Hejsan!
Jag har fått bekymmer med på aldeles för höga nitritvärden efter det att jag bytte till ett nytt akvarium när mitt gamla gick sönder. Nu har jag ett 450 l akvarium och tyvärr så är allt som är i nytt. Sand, pump, växter. Och mina fiskar var jag tvungen att släppa ner direkt efter ett par dagar. Jag har 2 Kadango, 2 Venustus, 2 Zimbawe rock, 4 Stora Frontosor och en jättelik pleco så det är på tok för mycket fisk till ett nystartat akvarium. Jag tog lite filtermaterial från mitt 350 l discus akvarium med bra värden när jag startade upp mitt nya och nitritvärdena såg rätt ok ut till en början. Tyvärr så var jag tvungen att resa bort 3 dagar och på den tiden så steg nitritvärdena till rödaste rött och jag har inte fått ner dem sedan dess. Jag gör delvattenbyten varje dag. Mellan 30 till 50% varje gång. Jag tillsätter salt, aquasafe och nitriveck. Men jag kan inte se den minsta förbättring. Jag kör den pump som följde med juwelkaret tillsammans med en cirkulationspump. Som tur är så ser inte fiskarna ut att må dåligt ännu. Vad gör jag för fel?