Honan visade sig vara en hane... nu har han byggt skumbo!

#1 - 19 mars 2008 18:49
För några veckor sedan köpte jag två kampfiskhonor att hålla min gamla kampfiskhona sällskap. Den ena av de nya var väldigt aggresiv, så jag lämnade tillbaka henne. Då började den andra nya honan vara agressiv, jag fattade ingenting...:confused:

Igår var den nya honan extra aggressiv mot den gamla honan. Så idag så låg den gamla honan på sidan under ett blad vid ytan, och jag trodde hon var död. Döm min förvåning då den nya honan slingrar sig runt den gamla...och då ser jag att den gamla honan inte alls är död, utan håller på att lägga ägg! Den nya honan vi köpte visade sig vara en hane, och var extra aggresiv igår för att han byggde skumbo! :D

Parningsriten tog nästan fyra timmar och under tiden var det lite dramatik. Eftersom det här inte var planerat så byggdes ju skumboet i mitt 250 liters akvarium mitt bland alla andra fiskar. Dessa insåg snabbt att det var ägg på gång, och lyckades äta upp en hel del. :( Jag ville så gärna att det skulle bli åtminstone några yngel, så jag fångade in några ägg och lade i ett 0.5 l glas. [:o] Men kampfiskarna fick fler ägg, så nu vaktar hanen säkert på ett 100-tal.

Nu till mina frågor:

1. Finns det någon chans att ynglena kan klara sig i akvariet, när de kläcks, bland alla rovfiskar? Om inte, kan man flytta dem och när bör det göras?

2. Finns det någon chans att de ägg jag flyttade över till glaset kommer att kläckas?

3. Tyvärr åker jag bort över påsken och är borta tors-måndag. Är det något jag bör tänka på för att äggen/ynglena ska klara sig under den tiden?

4. När ska man börja mata ynglena, och med vad?

En bild på leken och skumboet finns på: http://snowflingsan.blogg.se/1205926071_kampfiskhonan_visar_s.html#comment

Vad spännande det här är! :D
#2 - 19 mars 2008 20:17
Har du mycket gömställen så kan nog några yngel klara sig. Dom i det minimala glaset vet jag inte om det kommer att funka då hanen brukar vakta dom så att ynglerna inte "ramlar" ner till botten. Men bara tills dom är frisimmade.
#3 - 19 mars 2008 20:24
Jag får hoppas på det bästa helt enkelt! Det är lite snöpligt att äggen skulle komma just nu när jag ska åka iväg...
#4 - 19 mars 2008 20:26
Jag får hoppas på det bästa helt enkelt! Det är lite snöpligt att äggen skulle komma just nu när jag ska åka iväg...

Mmm det brukar vara så. ;)
#5 - 19 mars 2008 22:02
Gör iordning ett plastakvarium på 5-10 liter, t ex en (rengjord) burk från Karamellkungen om du inte hittar något bättre. Fyll på vatten från lekakvariet. Lite flytväxter räcker som inredning. Du behöver inga pumpar eller värmare eller så, bara karet står ganska varmt och inte för mörkt (eller i direkt sol). (Ovanpå akvariet kan duga om täckglaset håller, men inte ovanpå rampen - då blir det FÖR varmt). Efter 24-48 timmar, beroende på temperatur, efter leken kläcks rommen. Då fångar du en bit av skumboet och öser över i plastburken.

Sen kokar du ett hönsägg i 10-15 minuter. Ät upp eller släng vitan. Mosa ut den hårdkokta gulan på ett hushållspapper och låt det ligga framme varmt och torrt så det torkar. Sedan åker du på påsklov.

När du kommer hem undersöker du om det finns några yngel 1. i glaset, 2. i plastakvariet, 3 i akvariet. Om det finns det kan du mata med ytterst små mänger av äggulan.

Det är inte så stor chans att du klarar några yngel ändå, men du kommer lära dig en hel del inför nästa lek.

Lycka till!
#6 - 20 mars 2008 05:26
Tack för tipsen! Tyvärr kommer vi att åka innan det ens gått 36 h, så de kommer nog inte hinna kläckas tills dess. Just nu tror jag inte heller att det är så stor chans att jag klarar några yngel, för hanen verkar ha övergett boet... han simmar runt i resten av akvariet, långt från boet nu. Är det normalt, finns det en chans att han simmar tillbaka och vaktar det?
#7 - 20 mars 2008 07:57
Se det som att du har ett lekpar! Lyckas de inte nu har du ju chans att sätta dem i lek under bättre förutsättningar senare. Lycka till!
#8 - 20 mars 2008 14:53
Efter att hanen slutade vakta boet i morse så återvände han inte. Nu är skumboet förstört, och inga ägg finns kvar förutom de jag fångade in i glaset. Känns sorgligt faktiskt, även om det var en oplanerad lek så var den uppskattad. Det är väl minimal chans att äggen i glaset kläcks, får se när jag kommer hem igen efter påsk. [B)]
#9 - 25 mars 2008 11:36
När jag kom tillbaka efter påsken igår så såg glaset med äggen tomt ut. Men så när jag började titta närmare så simmade där runt små minismå yngel, bara några milimeter stora. Vilken lycka! :D Hittade även några yngel i det stora akvariet, så totalt har jag nu 12 yngel.

Nu har de fått flytta in i en 1½-liters fyrkantig plastburk som står ovanpå täckglaset till mitt stora akvarie. De har även fått en växt som sällskap för att öka syrehalten.

Är det något särskilt jag bör tänka på när det gäller ynglenas skötsel? Hur ofta ska jag byta vatten i burken? Hur ofta ska jag mata dem? Tänkte köpa Liquifry No1 till dem idag och droppa i, för nu borde de väl kunna äta? Äggen lades den 19/3 men när de kläcktes är oklart.

Alla tips tas tacksamt emot! Det här ska bli så spännande!!! :D
#10 - 25 mars 2008 11:44
Vad kul :D GRATTIS!
#11 - 25 mars 2008 12:23
Grattis. :D
I såna små burkar måste du byta ganska ofta men ändå vara försiktig för ynglerna är känsligare än vuxna.
Artemia är bra att börja med.
#12 - 25 mars 2008 12:29
japp de fodret funkar. sen när dom e tillräckligt stora kan du börja kläcka artemia
#13 - 25 mars 2008 12:29
sockan: kampfiskyngle kan inte äta artemia direkt
#14 - 25 mars 2008 12:35
Nä inte direkt men det finns frysttorkade som man kan smula sönder. (?)
#15 - 25 mars 2008 16:31
Tack för tipsen!

Angående vattenbytena...är det smartast att byta ut lite av vattnet mot kranvatten eller mot vatten från mitt gamla akvarium? Byter jag vatten varje dag?
#16 - 25 mars 2008 16:35
Tack för tipsen!

Angående vattenbytena...är det smartast att byta ut lite av vattnet mot kranvatten eller mot vatten från mitt gamla akvarium? Byter jag vatten varje dag?

Bättre att ta vatten från andra akvariet.
#17 - 28 mars 2008 06:49
Några yngel lever fortfarande :) Det är lite svårt att se alla samtidigt, för jag har en växt i burken. Jag matar dem med Liquifry no 1. Äggen lades för nio dagar sen och kläcktes för sju dagar sen; finns det något generellt svar på när den mest kritiska perioden för ynglen är över?

Annons