Honungsgurami, vad är fel?

#1 - 9 oktober 2008 07:11
När jag klev upp imorse vid halvsjutiden såg jag att min honungsgurami hane låg och flöt stillsamt under flytväxterna, vilket förvånade mig då han inte visat några tecken på att vara dålig. Eftersom lilltjejen var hemma (hon tar väldigt illa vid sig av allt som dör) så plockade jag inte upp den på en gång utan väntade tills jag hade lämnat på dagis. Då, två timmar senare, hade den flytit upp lite så den låg med övre delen av kroppen på en av flytväxterna, men när jag skulle plocka upp den så simmade den iväg! Tog ett par snabba varv i karet och gjorde ett magnifikt skutt rakt upp i luften, landade på flytväxterna, och låg sen blickstilla igen. Ser helt död ut. Petade ner den i karet igen och nu ligger den och ser ut att flyta igen. Men den lever.

Såå, min fråga är, går den att rädda eller kommer den kola av när som helst? Dom andra fiskarna mår bra, simmar och käkar. :/
#2 - 9 oktober 2008 07:27
Tyvärr tror jag det är kört för din fisk. Vad det kan bero på är svårt att gissa, men kanske ålder?
#3 - 9 oktober 2008 08:37
Praoade på djurmagazinet för någon vecka sen och där hade dom precis samma problem med guramisarna, först insjuknade någon enstaka sen fler. Tror det berodde på svamp.
Skulle köpa Nitrivec och ha i lite salt om jag var du.
#4 - 15 oktober 2008 08:02
Hejsan, ville bara tacka för dom snabba svaren som jag läste då, det blev bara inte av att jag loggade in. Efter en dos nitrivec kvicknade den till men dagen efter var den så dålig att jag tog bort den, åldern kan kanske ha varit orsaken då jag inte vet hur gammal den var när vi köpte den.

Återigen, tack för snabba svar!

Annons