där säger folk att det ska ligga på 6-8. Är lite förvirrad just nu hehe :D. Om någon kan klara upp det för mig hade det varit toppen!
BILD

Helt mörk blått
tack!

Mr Woods skrev:Dessutom sjunker Kh under 1 och varför kan jag inte begripa!
Kjell Fohrman skrev:Förstår inte riktigt vad du menar. Var pH-värdet "skall" ligga beror ju en del på vilka fiskar du skall ha.
Normalt kranvatten i Sverige har idag ett pH på ca. 8 men det har en låg buffringsförmåga så pH-värdet faller snabbt om man sedan inte sköter vattenbytena
Rysk salladsbar skrev:Halloj! Jag har precis skaffat mig en ph tester och jag bara undrar, på bruksansvingen står det nämligen att pH värdet ska ligga mellan 6,6 och 6,8! och när jag testar mitt vatten blir det helt blått, enligt den ska det vara 7,5
fast jag har läst lite och där säger folk att det ska ligga på 6-8. Är lite förvirrad just nu hehe :D. Om någon kan klara upp det för mig hade det varit toppen!
BILD
Helt mörk blått
tack!
Micke L skrev:Optimalt pH är väldigt olika för olika fiskar. Detta är viktigt om man tex ska odla fisk. Ska du sätta upp ett "sällskapsakvarium" tror jag inte du behöver tänka så mycket på pH värdet. Var noga med vattenbyten och starta upp i lugn takt så går det säkert bra.
Kjell Fohrman skrev:Sjunker verkligen KH. Den ligger väl normalt på ca. 2 här i Gbg-trakten
Rysk salladsbar skrev:absolut! men så det är ok med högt värde på mitt 200 liters då? med guppys och hela shabanget? Tacksam för svar!
Rysk salladsbar skrev:absolut! men så det är ok med högt värde på mitt 200 liters då? med guppys och hela shabanget? Tacksam för svar!
Rysk salladsbar skrev:Halloj! Jag har precis skaffat mig en ph tester och jag bara undrar, på bruksansvingen står det nämligen att pH värdet ska ligga mellan 6,6 och 6,8! och när jag testar mitt vatten blir det helt blått, enligt den ska det vara 7,5
BILD
Helt mörk blått
tack!