Hopplösa frysfoder...

#1 - 28 september 2014 20:46
Jag har ett litet problem som ger mig smått huvudbry.. Det gäller mina corydoras sterbai samt metall och deras käk. Jag vill gärna ge dem fryst foder men det verkar jag inte kunna lyckas med.

Till att börja med så flyter ju fanskapet.
Det enda jag lyckas få till botten är röda mygglarver och då blir jag tvungen att stänga av cirkulationen i akvariet samt ge maten några skjutsar neråt. Nåja, det blir väl lite stormigt för hungriga fiskar som simmar i vägen men vad gör man inte för att alla ska få mat i magen. Men, som om problemet inte var nog.

Mygglarverna kommer ut genom gälarna igen. Sterbai och metall simmar runt som stackars tokar och försöker äta mygglarverna om och om igen men ut kommer de varje gång.

Varför händer detta? Jag har ju läst rekommendationer om att frysfoder är bra för corydoras men hur i hela friden ska det gå till när maten flyter eller kommer ut genom gälarna igen?!

Hur löser ni andra det?
#2 - 28 september 2014 20:51
Ska väl tillägga att jag även försökt med den klassiska "burkmetoden".
D.v.s i med frysfoder t.ex artemia i en liten glasburk och ner på botten.

Detta fungerar inte heller, de vågar sig inte in och även om de skulle försöka så blir de inte välkomna där. En av mina revirhärdade ciklider kom på knepet efter ett tag och lade beslag på matgömman. Absolut inte att den skulle dela med sig av krubbet till någon annan.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 28 september 2014 21:00
Jag kör med cyclops och tycker nog att det fladdrar ut i akvariet när det smälter och en hel del hamnar då på botten efter en stund och Corydorasen brukar alltid "beta av" bottnen efteråt
#4 - 28 september 2014 21:30
Jaså fungerar cyclops verkligen för dig? Jag har det hemma, prövade det en gång och tänkte för mig själv "aldrig mer".. Kunde inte ens urskilja något djur i den dimman som uppstod av "maten" och fiskarna simmade omkring som yra höns och verkade inte hitta någonting att smaka på.

Kanske det är ett dåligt märke som säljs här i butiken. Vad är det för märke du har på cyclopsen?
#5 - 28 september 2014 21:33
Nu kunde jag i och för sig inte urskilja några djur i dimman som skulle vara cyclops men dessa djur ska vara väldigt små och det säger mig att de också är väldigt lätta? Tänker när jag har problem med att allt flyter förutom de kraftiga röda mygglarverna.
#6 - 29 september 2014 09:40
Is flyter... även om den innehåller lite kryp. En variant för att få maten bättre spridd i akvariet är att tina maten först innan man har den i akvariet. Med framförhållning kan man ställa maten i ett glas i kylskåpet, det dröjer inte så länge för att tina. Eller så har man den i en plastpåse och spolar på varmvatten. Mikro blir nog inte så bra, det är lätt att det blir för varmt till små mängder.

Jo, det går att tina och mata med det. Det som man ska låta bli är att låta tinat foder stå för länge, då blir det dåligt. Några timmar i kylskåp går ju bra men sen kan det vara tveksamt.
#7 - 29 september 2014 09:49
om du tar en kub mygglarv håll i den och ner med den till botten sen försöker du röra den så isen försvinner innan du släpper , kuben kommer delas men hålla sig på botten , mina pansarmalar älskar det
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 29 september 2014 10:50
Jag har använt cyclops av flera olika märken och det har inte varit något problem. Men som flera redan nämnt skall den kanske inte vara stelfrusen men jag brukar bara skaka den några sekunder i vattnet så tinar den tillräckligt och den bit som ligger kvar på ytan tinar ganska snabbt (om man inte har glupska fiskar i akvariet som slukar den direkt för då bör man tina det helt innan man lägger i.

Sedan så klart kan man ju också stänga av pumpen några minuter
#9 - 29 september 2014 15:48
Jag är inte dum så givetvis drar jag ner på strömmen och låter maten tina innan jag ger mig på ett försök. Som jag försökt påpeka så fungerar det tyvärr inte.

Det kanske också är på sin plats att berätta att jag inte kan nå ner till botten med min arm så maten kan inte placeras direkt på bottenmaterialet.

Men sjunker verkligen frysfodret för er alla andra? Vita mygglarver är de absolut mest hopplösa av alla frysfoder jag prövat, funkar även dem för er?

Och framför allt, varför kommer de röda mygglarverna ut genom gälarna igen?
#10 - 29 september 2014 17:03
Jag har aldrig haft problem med att inte det frysta fodret sjunker, konstig att den inte gör det i ditt kar. Fast förstås, om fiskarna är för glupska hinner den inte nå botten :)

//Inger
#11 - 29 september 2014 18:26
Jag brukar lägga frysmaten i en tesil en sån där rund som man öppnar och stänger med handtaget. Den får stå i en skvätt vatten tills den tinat. Ner i akvariet och öppna, fungerar fint. :)
#12 - 29 september 2014 20:36
Det är inte det att fiskarna hinner äta upp maten innan det sjunker. Jag skjutsar ner maten så gott jag kan men den flyter verkligen upp tills den når ytan.. Det vill heller inte sjunka om jag väntar ett tag. För visst händer det att jag dagen efter kan hitta t.ex en vit mygglarv eller två som blivit kvar, fortfarande flytandes längs med ytan..
#13 - 30 september 2014 06:21
Hur har du riktat utblåset?

//Inger
#14 - 30 september 2014 21:33
Utblåset går från höger kortsida ut i akvariet och ner mot botten. Jag har prövat att släppa ner maten i utblåset för att det kanske skulle dras med ner till botten men inte heller det fungerar. Verkar vara en stark flytvilja hos mitt frysfoder :/

Men drar jag ner utblåset så att vattenytan ligger stilla så spelar det väl ingen direkt roll hur utblåset sitter?
#15 - 1 oktober 2014 05:51
ssimonee skrev:
Utblåset går från höger kortsida ut i akvariet och ner mot botten. Jag har prövat att släppa ner maten i utblåset för att det kanske skulle dras med ner till botten men inte heller det fungerar. Verkar vara en stark flytvilja hos mitt frysfoder :/

Men drar jag ner utblåset så att vattenytan ligger stilla så spelar det väl ingen direkt roll hur utblåset sitter?

Om jag förstår dig rätt nu, så har du utblåset riktat mot botten. Utblåset ska vara riktat upp mot vattenytan så att det blir en bra ytcirkulation från ena kortsidan till den andra :)

//Inger
#16 - 1 oktober 2014 06:06
Jag tycker att det låter skumt. Din fråga ang gälarna har jag ingen aning om, inte hört talas om heller.

Jag har ju hyfsad stark cirkulation i mina kar så maten virvlar omkring en stund men strömmarna för dem till botten också och till slut sjunker de övriga. Men de flyter inte upp igen.

Du kan ju köpa en lång "växt"grep. Det har jag för att slippa ha i händerna titt som tätt. Då kan du ju prova att lägga en klump på botten. Men verkar ju skumt om det bara flyter upp igen.

Om det inte är något i vattnet som gör att det flyter, kan det vara märket på fodret? Vad är det för märke?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 1 oktober 2014 06:35
Inger H skrev:
Om jag förstår dig rätt nu, så har du utblåset riktat mot botten. Utblåset ska vara riktat upp mot vattenytan så att det blir en bra ytcirkulation från ena kortsidan till den andra :)

//Inger

Viktigt påpekande och det kan ju förklara varför inte fodret hamnar på botten.
#18 - 1 oktober 2014 11:47
Kanske jag var otydlig men utblåset är riktat rakt ut längs med vattenytan. När strömmen når andra sidan av karet så vänder den neråt mot botten för att gå till uppsuget, precis som det ska göra. Jag tror inte att jag har gjort något fel här men det hade varit en enkel åtgärd om så vore :/

Jag har en växtplanterare om det är en sådan du pratar om Likan? Det hjälper inte att använda den för att släppa fodret nära botten för det flyter ju upp igen.. :P

Frysfodret är Akvarietekniks och det enda som säljs här i butik.
#19 - 1 oktober 2014 12:31
Ja växtplanterare kanske det heter. :P helt rätt en sådan jag tänkte på iaf! Jag har inte provat deras frysfoder så då vet jag icke.
#20 - 1 oktober 2014 12:36
ssimonee skrev:
Kanske jag var otydlig men utblåset är riktat rakt ut längs med vattenytan. När strömmen når andra sidan av karet så vänder den neråt mot botten för att gå till uppsuget, precis som det ska göra. Jag tror inte att jag har gjort något fel här men det hade varit en enkel åtgärd om så vore :/

Jag har en växtplanterare om det är en sådan du pratar om Likan? Det hjälper inte att använda den för att släppa fodret nära botten för det flyter ju upp igen.. :P

Frysfodret är Akvarietekniks och det enda som säljs här i butik.

Du har inte lust att fota, så att vi kan få se hur du har placerat utblåset? Har du placerar rätt, borde det inte vara något problem alls att mata med frysfoder. Den här "nöten" måste ju kunna knäckas på något sätt :)

//Inger
#21 - 1 oktober 2014 17:23
Ja jag vill verkligen få svar på varför det inte går, ingen annan verkar ju ha problem! :P Ska se om jag kan hitta något att visa.
#22 - 1 oktober 2014 17:33
Tyvärr har jag ingen egen bild att visa nu men jag hittade en på google som motsvarar hur det är placerat i mitt akvarium.

Länk till bilden här.
#23 - 1 oktober 2014 17:45
ssimonee skrev:
Tyvärr har jag ingen egen bild att visa nu men jag hittade en på google som motsvarar hur det är placerat i mitt akvarium.

Länk till bilden här.

Har du placerat strilröret (om det är ett sådant du har) för lång ner så förstår jag problemet.

//Inger
#24 - 1 oktober 2014 21:26
Nej det sitter inte för långt ner, Men vad skulle det ändå ha för en betydelse när jag slår av utblåset under matning? :P
#25 - 2 oktober 2014 07:49
ssimonee skrev:
Nej det sitter inte för långt ner, Men vad skulle det ändå ha för en betydelse när jag slår av utblåset under matning? :P

Ok, jag kan inte klura ut vad felet är då.
Akvarietekniks (och andra) frysfoder fungerar klockrent i mina fyra kar, trots "halv storm" längs med vattenytan :)

//Inger
#26 - 2 oktober 2014 08:18
ssimonee skrev:
Ska väl tillägga att jag även försökt med den klassiska "burkmetoden".

D.v.s i med frysfoder t.ex artemia i en liten glasburk och ner på botten.

Detta fungerar inte heller, de vågar sig inte in och även om de skulle försöka så blir de inte välkomna där. En av mina revirhärdade ciklider kom på knepet efter ett tag och lade beslag på matgömman. Absolut inte att den skulle dela med sig av krubbet till någon annan.

De är fina fiskar cikliderna... Men det kan vara lite jobbigt att ha dem i akvariet ibland för att de stör de andra fiskarna. Åtminstone är det min erfarenhet, därför har jag inte kvar några längre.
#27 - 5 oktober 2014 19:23
Jag håller på med en uppstart av annat akvarium nu så det ska bli spännande att se om problemet fortsätter där eller inte. Annars tror jag inte att jag får någon rätsida på det här tyvärr..

Jag hade tänkt göra räkmix i veckan, något måste jag ju få i dem. Vill ju inte att de enbart ska leva på bottentabletter... Skulle vara typiskt bara om det här också sket sig och ville flyta.

Tror ni förresten att man hade kunnat göra någon räkmix variant med frysfoder i sig? Om det sjunker så kanske det kan vara en idé.

Annons