Hongi tuggar hur göra?

#1 - 16 mars 2009 16:38
Min ena hongihona tuggar, upptäckte det idag!
Hur ska ja gå tillväga nu. Första gången som ja har malawi.
Är det bästa att köpa ett yngelkar och flytta över honan där om ett par veckor?
Tacksam för alla svar och synpunkter!
//Mvh
#2 - 16 mars 2009 16:57
Det beror på ifall du vill odla och kanske sälja till någon butik, eller om du bara tycker det är kul att de leker. Har du bara tillräckligt många stenskravel och andra gömställen i akvariet behöver du inte göra något alls. Både honan och ynglen kan då gömma sig där, och åtminstone något kommer säkert att överleva till "icke ätbar" storlek. :)
#3 - 16 mars 2009 16:58
Min ena hongihona tuggar, upptäckte det idag!

Hur ska ja gå tillväga nu. Första gången som ja har malawi.

Är det bästa att köpa ett yngelkar och flytta över honan där om ett par veckor?

Tacksam för alla svar och synpunkter!

//Mvh

Beror på hur du inrett karet.

Om du behöver riva hela inredningen för att få tag i henne, låt henne gå kvar och spotta i det karet hon går i.

Annars kan du ta upp henne i ett mindre kar när det ser ut att vara dax.
Bilagor:
#4 - 17 mars 2009 21:33
Tänk efter innan du tar upp henne. Kolla så att du kan sälja/ge bort ynglen, för det blir ju ett gäng, och det är inte så kul med ett kar med bara Hongi;)
Blir lätt att man börjar ta upp honor som tuggar sen står man där med många kar, många yngel som man inte vet var man ska göra av och en galen tant;)
Jag tar upp vissa honor som tuggar men jag har åxå en kille som köper av mig.
#5 - 17 mars 2009 22:49
Mm precis det e farligt att börja ta upp tuggande hinor o lägga i separat kar om man inte vet vad man ska göra med alla yngel! för det kan bli upp 20-30 st om man har tur! o det blir rätt många om man ska försöka föda upp dom! vet själv av egna efarenhet! stod där med 5 olika akvarie med fem olika malawi ciklider! sån tur så hittade jag köpare o skänte bort en del! lycka till:)

Annons