Honor i spottkar

#1 - 24 januari 2007 20:35
Jag har ett par frågor till er som är mer erfarna när det gäller spottande Malavi.

Jag har lyckats få några yngel av Hongi i ett 54 l spottkar men nu ser jag att en Saulosihona tuggar för fullt.

Då är frågan om jag vågar släppa ner henne i spottkaret tillsammans med dom små Hongiynglen efter att hongihonan flyttat tillbaka till sitt ordinarie kar, hon rör förmodligen inte Hongiynglen så länge hon tuggar, ynglen borde hinna bli ca 2-3 veckor innan Saulosin spottar.
Kommer honan att glufsa i sig Hongiynglen eller låter hon dom vara ifred ?

Ytterligare en fråga, skulle det gå att ha två tuggande honor i samma kar i fall det skulle krocka nån gång ?
#2 - 24 januari 2007 23:45
Fellow Leif,

Av egen erfarenhet: Honan låter existerarande yngel vara ifred (sett med tuggnade socolofi- & goldenhona/demasoniyngel på nån vecka samt rödzebrahona/socolofi- & goldenyngel på c:a 3-4 veckor). Lite gömställen skulle jag dock rekomendera för att dra ner stressnivåer.

Två tuggande honor samtidigt har jag haft i ett 70 liters spott/yngelkar utan några som helst problem. När endera honan spottat och blir aktiv igen matar jag och flyttar tillbaka henne till ordinarie kar oftast redan dagen därpå. Sett att många här låter honan gå kvar nån vecka eller mer för att äta upp sig ordentligt efter spottning, men så mycket litar jag inte på de hungriga, spralliga honorna att jag vågar göra.
#3 - 25 januari 2007 21:07
Tack Leif, då får nästa hona spotta i samma kar.
Det är för övrigt 2 Saulosi som tuggar nu så jag får se vad jag gör med den andra, ev får hon spotta i det ordinarie karet, det kommer säkert fler tillfällen till yngel.
#4 - 29 januari 2007 09:06
jag har rödsebra hona som har rom i múnnen nu i 10 dagar ungefär..hur länge till ska jag vänta innan jag ska flytta henne till egen akvarium?
#5 - 29 januari 2007 10:12
Hur stort är karet du funderar på att flytta henne till. Är det ganska stort kan du flytta tidigare än om det är litet.

Annons