Högt PH

#1 - 6 oktober 2007 13:54
Hej!

Jag är en nybörjare som nyligen har startat ett akvarium
Jag har problem med att PH-värdet och KH-värdet är högt i akvariet
PH ligger kring 8 och KH 15-20, kranvattnet har PH som ligger under 7
och KH under 3
Hur kan värdena stiga så mycket i akvariet? Kan det vara så att jag har köpt fel sorts grus till akvariet, jag har vitt grus på botten det kanske innehåller kalk.....
#2 - 6 oktober 2007 14:16
hej och välkommen till forumet!

Ja det är inte alls omöjligt att ditt grus innehåller kalk. Kommer du ihåg vad det hette? Faxesand? "ciklidgrus"?
Vad har du för annan inredning i karet och vad har du för fisk?

/Hans
#3 - 6 oktober 2007 14:20
Kalk kan inte höja ph över 7,4. Jag misstänker mätfel.
MVH
Magnus
#4 - 6 oktober 2007 16:05
Jag har Guppy, Platy och svärdbärare i akvariet, jag hade en mal tidigare men den har dött. Jag har en rot och några växter och grus på botten det är allt.
Jag har mätt vattnet flera gånger, efter att jag har gjort delvattenbyte så sjunker PH och KH värdet. På några dagar så är PH uppe vid 8 igen.
Jag mätte kranvattnet idag PH var en bit under 7 och KH var ca 3.
Jag använder testremsor för att testa vattnet, kan dom mäta fel???
#5 - 6 oktober 2007 16:06
släng remsorna, blir bara förvirrande.
MVH
Magnus
#6 - 6 oktober 2007 16:19
Vad ska man använda för att testa vattnet på ett tillförlitligt sätt?
#7 - 6 oktober 2007 16:21
tillförlitligt kan du nog inte uppnå med hobbygrejor, men åtminstonde med linjära fel. Skaffa dropptest, gärna från JBL.
MVH
Magnus
#8 - 6 oktober 2007 16:31
Om jag inte mins fel så gillar väl ungfödare högt PH.
Tropfrog har rätt, stickor är skit så du får köpa droptester istället och vad du än gör mät inte nitrit med stickor.
#9 - 6 oktober 2007 16:35
Tack för alla svar, det var nog tur att jag postade här på forumet annars hade jag väl åkt iväg och köpt medel för att sänka ett PH som kanske redan är lågt. :)
#10 - 6 oktober 2007 21:20
Ditt ph och kh kan omöjligen bli för högt för de fiskar du har skulle jag vilja påstå! men vill du ändå kolla dina värden så är det väl dropptest som är tillförlitligast
#11 - 8 oktober 2007 11:26
Stopp !

Dropptest och pH hmm... I den alkaliska delen.. Mitt dropptest är rama skiten i det området (olika toner av blått, jävligt diffust. HAr du pappersstikor (framförallt sådana som mäter inom ett snävt område så rekomenderar jag dessa över dropptester)

Dropptest för pH är oftast rena skiten... tyvärr. Håller inte med majoriteten på forumet här.. Förövrigt är pH som inte är över 8,5 endast ett problem för vissa fiskar.... Oroa dig inte.
#12 - 8 oktober 2007 12:18
Kan inte ett enkelt sätt att få ner PH - värdet lite, vara att stoppa ner en mangroverot? Har för mig det, men ska ej svära på't...;)
Enklare än att hålla på med en massa flaskor.

Annars bör väl inte ph 8 leda till massdöd direkt..
#13 - 8 oktober 2007 12:53
rötter påverkar ph neråt, men det ger bara mätbart resultat i akvarium med mycket mjukt vatten. I vilket fall så vill frågeställaren inte ha lägre eftersom ett högre ph är bättre för hans fiskar.
MVH
Magnus

Annons