hona är hane?

#1 - 28 juli 2006 21:53
VI köpte en hona för ett par veckor sedan (ihop med en annan hona och en hane). Den ena honans fenor blev rejält bitna så vi flyttade över henne till mina neontetra för att de skulle få växa ut i fred. Jag surade lite över att den elaka hanen (Hunter) bara bitit på henne (prey) och inte den andra honan (Bait).
Men nu imorse så mäkte vi att Hunters fenor blivit totalt massakrerade. Hans långa fina skimrande slöjor var helt väck, kvar var några slamsor och han såg så ledsen ut.
Då tittade jag surt på Bait och märker då att hennes fenor börjat bli väldans långa för en hona. Så jag misstänker att det kanske är en pojk.
Man har ju aldrig riktigt koll hur gamla de är när man köper dem.
Tror ni det kan vara en ung kille jag har där?
I vilket falöl flyttade jag ihop de två söndertrasade (Hunter och Prey) och nu får Bait bo själv med neontetrorna ett tag. Men om någon av de små liven fattas imorrn så åker Bait ut. Elaka fisk.
[:(!] :mad:
#2 - 3 augusti 2006 11:38
menar du kampisar?
#3 - 27 augusti 2006 15:18
Hej, Pehpsii!
Många försäljare tror att alla kampfiskhanar har långa slöjfenor, och alla honor har kortare fenor, så är det hos slöjkampfisken, men den är en odlad form av den vilda kampfisken.
Hos den vilda ursprungsformen så har även hanarna ganska korta fenor!
Dom fiskar som säljs som honor är oftast mest lika vildformen, med sina kortare fenor kan det vara svårare att skilja på könen när dom är unga, så därför gömmer sej oftast hanar ibland dom!
För enkelhetens skull så säljs alla med kortare fenor som honor! :rolleyes:
Finns en massa andra odlingsvarianter och hybrider av kampfisken, tex Halfmoon och Crowntail, här är en länk:http://www.atisonbetta.com
Riktiga "renrasiga" kampfiskar ser man dock nästan aldrig i svenska affärer, dom behåller odlarna i Thailand, för dom betingar ett betydligt högre pris, utan det är dom som inte håller "måttet" som säljs billigt till utländska uppköpare!
Därför är dom som säljs här oftast en förvirrande blandning och vissa honor kan ha längre fenor än hanar beroende på om dom har mer slöjfens gener än andra som mer liknar vildformen osv....vilket kan göra det väldigt svårt att skilja på könen!

Så svaret på din fråga är...visst kan Bait vara en hane!

Att dom bits beror inte på att dom är elaka, utan på att vi placerar dom i för små miljöer där dom inte har en chans att komma undan!
Vuxna kampfiskhanar är enstöringar och etablerar revir under leksäsongen dit dom inte tolererar att någon annan kampfisk inkräktar!
Endast några timmar under leken tillåts en rommstinn hona komma in i reviret!
Våra akvarier är oftast allt för små för att flera hanar skall få plats med sina revir och utan gömställen, därför blir det oftast strider på liv och död!
Därför skall man aldrig ha mer än en kampfiskhane i ett akvarium, även honor trivs bäst ensamma då även dom kan bli grälsjuka ibland!
Men om du ändå vill ha en hona och en hane tillsammans, så måste du ha gott om gömställen (grottor) och tätt med växter som går upp till ytan, så att honan kan gömma sej utom synhåll från hanen, för så fort han ser en annan kampfisk så kommer han att försöka jaga bort den ur reviret!

Lycka till!;)
Thaifighter
#4 - 5 september 2006 14:24
Japp. När man väljer en hona ska man ta en så färglös som möjligt. Annars är risken stor att man får hem en hanne. Har vart med om d oxå.
fast det finns ju undantag såklart. En av mina honor just nu är väldigt färgglad och har väldigt långa fenor.
#5 - 6 september 2006 05:38
Snyggaste honan i stan: http://www.ichtys.se/spec/Betta/IMG_0005-red.jpg (Åtminstone i Kalmar!)
#6 - 11 september 2006 22:06
Hade ett tag en hane och 2 (har jag för mig iaf) honor tillsammans. Märkte efter ett tag dels lite fenavbitningar men framförallt att den största honan var på både hanen och den andra honan... Inklusive "blåste upp" sig och hade sig...

Började till slut misstänka att det var en hane... Denna flyttade efter ett tag hem till en kompis till mig. Där trivdes h*n bra, såg inte ut som en hane men var ganska stor och färgglad för att vara hona.

OT: Blir sugen på att skaffa kampisar igen när jag skriver om dem :p
#7 - 27 september 2006 14:16
Lättast att kön bestäma en kampfisk är att titta på honorna att dom har en vit prick bakom analfenan.

Jag har även gjort tvärtom köpt en hane som visade sig vara en hona.

Anna!!
#8 - 27 september 2006 14:52
peo skrev:
Snyggaste honan i stan: http://www.ichtys.se/spec/Betta/IMG_0005-red.jpg (Åtminstone i Kalmar!)

Jag har en nästan likadan hona!
#9 - 28 september 2006 06:12
Har du fått yngel efter henne? Det har inte jag lyckats med ännu...
#10 - 4 oktober 2006 15:00
peo skrev:
Har du fått yngel efter henne? Det har inte jag lyckats med ännu...

Ja det har jag:)

Annons