Högre pH av kalksten?

#1 - 11 november 2008 12:14
Jag undrar om det är så att pH värdet höjs när man har sten av kalk i vattnet? ph:t där jag bor ligger redan på 8.5 i kranen och nu har jag dessutom stoppat ner några stenar i som jag tror består av kalk. Är det smartast att ta bort dom?
Jag har även en mangroverot som väl sänker värdet en aning?
Tacksam för svar! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 november 2008 13:18
Kalk löser sig inte vid högre pH än ca. 7,5-7,6.
Så visst höjer kalk pH, men nabrt förutsatt att du har ett pH som ligger en bit under 7,5-7,6
#3 - 11 november 2008 13:52
Jaha! Men då lär det ju gå jättebra. Tack så mycket :)
#4 - 11 november 2008 14:08
måste fråga, det måste ju betyda att kalkhaltiga stenar/grus sätter vattnets ph i balans?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 11 november 2008 14:11
fesoj skrev:
måste fråga, det måste ju betyda att kalkhaltiga stenar/grus sätter vattnets ph i balans?

Helt korrekt och därför använder jag alltid kalksten i mina akvarier eftersom vårt vatten ofta har högt pH och ett lågt KH (vilket ger ett instabilt vatten)
#6 - 11 november 2008 14:17
Gud vad mycket man kan lära sig av alla här! :) Har lärt mig otroligt mycket sen jag blev intresserad!
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 november 2008 14:19
dancehall skrev:
Gud vad mycket man kan lära sig av alla här! :) Har lärt mig otroligt mycket sen jag blev intresserad!

Kolla gärna också i Zoopets artikelarkiv - där finns det mycket "matnyttigt" att läsa - bl.a. om detta.
#8 - 11 november 2008 17:36
Helt korrekt och därför använder jag alltid kalksten i mina akvarier eftersom vårt vatten ofta har högt pH och ett lågt KH (vilket ger ett instabilt vatten)

kanske bara jag som är dum men betyder det att om man har kalk i karet så betyder det att man har ~neutralt ph?
#9 - 11 november 2008 18:18
Nej, du får svagt basiskt pH (neutralt är 7, med kalksten blir det 7.5 - 7.7).

Annons