Honungsgurami / Colisa chuna

#1 - 6 juli 2010 15:17
Har inte ägt några Guramis på över 25 år, men när jag fick se dessa helt underbara Honungsguramis så föll jag för ett impulsköp:p

Vilket jag mycket sällan gör i normala fall.

#2 - 6 juli 2010 18:50
Riktigt stiliga, tack för att du länkade in i 400 tråden så jag inte missade detta!
#3 - 6 juli 2010 18:55
Jag hade Guramis på åttitalet och ville då ha just denna Honungsgurami, men lyckades aldrig få tag på den.

Vet inte om det var otur eller om den var ovanlig på den tiden:confused:

Men det är ju tur att man kan komma igen senare i livet:d
#4 - 7 juli 2010 11:32
Jättefina, ska oxå skaffa ett par stycken nu när ja fått plats. Kan man se skillnad på hanar och honor el? Vad e det för flyttväxter du har föresten? Min kompis gurami handmatar man, dem e jättesociala. Samma sak med mina kampfiskar, har nog skämmt bort dem förmycket för dem äter nästan bara om ja matar dem med händerna, ups.
#5 - 7 juli 2010 12:31
askungen skrev:
Jättefina, ska oxå skaffa ett par stycken nu när ja fått plats. Kan man se skillnad på hanar och honor el? Vad e det för flyttväxter du har föresten? Min kompis gurami handmatar man, dem e jättesociala. Samma sak med mina kampfiskar, har nog skämmt bort dem förmycket för dem äter nästan bara om ja matar dem med händerna, ups.

De utfärgade är hannar, kan vara svårt att se i affären där både honor och hanar är silverfärgade.

Det är andmat, men akta dig för den! På fjorton dagar så växer hela ytan igen, för mig är det bra eftersom jag matar mina Flaggciklider och Jordätare med överskottet.
#6 - 7 juli 2010 14:51
Trevligt värre! Guramis är underskattade och väldigt vackra när de får slinka runt bland växter. :D
#7 - 7 juli 2010 14:52
c90368 skrev:
De utfärgade är hannar, kan vara svårt att se i affären där både honor och hanar är silverfärgade.

Det är andmat, men akta dig för den! På fjorton dagar så växer hela ytan igen, för mig är det bra eftersom jag matar mina Flaggciklider och Jordätare med överskottet.

Syns inget på fenorna (hanens spetsigare) på honungsvarianten?

- DÖÖ andmat DÖÖ!
#8 - 7 juli 2010 14:59
Syns inget på fenorna (hanens spetsigare) på honungsvarianten?

Hoppas någon annan kan svara på den frågan, jag känner mig som nybörjare igen efter 25 år[:o]
#9 - 7 juli 2010 15:14
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=234&SOK=1
Verkar bara var färgen, lite ovanligt på labyrintfiskar.:confused:
#10 - 7 juli 2010 15:17
http://www.seriouslyfish.com/profile.php?genus=Colisa&species=chuna&id=75
"The female is the larger sex, and usually has a brown stripe running horizontally along the body. Males in breeding condition take on a stunning orange colouration over much of the body. The front lower portion of the body takes on a blue/black colouration, which extends into the anal fin and the dorsal fin turns bright yellow."
Där stod det lite mer iaf!
#11 - 7 juli 2010 15:32
Du läser samma sidor som jag har gjort och eftersom jag inte har någon personlig erfarenhet så lämnade jag walkower:)
#12 - 7 juli 2010 15:34
Du får nog med tiden spana efter vem som bygger bo, vem som jag eller blir jagad och vilka som färgar ut mer. Hoppas du lyckas! :)
#13 - 7 juli 2010 15:43
Du får nog med tiden spana efter vem som bygger bo, vem som jag eller blir jagad och vilka som färgar ut mer. Hoppas du lyckas! :)

Problemet är att hanarna är så fruktansvärt färgsprakande (som en saltvatten fisk) när de är på hugget.

Men på på en sekund kan de ändra färg till "hona" och då är det lögn i h*lv*te att se skillnad på dem. Riktiga [FONT=Tahoma][FONT=Verdana]kameleonter[/FONT] [/FONT]med andra ord.
#14 - 7 juli 2010 15:46
Läckert! Mina guramis gör detsamma men inte lika kraftigt och det finns ju andra säkrare könsskillnader där.
#15 - 7 juli 2010 16:31
Fick ditt mejll, Maths!
Vilka fina guramis - det är ju så man blir riktigt sugen! - Härlig film, som alltid!
#16 - 7 juli 2010 16:38
Ja DE var riktigt fina! Kallas de ngt speciellt? För alla honungsguramis ser ju inte ut sådär?
#17 - 7 juli 2010 16:41
Ja DE var riktigt fina! Kallas de ngt speciellt? För alla honungsguramis ser ju inte sådär?

Ja, hrmm vet inte riktigt?

Har kollat runt på nätet och det verkar finnas olika färgvarianter beroende på var de kommer ifrån.

Dessutom är de helt färglösa när de inte är på G.

Verkar dock inte vara någon form av asiatiskt hokuspokus bakom dessa helt underbara fiskar:)
#18 - 7 juli 2010 16:45
Det nämaste man kan komma salvattenfisk i sötvatten;)

Det blev kärlek vid första ögonkastet i affären:)

Lite tur att det är lågsäsong just nu i akvarieffären, det innebar att de fick gå i ett kar med ganska få fiskar utan stress, på grund av det visade de sina fina färger för mig.
#19 - 7 juli 2010 17:08
Hittar jag sådana köper jag nog oxå såna, de var riktigt fina!! har ju vanlig blågurmai i karet, tänkt köpa 4 mosaik, men nu blev jag ju sugen på dem här isället!!
#20 - 7 juli 2010 17:13
Jodå, andmat har ja massor av, suck men ja har köpt lite andra flytväxter efter tips här på zoopet och det har faktiskt blivit mindre nu, "peppar,peppar ta i trä". Dem honungsgurami ja såg i affären och blev jättekär i var guld/gula, va tvungen och stålsätta mig för inte få med mej ett par hem, ska läsa på lite om dem först, men sen så......
#21 - 7 juli 2010 17:22
Hm, står här på artbeskrivningen att dem e väldigt skygga, min kompis guramisar äter ur handen på en, kanske inte e honungsgurami?? Ni som har/haft gurami, är dem väldigt skygga el e de bara i början el varierar det från art till art??
#22 - 7 juli 2010 18:22
askungen skrev:
Hm, står här på artbeskrivningen att dem e väldigt skygga, min kompis guramisar äter ur handen på en, kanske inte e honungsgurami?? Ni som har/haft gurami, är dem väldigt skygga el e de bara i början el varierar det från art till art??

De är inte skygga för dig, utan mot stirriga/tuffa medinvånare.
#23 - 7 juli 2010 21:18
Oj, nu känner ja mig dum [:-5] borde kunnat räkna ut det [:o]
#24 - 19 augusti 2010 17:18
En liten film på mina Honugsguramis när de har fått för sig att ha lite "mysigt":)

#25 - 20 augusti 2010 20:29
Det är märkligt att det är så dåligt intresse för Guramis:confused:

Väldigt fina fiskar som passar de flesta "amatörer" men även erbjuder den avancerade akvaristen en del utmaningar.

Hade jag skickat uppe en film på lekande Apistogrammor så hade tråden varit full av frågor och glada smiles.

Här är det dött:confused:
#26 - 20 augusti 2010 21:01
Har själv 2st av dessa underbara fiskar skulle gjärna haft fler men då gick guppyn och skaffade 11:lingar -.-'
#27 - 20 augusti 2010 21:06
Förstår precis vad du menar. Apistogramma är visserligen fina fiskar men guramis är otroligt charmiga med väldigt mycket personlighet.
Bilagor:
#28 - 20 augusti 2010 21:25
Tycker att dom är rätt lika bettor i personlighet utan att dem är fredliga :)
Bilagor:
#29 - 21 augusti 2010 14:04
Skulle det vara en bra idé att skaffa lite honungsgurami till ett 130L? ska snart starta igång ett 260L med läppgurami och antingen dvärg eller mosaikgurami.. Men är dessa ett bra val för det mindre? :)
#30 - 22 augusti 2010 09:08
Raiju5 skrev:
Skulle det vara en bra idé att skaffa lite honungsgurami till ett 130L? ska snart starta igång ett 260L med läppgurami och antingen dvärg eller mosaikgurami.. Men är dessa ett bra val för det mindre? :)

Jag har två par i ett välvuxet 150 liters, så det går bra i ett 130 liters. Se bara till att det finns gömställen.
#31 - 24 augusti 2010 15:55
Hmm, om jag inte ser fel så ligger det fortfarande rom korn och flyter bland andmaten, borde väl vara dax för dem att komma ut nu?
#32 - 24 augusti 2010 17:28
c90368 skrev:
Hmm, om jag inte ser fel så ligger det fortfarande rom korn och flyter bland andmaten, borde väl vara dax för dem att komma ut nu?

Fem dagar? Låter länge tycker jag. Dvärgguramin kläcks ju på ett dygn och börjar simma fritt efter ungefär fem dygn. Nu är det ju inte samma fisk du har men äggen borde definitivt kläckts tycker jag. Har du kanske några små larver också någonstans bland andmaten?
#33 - 24 augusti 2010 17:38
Gurami är väldigt vackra fiskar, Jag tycker speciellt om masaikgurami och honungsgurami. Har aldrig ägt några honungsgurami men jag skulle vilja äga ett par. Hanen är för jävla fin.
#34 - 24 augusti 2010 17:46
hawkse skrev:
Fem dagar? Låter länge tycker jag. Dvärgguramin kläcks ju på ett dygn och börjar simma fritt efter ungefär fem dygn. Nu är det ju inte samma fisk du har men äggen borde definitivt kläckts tycker jag. Har du kanske några små larver också någonstans bland andmaten?

Jag håller med!

Undrar om det är så att hanen har lekt av bägge honorna under en lång tid?

Filmen jag spelade in tog 1,5 timmar och då lekte de av tre gånger. Det kanske är så att de har hållit på i flera dygn? Så eventuella larver från första äggen är borta, eller gömda?

Min syn, även med glasögon är ju inte den bästa och det finns många gömställen.

Någon som har erfarenhet av lekande Honungsguramis?
#35 - 24 augusti 2010 17:59
c90368 skrev:
Jag håller med!

Undrar om det är så att hanen har lekt av bägge honorna under en lång tid?

Filmen jag spelade in tog 1,5 timmar och då lekte de av tre gånger. Det kanske är så att de har hållit på i flera dygn? Så eventuella larver från första äggen är borta, eller gömda?

Min syn, även med glasögon är ju inte den bästa och det finns många gömställen.

Någon som har erfarenhet av lekande Honungsguramis?

Inte helt omöjligt att din hane har lekt av flera honor under flera dygn. Kvarstoden av min första kull Dvärggurami är nu två hanar och tre honor och fyra månader gamla leker de ungefär två gånger i veckan. Ofta leker den ena hanen av två honor samtidigt!

Att några små yngel skulle klara sig någon längre tid i karet är väl inte troligt då de är otroligt små och tarvar infusorier till att börja med. Iofs tyckte jag mig skymta en del alger i filmklippet ovan och kanske kan det ge visst fodertillskott under de första dagarna.

Återigen, min erfarenhet är Dvärggurami men de är ju närbesläktade.
#36 - 24 augusti 2010 18:06
hawkse skrev:
Inte helt omöjligt att din hane har lekt av flera honor under flera dygn. Kvarstoden av min första kull Dvärggurami är nu två hanar och tre honor och fyra månader gamla leker de ungefär två gånger i veckan. Ofta leker den ena hanen av två honor samtidigt!

Att några små yngel skulle klara sig någon längre tid i karet är väl inte troligt då de är otroligt små och tarvar infusorier till att börja med. Iofs tyckte jag mig skymta en del alger i filmklippet ovan och kanske kan det ge visst fodertillskott under de första dagarna.

Återigen, min erfarenhet är Dvärggurami men de är ju närbesläktade.

Första foder skulle de nog kunna hitta, karet är mycket väl inkört med diverse algmattor. Finns dessutom inget filter som kan suga in dem.
#37 - 25 augusti 2010 07:35
Glömde skriva att hanen fortfarande vaktar väldigt duktigt under det som jag tror är rom.
#38 - 26 juni 2011 14:52
Hej!
Mitt par har börjat bygga bo. Vad kan jag göra för att få överlevande yngel?
#39 - 26 juni 2011 15:25
om det inte finns andra fiskar i karet så ska du inte göra så mycket mer än flytta honan efter leken och sen hanen efter yterligare 2-3 dagar. sen ska du bara mata dom små med lämpligt foder.
labyrintyngel är dock ganska så svåra att föda upp eftersom dom är så små...
#40 - 27 juni 2011 22:02
Det går tetror, räkor och kuhliis med dom.
Kan jag byta vatten trots bubbelbot om jag är försiktig?
#41 - 27 juli 2011 18:00
tyckte också dom var så fina särskilt hannen med sin röd svarta färgteckning.
Dom samsas väl med bandgurami och alla andra fiskar i karet
#42 - 16 augusti 2011 06:58
hej, hur gick det för dig med dina honungsgurami? fick du några yngel att överleva?
har själv ett par nu å hoppas på att få lek på dom.
några speciella förhållanden som krävs?
har mycke växter i akvariet, även flytväxter.
ska de vara cirkulation på vattenytan eller är det bättre om den är stilla?

/H
#43 - 16 augusti 2011 08:07
Nej det blev aldrig något och numera är det akvariet avställt.

Eftersom du har flytväxter så lär det bli en del av karet som blir täckt av dessa, då går det att ha rörelse på resten av ytan. Se bara till att flytväxterna inte åker omkring i karet.

Annons