Höjd på pump

#1 - 11 februari 2007 13:56
Har köpt ett akvaium på 54 l, köpte ett paket där filter, pump och alltihopa ingick. När jag sätter ihop delarna och fyller på med vatten sticker pumpen upp lite precis ovanför vattenytan. Undrar bara hur högt pumpens utsug ska vara placerat. Som det är nu skvätter det ganska mycket vatten...
#2 - 11 februari 2007 14:01
Akveriet är av märket Juwel, om det hjälper till! :)
#3 - 11 februari 2007 14:44
Sätt pumpen så att det blir ytvattenrörelse,utblåset strax under ytan.
MvH Richard
#4 - 11 februari 2007 14:54
Jag har 2 st av den typen och det där är ett problem med Juwels 54 L akvarium, jag har på ett av karen kört utan röret som går från pumpen för att slippa skvättandet eftersom hur man än vrider röret blir det inte bra tycker jag, det funkar hyfsat men det blir lite dåligt flöde tycker jag men du kan ju prova det.

På det ena karet har jag kapat röret ca 5 cm under ytan och det funkar bra, men jag vill inte direkt råda dig till det eftersom du förstör röret så det får bli ditt eget beslut om du gör det.
#5 - 11 februari 2007 15:08
Har försökt att vrida och vänta på röret men det funkar inte! Har funderat på att kapa det, men var inte säker på hur det skulle sitta. Nybörjare som jag är, så är man ju lite osäker! Skumt att de tillverkar rör som inte funkar!

Satte i pumpen igår, och idag märkte jag att en av växterna liksom har trasats sönder. Har inga fiskar i än. Ska testa att köra utan röret, om inte det blir bra kapar jag det.

Skönt att höra fler som har liknande problem, och ännu bättre att höra att ni har lösningar!

Tack!
#6 - 11 februari 2007 15:21
Du kan ju kapa en bit i taget tiils du tycker det blir bra, kapar du för lite sprutar vattnet rakt upp och det är inte så lyckat.
#7 - 11 februari 2007 15:31
Nu har jag kapat röret. Tyckte att det sprutade uppåt ändå, precis som Leif beskriver. La då en liten glasbit ovanpå (pumpen, doppvärmaren och filtret ligger liksom i en liten låda) som tvingar vattnet att sippra ut genom springorna. Kan detta funka tros?
#8 - 11 februari 2007 15:45
Det borde funka, du kan ju även kapa en bit till så sprutar det inte utan det blir bara en stor bula på vattnet, men prova att köra med glas skivan, se bara till att inte vattnet skvätter ur nånstans.

Jag hoppas bara jag inte lurat dig att kapa ditt rör och du blir missnöjd, men som jag skrev tidigare så är det ditt beslut [:o]
#9 - 11 februari 2007 15:48
Självklart kommer jag inte klandra dig om jag blir missnöjd! Precis som du skrev var det mitt eget beslut! Verkar funka bra så jag tror jag ska bli nöjd!

Nu fattas bara mer växter och så klart lite fiskar! Spännande hobby det här!:)
#10 - 11 februari 2007 15:54
Det är en spännande hobby men farlig eftersom du snart har hela din bostad full med akvarium och inte funderar på annat än fiskar mm :)

Lycka till med ditt nya akvarium

Annons