Högt ljud på stereon spräckte akvarium

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 7 juli 2008 15:33
http://hd.se/skane/2008/07/07/dunkadunka-spraeckte-akvarium/
Jag la in tråd i "off topic" eftersom det knappast har med akvarium att göra utan snarare om hur man skall lura pengar av folk:p
#2 - 7 juli 2008 15:39
Fast det är väl inte helt omöjligt, har karet stått galet med lite spänning så kanske vibrationerna gjort resten.
Fast nu är jag överseriös. :D
#3 - 7 juli 2008 15:40
Haha vilka dårar det finns! Hon lär ju inte få någon kosing.
#4 - 7 juli 2008 16:26
Däremot kan man, genom att ställa en högtalare på akvariet (för att det skulle höras bättre ut i trädgården), göra så att akvariet ser helt tomt ut. Så gjorde en kompis till mig för ett antal år se´n, när han hade fest. Jag försökte påpeka för honom att fiskarna nog inte uppskattade musiken (vibrationerna), men föga framgångsrikt.
#5 - 7 juli 2008 16:43
hahaha.. hon spräckte det säkert själv me mening, för att få en anledning att anmäla honom.. :D
#6 - 7 juli 2008 17:48
Nära inpå helt omöjligt... Fast kul historia :P Tror inte polisen tror på henne!
#7 - 7 juli 2008 19:16
Mitt trumset står ungefär två meter från 2 av mina kar, har man anledning att vara orolig...[:o]
#8 - 7 juli 2008 19:21
NIC skrev:
Mitt trumset står ungefär två meter från 2 av mina kar, har man anledning att vara orolig...[:o]

inte om du e blues-trummis :D
#9 - 7 juli 2008 19:28
Ibanez skrev:
inte om du e blues-trummis :D

Eller om ditt trumset är en ren inbillning så att du kör i luften ;)
#10 - 7 juli 2008 20:29
NIC skrev:

Blir inte fiskarna rädda av vibrationerna om inte annat :confused:
#11 - 7 juli 2008 20:32
Nina82 skrev:

eh va tusan.. snacka om att trigga till lek nä man hör in flames eller dimmu borgir i baskaggarna..

good vibrations.. :D
#12 - 7 juli 2008 20:35
Ljud korsar luft/glas barriären dåligt; du får ha väldigt högt innan fisken hör ett smack. Dessutom har de redan rena mekaniska verkstaden i akvariet (lägg örat mot glaset nån gång!) som överröstar eventuell musik.
Däremot kan de höra musiken om högtalaren står i direktkontakt med glaset.

Att vibrationer från en grannes musik skulle spräcka ett akvarium är rent blaj; finns inte en chans.
#13 - 7 juli 2008 20:36
Ibanez skrev:
eh va tusan.. snacka om att trigga till lek nä man hör in flames eller dimmu borgir i baskaggarna..

good vibrations.. :D

Ingen aning om vilka du pratar om [:o].. men visst. Honorna behöver kanske inte vibrera så mycket inför hanen iaf ;)
#14 - 7 juli 2008 20:38
Nina82 skrev:
Ingen aning om vilka du pratar om [:o].. men visst. Honorna behöver kanske inte vibrera så mycket inför hanen iaf ;)

jag, likt mig själv, talar för det manliga könet :D
Bilagor:
#15 - 7 juli 2008 20:45
Nina82 skrev:
Vet inte, de verkar inte bry sig, ej heller i ett annat kar som har stereon precis brevid sig.. bryr sig inte ens (inte synligt varje fall...)[:o]
#16 - 7 juli 2008 20:47
NIC skrev:
Vet inte, de verkar inte bry sig, ej heller i ett annat kar som har stereon precis brevid sig.. bryr sig inte ens (inte synligt varje fall...)[:o]

Har väl vant sig då :p
#17 - 7 juli 2008 20:50
man kan ju undra hur mkt pumparna låter för fiskarna egentligen.. tur att de är "döva"
#18 - 7 juli 2008 21:03
hehe du måste uppnå samma frekvens som Akvariumet låter med när du slår till det med något... vilket är Liiiiite svårt.. sen är det bara någon av tonerna som fungerar.
Tror du kommer behöva x antal 1000 watt ifall det skulle kunna spräcka ett 6mm tjockt glas... dock så kan vissa spränga betongglas med endast rösten.. dock är det ca 0.5mm-0,7mm
#19 - 7 juli 2008 21:39
dock så kan vissa spränga betongglas med endast rösten..

Den förmågan har de flesta kvinnor redan lagt sig till med så det är knappast någon nyhet.. [B)]
#20 - 7 juli 2008 22:15
Gaffel skrev:
Den förmågan har de flesta kvinnor redan lagt sig till med så det är knappast någon nyhet.. [B)]

Undrar om försäkringen täcker det... :D
#21 - 7 juli 2008 22:34
Försäkringsbolagen brukar hävda klausulen Force Majeure eller Act of God så fort kvinnor är inblandade..

[SIZE=1][COLOR=Gray]"force majeure [Law French "a superior force"] An event or effect that can be neither anticipated nor controlled. The term includes both acts of nature (e.g., floods and hurricanes) and acts of people (e.g., riots, strikes, and wars). Cf. Act of God; vis major"

"vis major, n. [Latin "a superior force"] 1. A greater or superior force: an irresistable force; force majeure. 2. A loss that results immediately from a natural cause without human invention and that could not have been prevented by the exercise of prudence, diligence, and care."

"act of God. An overwehlming, unpreventable event caused exclusively by forces of nature, such as an earthquake, flood, or tornado. The definition has been statutorily broadened to include all natural phenomena that are exceptional, inevitable, and irresistible, the effects of which could not be prevented or avoided by the exercise of due care or foresight. 42 USCA § 9601(1)."

(source: Black's Law Dictionary, 2nd Pocket Edition)[/COLOR]
[/SIZE]
#22 - 8 juli 2008 17:42
tror jag ska be min kompis med ljudföretag at ttesta med nåt av mina gamla kar, om jag kör på 18 kw rigg med en ton på ca 450 hz från en meter? tror likförbannat att karet håller...
#23 - 8 juli 2008 18:30
Vandal skrev:
tror jag ska be min kompis med ljudföretag at ttesta med nåt av mina gamla kar, om jag kör på 18 kw rigg med en ton på ca 450 hz från en meter? tror likförbannat att karet håller...

Så länge detta test utgöres långt från mig så är jag nöjd. Tror jag.
#24 - 8 juli 2008 18:41
Vandal skrev:

hehe.. "råka" inte ha för låg hertz så att det ist för glassplitter blir "bruna toner" :D
#25 - 8 juli 2008 21:08
Ibanez skrev:
hehe.. "råka" inte ha för låg hertz så att det ist för glassplitter blir "bruna toner" :D

Äh, den Bruna Tonen är en myt. Mythbusters motbevisade den.
#26 - 8 juli 2008 21:29
brainiacs "bevisade" den... hehe jo jag litar mer på mythbusters :P
#27 - 15 juli 2008 00:53
Min förra granne stampade rätt ofta i golvet så fort jag gjorde något som inte höll samtalston. Tre av stampningarna gjorde att mina gardiner rasade ner.

Annons