Hörnakvarium med apistogramma

#1 - 17 november 2010 12:19
Jag funderar på att köpa ett större akvarium till min hörna. Där står nu ett 6-kantigt på ca 45L som jag tänkte försöka ha Borellii i. Men så får man en idé om att det kanske skulle få plats ett hörnakvarium i den hörnan och då börjar man ju fundera och fantisera.

Men innan jag sätter igång och skaffar ett hörnakvarium så tänkte jag höra vad ni har att säga om att ha en flock Apistogramma Borellii i ett hörnakvarium? Har läst att det är svårt att få dem att bilda revir när akvariet inte är så långt. Vad har ni att säga om denna kombination?

Efter lite måttande har jag kommit fram till att jag har 80cm utmed väggen på vardera håll. Med ett akvarium med perfekt passform där kommer jag upp i 250L, så det är övre gränsen för storleken på karet.

Bifogar bilder på nuvarande hörna.

Hoppas på många idéer och synpunkter framöver.
#2 - 17 november 2010 12:24
Det är klart att du ska ha A.borelli i ditt hörnakvarium. :)
#3 - 17 november 2010 12:27
Ja, det är klart. Tänkte bara ta reda på så mycket som möjligt innan jag skaffar det. Men har man fått för sig att man ska ha ett nytt akvarium, så skaffar man ett nytt akvarium förr eller senare.

Hur många kan man ha? 2 hanar och 5 honor?
Bilagor:
#4 - 17 november 2010 19:28
Med hörn akvarie antar jag att du menar dom triangel liknande varianterna.
Men har du kollat på kuberna då??
Dom ger ju mer uta än trianglarna men på samma storlek..
#5 - 17 november 2010 21:06
Jag menar de trekantiga med välvd framruta. Ett fyrkantigt skulle ta för mycket plats och sen hamnar en hörna mitt där man vill titta in.

Men är det ingen som har synpunkter på att ha flera Borellii i ett hörnakvarium? Någon apistogramma-tokig måste här ju finnas som vet hur de vill ha sina revir?
#6 - 17 november 2010 22:00
Köp du dina Borellii. Det blir lite mer fart i karet med flera st och jag tycker att dom färgar ut mer då. Men tänk på att du behöver gömställen. För att det är alltid någon som är starkast och elakast.
#7 - 17 november 2010 22:13
Okej, det ska funka bra alltså. Tänkte ha mycket stenar som bildar grottor och mycket växter. Jag har kommit på att jag kan ha otocinclus som algätare i karet. Vad mer kan man ha för fisk som inte stör i borellii-leken? Någon stimfisk för att fylla ut, men som inte äter rom?

Jag sitter och väntar på att någon ska sälja ett Juwel Trigon 190 nu, men fram tills dess så har jag två Borellii i det sexkantiga som syns på bilderna. Ser det ut som att inredningen passar till Borellii?
#8 - 26 november 2010 16:31
Nu har jag hittat mitt akvarium. Ett svart Juwel Trigon 190 som jag får hem på söndag om allt går som det ska.

Jag skulle vilja ha tips på svart(mörk) sand som man kan spä ut ljusgrå sand med. Någon som vet var jag kan hitta det?

Just nu har jag tre mangroverötter, två små och en lite större. Nu har ju snön lagt sig till rätta även i skåne, men jag tänkte plocka lite stenar när det töat lite.

Sen kommer man ju osökt in på lysrören i Juwel-kar. Nu vet jag inte vilka rör som sitter i, men vilka rekommenderar ni med tanke på att jag ska ha A. Borellii, stenar, rötter och hyffsat mycket växter? Bör man även använda reflektorer fast Apistogramma inte vill ha hur mycket ljus som helst?

Tidigast på söndag tänkte jag uppdatera med bilder på karet där det ska stå.
Bifogar en bild som visar mina Paint-skilz. (Usch vad hemskt dålig jag är på paint)
#9 - 28 november 2010 20:29
WOHO, nu har jag ett nytt akvarium, och fiskarna älskar det. Mina två Borellii är verkligen mycket mer nyfikna nu än i det lilla akvariet.

Det är mycket högre än jag trodde, så jag kanske behöver någon ytfisk som fyller ut den övre delen. Jag har funderat på bilbukar men vet inte om de lämnar cikliderna ifred med sina ägg?

Detta behöver jag:
Mer sand
Mer stenar
A Borellii 1 hane 3 honor
4+ otocinclus
bilbuk?
höga växter

Vattnet är lite mjölkigt ikväll så imorgon eftermiddag uppdaterar jag med foto.
#10 - 28 november 2010 20:46
Ska du fylla på mer sand i efterhand? Har du ingen bild på det hela?
#11 - 28 november 2010 20:55
Jag hade inte mer sand för tillfället och fiskarna ville flytta idag, så det blev vad jag hade. Nu är det släckt så blir inga bilder ikväll, det kommer imorgon.

Vad säger ni om bilbukar? Eller rekommenderar ni något annat?
#12 - 28 november 2010 21:45
Två dåliga mobilbilder kommer här. Ska ta bättre kort imorgon.
#13 - 29 november 2010 09:37
Passar riktigt bra där i hörnan!
#14 - 29 november 2010 12:53
Nu har vattnet klarnat lite men det är ännu inte riktigt klart. Allt är lite provisoriskt placerat tills jag har fått tag i allt material. Innerfiltret som sitter där hoppas jag hjälper till att få igång bakteriefloran.

Vad tycker ni om de stenarna jag hittat, är det bra färg på dem eller de passar inte?

Kommer jag att kunna ha Bilbukar, eller kan ni rekommendera någon annan ytfisk?
#15 - 29 november 2010 13:45
bilbukar är charmiga stillsamma fiskar som passar utmärkt till ap. men de behöver växter vid ytan för att trivas så jag föreslår att du skaffar flytväxter eller långa växer som lägger sig vid ytan. Tycker det ser ut som en bra start men sprid gärna ut dn inredning mer så att dina borellis, när de blir fler, får chans att bilda revir ordentligt. Ett tips är att kombinera stenar med rötter i flera partier.
#16 - 29 november 2010 14:17
Vad bra att bilbukar passar. Vad kan man räkna med att behöva ge för bilbukar?
Ska se om jag får tag på några långa vallisneria. Jag tänkte gå ut och plocka mer stenar när snön har försvunnit, vilket inte bör ta så lång tid här i skåne. Jag behöver också ca 15-20 liter sand till.
#17 - 29 november 2010 18:13
Mysigt :)
#18 - 4 december 2010 22:02
Nu har det hänt saker. I karet går just nu två Borellii, två gula Fjärilsciklider och ett antal mindre ancistrus.
Fjärilarna flyttade in för några dagar sedan eftersom de vanliga Fjärilcikliderna i ett annat kar inte gillade konkurrens. Och igår la de gula fjärilarna rom. Så nu får vi ser hur pass de klarar sin föräldraroll. Än så länge så vaktar hanen troget, medan honan är ute och simmar.

Kanske någon som har ett tips på hur jag ska få dem att klara sig.

Nedan följer lite bilder.
1. Hanen vaktar
2. Honan simmar, notera den sneda munnen
3. Hanen vaktar
4. Borellii-hanen på väg ut
5. Borellii-paret
#19 - 4 december 2010 23:24
Bilbukar är inte några lugna stillsamma fiskar! Man kan tro det när man ser dem, men på natten är det en jäkla fart på dem. Dessutom behöver de ganska långa kar för att trivas, de är riktiga snabbsimmare.

Jag föreslår att du skaffar lite flytväxter och sedan ett gäng Smycketetror. Dessa tetror är några av de få som inte är varken rom eller yngel rövare, de har väldigt små munnar.

Kan bara gratulera dig till valet av borellii, det perfekta valet av Apistogramma för din uppsättning.
#20 - 5 december 2010 10:10
Inatt verkar någon ha blivit hungrig och bestämt sig för att äta äggen istället för att vakta dem. Men men.

Jag ska kolla på smyketetra när jag kommer till någon affär.
#21 - 25 december 2010 21:09
Idag har jag varit och hämtar sand på stranden. Man fick flytta på snön och hugga loss sanden, men det var på tiden.

Så efter några timmars tvättande i badkaret kom den på plats.

Imorgon ska jag plocka lite sten om jag hinner.

Förresten har jag en väldigt tjock Borellii. Den är uppblåst och fjällen står ut på sidorna. Vad ska jag göra med den?

Här följer lite bilder.
#22 - 25 december 2010 21:53
Ser riktigt bra ut! Jag vill också har Borellii :)

Uppblåst och utåtstående fjäll tycker jag låter som bukvattensot! Sök runt på forumet, vågar inte ge så mycket råd *känner mig som en nybörjare*
#23 - 10 januari 2011 19:52
Sedan sist har det hänt lite olika saker. Till att börja med fick jag avliva en uppblåst borellii. Det var det tråkiga för denna gången.

De roliga nyheterna är att jag fått tag i 2 plantor valisneria(stavning?) som snart ska planteras. De två gula fjärilscikliderna som bor där är nämligen i full färd med att ta han om en kull småttingar. Därfor dröjer jag lite med planteringen. Råd om skötsel för att få ynglena till att överleva mottages gärna.

Idag var jag även och köpte 4 små borellii. Hoppas de kommer att trivas. Det var 2 honor och 2 hanar. Ska försöka få tag på några till men det verkar vara brist på honor.

Det var allt för denna gången, kommer kanske några bilder senare.
#24 - 10 januari 2011 19:53
Sedan sist har det hänt lite olika saker. Till att börja med fick jag avliva en uppblåst borellii. Det var det tråkiga för denna gången.

De roliga nyheterna är att jag fått tag i 2 plantor valisneria(stavning?) som snart ska planteras. De två gula fjärilscikliderna som bor där är nämligen i full färd med att ta han om en kull småttingar. Därfor dröjer jag lite med planteringen. Råd om skötsel för att få ynglena till att överleva mottages gärna.

Idag var jag även och köpte 4 små borellii. Hoppas de kommer att trivas. Det var 2 honor och 2 hanar. Ska försöka få tag på några till men det verkar vara brist på honor.

Det var allt för denna gången, kommer kanske några bilder senare.
#25 - 18 januari 2011 18:47
Dags för en uppdatering med lite bilder.

Tyvärr överlevde inte fjärilsynglena. De var frisimmande i en dag, och dagen efter var de borta. Antingen har de blivit uppätna av mina Borellii eller så svälte de ihjäl. Jag matade inte dem och vet inte om man behöver göra det första dagen de simmar, eller när man ska börja? Och vad matar man med i så fall? Lägger in en mindre bra bild på dem i alla fall.

Sen har jag fått tag i lite mer Vallisneria och några små anubias, så nu ser det grönare ut än tidigare. Hoppas det även syns på bilderna.

En annan glad nyhet är också att jag fick två Nyckelhålsciklider av mannen jag fick växter av. Mycket tacksam för det då de är väldigt trevliga i karet. Även de är med på en bild. Någon som har tips på hur man kan se kön på Nyckelhålsciklider? De verkar hålla sams väldigt bra, men jag ser ingen direkt skillnad på dem.

Sen hittade jag en hund- och kattaffär på Gunnesbo, Lund som hade en liten akvarieavdelning. Det roliga med det var att de sålde "Red Moor Wood" - rötter för 24kr/kg. Är detta normalt eller kan det vara fejk "Red Moor"? Jag köpte i alla fall en som kommer fylla ut mitt Juwel Trigon 190 för 16kr. Nöjd är jag, bara den sjunker någon gång. Alla i lägenheten är inte lika begeistrade över att den ligger i badkaret.

Som tur är har snön smält hyffsat i skåne nu (mycket vatten på vissa ställen) så jag kunde ut och fynda lite svarta stenar i leran. Resultatet blev ett ordentligare stenröse vilket både ancistrus och Borellii uppskattar.

Det var allt för denna gång, nu väntar jag bara på att mina växter ska ta sig och bli lummiga. Plus att jag funderar på att köpa 2 Borellii-honor till. Just nu har jag 3 hanar och 2 honor (ifall jag tror rätt). Om det bara inte var så svårt att få tag på Borellii-honor.

Kommentera gärna!

Annons