hög temp?

#1 - 7 augusti 2020 17:46
Hej i dessa varma dagar så skjuter ju värmen upp i akvariet.... Har kört med isklabbar men utan större resultat. Min fråga är om tempen är skadlig?
Temperaturen har varit på 25 grader och idag är den på 27,3.
fiskar:
kakadua ciklider
pansarmal
rödnos tetra
ansistrus
#2 - 7 augusti 2020 17:53
[QUOTE=Mottinen;n2421013]Hej i dessa varma dagar så skjuter ju värmen upp i akvariet.... Har kört med isklabbar men utan större resultat. Min fråga är om tempen är skadlig?
Temperaturen har varit på 25 grader och idag är den på 27,3.
fiskar:
kakadua ciklider
pansarmal
rödnos tetra
ansistrus [/QUOTE]

Tror inte det är några problem.

Jag har runt 28 grader med mina kakaduaciklider, koppartetror, scalarer och otocinclus. Verkar inte vara några problem alls.
#3 - 7 augusti 2020 18:12
[QUOTE=Selafiel;n2421014]

Tror inte det är några problem.

Jag har runt 28 grader med mina kakaduaciklider, koppartetror, scalarer och otocinclus. Verkar inte vara några problem alls.[/QUOTE]

Skönt å höra, tänkte just börja med att byta ut vatten mot kallare. Har nyss gjort vattenbyte och karet är ganska nystartat så vill ju gärna undvika att byta för mkt vatten..
#4 - 7 augusti 2020 19:38
[QUOTE=Mottinen;n2421015]

Skönt å höra, tänkte just börja med att byta ut vatten mot kallare. Har nyss gjort vattenbyte och karet är ganska nystartat så vill ju gärna undvika att byta för mkt vatten..[/QUOTE]

Jag är ingen expert, haft akvarium under rätt så kort tid. Troor nog hastiga temperaturändringar är värre än en förhöjd temperatur under viss tid. Känns som om att fiskarna i naturen, utan större abnorma förhållanden, kan få uppleva lite högre/lägre temperaturer och bör klara detta. Det kan säkerligen påverka till viss del, ffa lek osv.

Bör ju dock vara värre om man har fiskar som utpräglat lever i vatten med låga temperaturer

Någon mer erfaren får gärna komma in och berätta deras syn på det hela.
#5 - 7 augusti 2020 19:43
[QUOTE=Selafiel;n2421023]

Jag är ingen expert, haft akvarium under rätt så kort tid. Troor nog hastiga temperaturändringar är värre än en förhöjd temperatur under viss tid. Känns som om att fiskarna i naturen, utan större abnorma förhållanden, kan få uppleva lite högre/lägre temperaturer och bör klara detta. Det kan säkerligen påverka till viss del, ffa lek osv.

Bör ju dock vara värre om man har fiskar som utpräglat lever i vatten med låga temperaturer

Någon mer erfaren får gärna komma in och berätta deras syn på det hela.[/QUOTE]

låter ganska logiskt =) Låter de var men håller uppsikt
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 7 augusti 2020 21:54
Att tänka på är att varmt vatten inte är så syrerikt så därför kan ett tips vara att öka på syresättningen i akvariet så det inte blir syrebrist.
#7 - 7 augusti 2020 23:10
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2421026]Att tänka på är att varmt vatten inte är så syrerikt så därför kan ett tips vara att öka på syresättningen i akvariet så det inte blir syrebrist.[/QUOTE]

Tack för svar Kjell!
Om man har ytrörelse över stora delar av karet, samt en del växter, räcker det eller behövs ytterligare åtgärder?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 8 augusti 2020 07:10
[QUOTE=Selafiel;n2421029]

Tack för svar Kjell!
Om man har ytrörelse över stora delar av karet, samt en del växter, räcker det eller behövs ytterligare åtgärder?[/QUOTE]

Dina åtgärder (främst ytvattenrörelsen) förbättrar absolut syrehalten, men håll utkik på om dina fiskar går upp mot ytan och snappar efter luft. Om de gör så är säkert syrehalten för låg.
#9 - 8 augusti 2020 07:46
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2421032]

Dina åtgärder (främst ytvattenrörelsen) förbättrar absolut syrehalten, men håll utkik på om dina fiskar går upp mot ytan och snappar efter luft. Om de gör så är säkert syrehalten för låg.[/QUOTE]

Tack.

Antar att det viktigaste är att hålla koll på fiskarnas beteende, att det säger mer än vad som visas på termometer och liknande.
admin
Christian Alfredsson
#10 - 9 augusti 2020 06:11
Jag har själv ett Juwelakvarium med helttäckande ramp. När det är så här varmt så stänger jag av belysningen + att jag öppnar alla luckor ovanpå. Det brukar räcka.
#11 - 9 augusti 2020 06:15
Tackar
#12 - 9 augusti 2020 11:44
Och ett bra knep är att använda en luftpump med luftsten för att öka syrehalten i varmt vatten och även lufta ut värmen under rampen.

Annons