hoppar golden?

#1 - 2 augusti 2007 19:57
tjolahopp!

vågar jag ta bort locket eller iaf några av luckorna på mitt möbelakvarium med goldens för att få ner temperaturen lite under dagarna? hur överhängande är risken att man hittar torkade fiskar på golvet när man kommer hem från jobbet så att säga? hoppar dom mycket?
#2 - 2 augusti 2007 20:22
Risken finns ja att de kan ta ett skutt över kanten. Men köp någon form av vanligt myggnät o häng tyngder på i kanterna o häng över så behöver du inte oroa dig för det! :D
#3 - 3 augusti 2007 14:21
tack för tipset! ska testa
#4 - 3 augusti 2007 20:06
Mina har bara hoppat när man försöker fånga dom med håv, och det har varit halvstora yngel.
I lokalen där jag har en burk med Golden är det så mycket vatten så att dom nästan skulle kunna glida över kanten, än så länge har aldrig någon hoppat ur:)
#5 - 4 augusti 2007 15:16
Enda gången jag har varit orolig är vid fångst i håv. Sen att de kamikaze-kastar sig mot ytan när det serveras mat har fått mig att tänka att snart far någon ut, men de verkar ha rätt bra koll känns det som. ;)
#6 - 5 augusti 2007 20:54
en annan fråga om samma fisk;

mina har varit i en vecka nu, men dom är väldigt, väldigt skygga. har nästan 20 kg stora fina kalkstenar och gömställen i mängder, vilket verkar passa dom alldeles utmärkt. grejen är den att dom ligger nästan och trycker där konstant så fort jag eller sambon är i samma rum. enda gången jag får se lite av dom är när jag sitter i soffan 5 meter bort! då tittar dom fram lite och bökar lite i sanden och verkar trivas, men så fort jag rör på mig eller reser mig upp och går närmare så flyr dom allihop in i hålorna och ser vettskrämda ut.

är det normalt beteende eller borde dom vara livligare och lite mer nyfikna?
börjar bli lite orolig. karet ser lika tomt ut som innan jag satte i dom!?
#7 - 5 augusti 2007 23:53
Hade exakt samma problem som du i början. Stolt nybliven malawiägare men likförbannat så såg man inte skymten av dem när man titta in i karet.
Men, vet inte hur många individer du har o hur stort karet är, få individer gör att de blir extra skygga o är det då ingen som tar första steget (precis som vi människor ;)) så fortsätter alla att gömma sig. Sedan att de gömmer sig ännu mer när någon rör sig framför akvariet beror på att de är rätt så ljuskänsliga. Går man förbi akvariet så det kommer skuggor och ljusskifte så gömmer de sig direkt.

Jag löste problemet genom att införskaffa 2 stycken siamesiska algätare. De är framma och simmar hela tiden vilket lockar ut de övriga fiskarna också från sina gömställen. Skaffade dem först för jag hade problem med toffsalger så det blev egentligen två flugor i en smäll.
Nu har båda siameserna blivit flyttade och allt flyter på hur bra som helst. Jag kan i princip stå och slå på rutan utan att de bryr sig om det så det handlar nog rätt så mycket om att de behöver tid för att anpassa sig och någon som drar fram dem från sina respektive grottor.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp. :)
#8 - 6 augusti 2007 11:10
Har märkt av att ju ljusare det är i rummet, ju skyggare blir fiskarna. De verkar bli mer skrämda av vissa människor än andra också, vet inte om det beror på klädsel kanske? Som sagt många individer gör det bättre. Vi brukar ha persiennerna för i rummet också om man nu trivs med det.
#9 - 6 augusti 2007 11:39
Mina golden hoppade inte.
De var extremt skygga när jag fick besök men om det var jag eller sambon som kom hem var de nyfikna och simmade fram för att titta.
#10 - 6 augusti 2007 16:13
tack för alla goda råd!

tulle89; en beprövad och fungerande idé, jag slår till =) vet du nån fisk som passar till jobbet som inet blir riktigt så stora som dom du hade? vill gärna kunna sätta över dom i mitt lilla kar på 60 liter sen när cikliderna har blivit lite varma i kläderna.

några pigg fisk på 4-5 cm kanske? tips?

pegrasus; har också märkt av exakt samma sak. det är först när det är kolsvart i rummet som jag kan få se dom kika ut ur sina hålor, fast då ska det helst vara släckt i karet också... inte direkt optimalt när man vill granska sina nyförvärv så noga det bara går =p

får hoppas att det löser sig snart!

tack!
#11 - 6 augusti 2007 17:04
Hur stora är de goldisarna du har i karet nu? För någon levandefödare t.ex. black molly klarar ph upp till 8, är ändå hyffsat stora och kan bo i ditt mindre akvarium sen. De simmar rätt mycket vid ytan och övre skiktet i akvariet så de kan nog fungera som "lockbete" till dina golden :)
#12 - 6 augusti 2007 18:41
dom är mellan 5-6 cm skulle jag gissa på. ganska så små. en molly skulle nog funka bra ja, det lär inte bli måltid av den riktigt än iaf =) (vet iofs inte så mycket om hur såpass små malawis käkar på andra fiskar). zooaffären nästa med andra ord.

några tips på vad man ska skaffa för andra mbunas senare?
#13 - 7 augusti 2007 10:45
I mitt kar funkar det bra med dessa ihop.

http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=1911

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=808

Det blir sååå snyggt! :)
Bilagor:

Annons