Högerklickspärr

#1 - 8 oktober 2008 07:36
Skulle man inte kunna ta bort högerklickspärren i forumet? Vill man kopiera bilderna så går det ändå att fixa.
Spärren hindrar att läsa Exif-info om kamerainställningar för bilder med Exif-plugin till webläsaren. Ibland efterfrågar tips om hur man kan förbättra sina bilder, då är det vädefullt att kunna kolla inställningarna.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 8 oktober 2008 08:33
Jodå jag vet att man kan gå förbi högerklicksspärren, men inte desto mindre så har fotostölderna från Zoopet minskat oerhört mycket sedan vi lade in den.
Innan fick jag in tips om stulna Zoopetfoton kanske 1-2 ggr i veckan - sedan "spärren" infördes så kommer det inte in några sådana tipps alls längre (kan faktikst inte påminna mig om att jag tipsats om en enda stöld sedan den infördes.

Så även om spärren inte är någon riktig spärr så fungerar den uppenbarligen.
#3 - 8 oktober 2008 11:45
Men den hindar som sagt andra bra funktioner.
#4 - 8 oktober 2008 12:33
Går den att justera, så att man t ex kommer åt funktionen "öppna länk i ny flik"? Det underlättar något fantastiskt när man sitter på laptop och inte har tillgång till råtta med mittenknapp....
#5 - 8 oktober 2008 15:18
Nu var jag tvungen att prova. Orkade inte leta upp någon tråd med inlagda bilder i, men provade på några avatarer. Först kommer meddelandet från zoopet upp, men efter det kommer det upp en meny (med egenskaper, kopiera bild osv).
#6 - 10 oktober 2008 11:53
Det maria_ skriver måste beropå vilken browser man använder, för mig funkar det inte.
Däremot funkar det utmärkt om man klickar (vanligt vänsterklick) på en bifogad miniatyr så den öppnas, och sen en gång till (vänsterklick) så den öppnas i fullstorlek i ett eget fönster/flik. Där funkar högerklick som vanligt.
#7 - 10 oktober 2008 20:44
I Opera och Safari fungerar högerklick, men där finns ingen Exif-plugin vad jag känner till. I IE fungerar inte högerklick men det finns Exif-plugin.
#8 - 13 oktober 2008 11:38
som sagt högerklick fungerar i IE om man gör som jag skrev i inlägget ovan.
#9 - 13 oktober 2008 11:50
Här på jobbet med IE 6.02 funkar inte högerspärren alls. Bara fritt fram...
#10 - 13 oktober 2008 12:56
Ja nu verkar den vara borttagen :).
#11 - 13 oktober 2008 13:55
Alla avatarer finns ändå ute på google, så det är ändå baras fritt fram om man orkar gå in där och söka på användaren. :) Märkte detta när jag fick upp Ninas bild när jag satt och sökte asien kar.
#12 - 13 oktober 2008 16:37
Jag har också fått upp en del zoopet-avatarer när jag har googlat. Hittade dessutom två sådana sparade på datorn i någon mapp som jag hittat en gång och aldrig igen. :S

Annons