ja men det är enbart för växternas skull, Nitrat är giftigt för fisken i höga doser och vissa arter är känsligare än andra, fiskar som kräver hög vattenkvalité behöver sannolikt en låg nitratnivå!Spongeduck skrev:Varför vill man minska nitrat? Många tillsätter nitrat i vattnet via pmdd...
åheim skrev:ja men det är enbart för växternas skull, Nitrat är giftigt för fisken i höga doser och vissa arter är känsligare än andra, fiskar som kräver hög vattenkvalité behöver sannolikt en låg nitratnivå!
flygrc skrev:Är det inte väldigt höga doser, typ 50 ppm??
(mest så jag förstår det här)
Nja jag tycker inte alltid det angivs, tex kollad jag på L.Ocellaten och där kunde jag inte läsa att det stod något om nitratkänslighet och krav på syrerikt vatten? eller är den inte så känslig som jag trott...Kjell Fohrman skrev:
Dock finns det ett fåtal arter som inte alls gillar nitrat i vattnet (i så fall är det nämnt i artbeskrivningen).
åheim skrev:Nja jag tycker inte alltid det angivs, tex kollad jag på L.Ocellaten och där kunde jag inte läsa att det stod något om nitratkänslighet och krav på syrerikt vatten? eller är den inte så känslig som jag trott...