Höga halter av fluor

#1 - 10 juli 2007 18:23
Har precis köpt ett hus med sambon, med djupborrad brunn och till saken hör att det i anmärkningarna fanns höga halter av fluor.
Har sökt och läst en del om ämnet, men blir inte riktigt klär ändå. Vilken betydelse har fluoren för vattenkvalitet hos fiskarna?

Hade tänkt fixa en liten odlingslokal där ute, men frågan är hur stor påverkan fluor kan ha som sagt. Nån som vet?
#2 - 10 juli 2007 18:32
fluor är bra om du ska ha TANDKARPAR:D Nää allvarligt talat har jag aldrig hört talas om fluor i vattnet, var det inte klor de menade?
#3 - 10 juli 2007 18:48
åheim skrev:
fluor är bra om du ska ha TANDKARPAR:D Nää allvarligt talat har jag aldrig hört talas om fluor i vattnet, var det inte klor de menade?

åheim, jag brukar tycka du brukar ha mycket bra att säga men nu måste jag protestera iallafall lite.

Flour är nått som finns naturligt i vatten och har man egen brunn kan ju halterna vara högre än om man får vatten från ett kommunalt vattenverk.

Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt men har hört att höga halter flour inte ska vara bra för mindre barn, hur det påverkar fiskar vet jag inte.
#4 - 10 juli 2007 19:17
Jag har mycket flour i vattnet och barn under 18 månader skall ej dricka det. det missfärgar tänderna, annars är det ingen fara med det för oss människor. Mina fiskar mår bra ingen har dött ännu,:) har haft akvarium i dryga tre månader men det kanske är för kort tid för att se konsekvenserna av flouret.:)/ Erika
#5 - 10 juli 2007 19:42
Metalmaid skrev:
åheim, jag brukar tycka du brukar ha mycket bra att säga men nu måste jag protestera iallafall lite.

Flour är nått som finns naturligt i vatten och har man egen brunn kan ju halterna vara högre än om man får vatten från ett kommunalt vattenverk.
för att vara ärlig så är jag inte alls intresserad av vattenkemi och formler hit och dit som ibland disskuteras av en del:D flour har jag faktiskt aldrig hört att det finns i vatten! Man kan ändå veta att gör man si eller så så får man ett visst resultat utan att behöva veta varför:D
#6 - 10 juli 2007 22:16
Det är mer i mitt intresse för odling som jag är intresserad hur det kan påverka. Om det skulle ge skador på växande yngel och liknande.
Guest
#7 - 10 juli 2007 23:07
Det är nog det jag minst skulle oroa mig för..
De tål oftast det de föds i mycket bra...
#8 - 18 juli 2007 00:20
Är det någon mer som har någon koll på detta ämne?

Tack för övrigt till er andra som svarat :)
#9 - 19 juli 2007 23:36
Fluor (kemiskt tecken F) har atomnummer 9 och är ett reaktivt grundämne. Fluor tillhör gruppen halogener.
Flour är ett mineralämne. Det är också ett spårämne, vilket betyder att det endast behövs i små mängder. Fluor finns i tandkräm, fluortuggummin och fluortabletter, samt även ett lack tandläkaren kan pensla på. Doseringen varierar med styrkan på fluortabletterna samt på din ålder. Hos framförallt barn kan fluortillskott ge vita fläckar på tänderna, sk. emaljfluoros.

Fluor finns även på sina håll i dricksvattnet i varierande mängd naturligt. På sina håll tillsätter man fluor i vattnet men detta är omtvistat. Detta sker inte i Sverige om jag minns rätt, även om vissa orter har höga fluorhalter i vattnet naturligt.

Källa: Susning.nu
#10 - 20 juli 2007 02:14
flourider i vattnet har jag hört....om det nu är samma som fluor vet jag inte.

Detta är mitt Fluorid, F 1,5 mg/l (1,5 gränsvärde enl. SLV)
#11 - 20 juli 2007 22:46
Antar att det är samma.
Gillar inte riktigt det. Det har fått installeras ett filter i huset för att filtrera bort en del av det. Men det är ett litet filter och inte kopplat till alla kranar.

Annons