Hornbach - Göteborg

#1 - 18 oktober 2003 21:25
Nån som har varit och tittat på den nya tyska byggvarufirman (?) Hornbach i Göteborg? Neontetra för 4,50:-, Juwel- och MP akvarium, Eheim-grejer och massa tilbehör till helschyssta priser.. Märkligt värre... Inget vidare kul i fiskväg men akvarium och tillbehör är nog bland det billigast jag sett på länge.. [:-162]
#2 - 18 oktober 2003 21:47
jo det är rätt billigt...men konstigt nog ungefär 80-100% dyrare än tyskland..lite knas eftesom de är tyskar???
#3 - 18 oktober 2003 21:53
Har varit där. För dem handlar det bara om att jobba med storsäljande produkter. Men om du är akvarist och vill ha mångfaldet så är detta inget för dig.
Sen jag upplevde jag inte heller någon markant "low price" känsla,hittade flera artiklar till samma pris i andra zooaffärer.
kaj.p
www.hallandsakvaristerna.org
#4 - 18 oktober 2003 22:01
Var ligger den firman då?
#5 - 18 oktober 2003 22:02
på hisingen, aröd industriområde.. inte långt från biltema..
#6 - 18 oktober 2003 22:04
Aha ok, kanske ska kika förbi där imorrn då, planerade att åka förbi backaplan och köpa några amano räkor till. Verkar ju rätt knasigt med en byggvarufirma som säljer fiskar hehe.
#7 - 19 oktober 2003 13:36
Ursprungligen skickat av JR

jo det är rätt billigt...men konstigt nog ungefär 80-100% dyrare än tyskland..lite knas eftesom de är tyskar???

Vart brukar du beställa från Tyskland? Såg att de hade en testlåda från JBL på Hornbach för 398:- med PH, FE, KH, NO2, NO3 som jag vart lite sugen på i alla fall.
#8 - 14 januari 2004 15:20
Ja det är ju inte så svårt och missa om man säger så....Stort j***a oranget byggnad...fast dom flesta grejorna där står det bara på tyska men helt okej tycker jag
#9 - 14 januari 2004 15:56
efter du har varit på horbach så åker du till herkules zoo och ser att dom spöar det mesta hornbach har på hyllorna ex neon för 10 st/39 spänn och så vidare.
#10 - 14 januari 2004 16:58
JAg har vart på Hornbach ett antal ggr. bl a köpt en bakgrund som finns att beskåda på min Zoon. Å nu är jag sugen på MP:s 600liters möbel. Jag har aldrig vart på hercules, så min fråga är om han hr billiga akvarier oxå?
#11 - 14 januari 2004 17:41
fast man ser ju att de säljer till folk utan att upplysa om VAD de köper... och det verkar inte vara mkt till karantän? Fiskarna skakas direkt ur transportpåsen och säljs igen(fast jag vet ju inte var de varit innan)
#12 - 14 januari 2004 17:46
Har också besökt Hornbach ,de har dåligt sortiment och priserna var högre än andra butiker i Göteborg ,tre zoobutiker i Göteborg har bättre eller samma priser och mer sortiment.
Håller med robban att Herkules spöar hornbach på det mesta.
http://www.gp.se/ic/Master.do?Crt=SWD0%7C%7C%7Cakvarium%7C&ClkImg=GP_05432083.jpg&Ovr=GP&Pl=1&ClickSource=Graph&Plc=&state=doShowAd
#13 - 14 januari 2004 18:25
Nej, Supporten på hornbach kan man ju strunta i, men JAG tror att herkules iaf. köper växter från hornbach och plussar några kronor (vallisneria), dåligt sortiment?.. kan jag inte hålla med om direkt... dom har ju reflektorer sp man ser dom.. och maten dom säljer är rätt väl sorterat..och bra priser på fruset!
och hornbach ger prisgaranti emot priser i HELA SVERIGE (butik, ej internet) har själv nyttjat!, sparade 32:- på en fisk (guldansistrus) samt att jag betalat för för få fiskar (köpte 5 betalade en) extra växter mm. jag é stamkund!
#14 - 14 januari 2004 19:24
De var dåliga på fiskar. Men i övrigt tycker jag att de har stort sortiment. Trevligt att så mycket är framme också, så man kan gå runt och kolla ordentligt på grejerna. Och de har prisgaranti, så kan inte vara så dyrt. Även om priserna verkar variera en hel del. De har även mycket dammprylar. Och många av de saker Hornbach har finns inte på andra ställen (tyskt sortiment). Riktigt intressant att se alla snygga akvarier uppställda och att de inte säljer aluminiumramakvarier som är himla fula. Utan snygga akvarier (dock dyra märken) men även mycket billiga helglas (vilket är svårt att hitta i göteborg annars. Herkules t.ex. har inga billiga helglas alls).

Andreas
#15 - 15 januari 2004 09:36
Jag var på Hornbach för ett par dagar sedan och tycker att det verkar vara en fräsch affär med bra priser. Fisksortimentet är OK, även om man knappast hittar några sällsyntheter. Hur mycket personalen kan vågar jag inte yttra mig om efter ett enda besök, men däremot lyckades jag värva en kund som medlem i stadens akvarieförening. [:)]

Olle
#16 - 15 januari 2004 10:01
jag tycker personalen är bättre än själva affären faktist.. och det här med prisgaranti..de säljer ju mest tyska grejer, hur skall man hitta nån som säljer det billigare i sverige?
jag såg massa saker som är billigare i andra affärer, men vem orkar jobba sig när det är en tia det skiljer?
tycker det är en för stor affär som har för mycket andra saker, de borde satsa mer på dem istället =)
#17 - 15 januari 2004 10:22
Hej.
Var och kollade i måndags, tyckte allt verkade bra tills jag kom till dvärgcikliderna,då sprack helhetsintrycket,jag frågade killen där på Ap. macmasterin, han sade till mig att det var honan som stod under en sten vilket va totalt fel,pekade på honorna och sade att det var hannar.Man bör nog tänka sig för om an skall ha fisk därifrån.
MVH Mats
#18 - 15 januari 2004 10:39
Hornbach är bra på många sätt, men inte på akvariefiskar! De har ganska dåligt sortiment och fiskarna är ofta sjuka/medicineras, "förkylda" skriver de. Prisgaranti är lite skumt, deras EHEIM 2252 kostar över 1200kr tror jag, kostar 795kr eller så på herkules. Däremot skall jag springa o köpa 10 små helglaskar där inom kort, billiga och bra, inga täckglas dock, men vem behöver det till yngelkar? Lite överdimensionerat tjockt glas också, vilket jag gillar.
#19 - 15 januari 2004 11:47
ja, helglasakvarierna var intressanta. Mycket bra pris och rejält tjocka glas. Men det är inga täckglas alltså, det kostar ju lite att köpa till i så fall.

Om prisgaranti. Som flera andra säger, så verkar de inte vara billigast på allt, långt därifrån, så det gäller att ha koll på priser om man vill ha det bästa. De räknar väl med att få kollar runt om priser och utnyttjar garantin? Men ska man t.ex. ha ett märkesakvarium, så vet man att man får Sveriges bästa pris om man har koll, så ingen idé att åka långt för att eventuellt få billigare...

Andreas
#20 - 15 januari 2004 15:09
Ansvarig för akvarieavdelningen har haft eget akvariat affär i 20 år så han kan massa.

Ni som nu åker dit kan kanske tycka att det är lite urplockat men de har ett större sortiment på hösten. Sommarhalvåret ska de satsa på dammfiskar och deras dammar. Ska du åka långt är det värt att ringa och kolla om de har just det akvariet du är ute efter. De har så många olika märken så det är en omöjlighet att hålla alla märken samt i olika literantal hemma.

Utnyttja prisgarantin! Hercules säljer sina tetror nu för 39 kr/10 st men det är inte ordinarie pris utan ett tillfälligt rea pris. Säga om herkules är att de är mycket duktiga där med.

#21 - 15 januari 2004 15:38
Såg att Herkules hade billiga kar nu. Jag som aldrig har haft akvarium och tänkte köpa ett nu. Jag hade tänkt mej ett 110 liters på Hekules. Dom hade ett start paket för 799:- och ett Juvel starpaket på 110 liter med möbel för 1450:-. Vad tycker ni som har akvarium? Vilket är bäst? Eller är dom billigare på Hornbach?
H: Aron
#22 - 15 januari 2004 16:06
har dom en webb adress eller är det bara butik
bara undrar
#23 - 15 januari 2004 16:28
Herkules har en enkel hemsida på http://www.herkuleszoo.se.
I butiken finns mycket mera och till mycket bra priser.
#24 - 15 januari 2004 20:32
Även Hornbach har hemsida:
http://www.hornbach.com/home/se/html/fs_root.html
#25 - 15 januari 2004 20:49
Jag kombinerar både Herkules och Hornbach med andra.... En del är bra och billiga på vissa saker och andra på annat. Även om jag får erkänna att jag har en viss förkärlek för Herkules pga att jag handlat där sedan Adam var länsman....:D Har haft väldigt få problem där och priserna håller vid en jämförelse med andra.
#26 - 15 januari 2004 21:16
Ursprungligen skickat av Marie J

Ansvarig för akvarieavdelningen har haft eget akvariat affär i 20 år så han kan massa.

HMM?. får man fråga VILKEN affär han har haft?...kan ju inte ha gått för bra då han jobbar på hornbach nu.... eller?...
#27 - 15 januari 2004 21:37
Eller också tröttnade han på skattemyndigheten och ansvar och arbetstider och inte veta vad han skulle få i månadslön et c.......
Alla fåmansföretag läggs inte ner eller säljs för att de går dåligt.
#28 - 15 januari 2004 21:44
Det är nog få som tjänar bra med pengar på att ha egna akvarieaffärer. Någon enstaka gör stora pengar, men de flesta tjänar nog från ok till uselt. Sedan vet jag inte om de direkt tjänar bra på Hornbach heller, men de riktigt dåliga jobben finns sällan hos stora företag, utan hos småföretagen.

Andreas
#29 - 15 januari 2004 22:08
På Hercules hemsida finns inte så mycket men på Hornbach hemsida finns ju ingenting.
Så här står det på hemsidan sen oktober:
Vi utvecklar och uppdaterar kontinuerligt vår hemsida. Inom en snar framtid kommer du att hitta all information gällande vårt företag.
Jag undrar vad snar framtid gäller för dom?
#30 - 15 januari 2004 22:39
Det verkar som tråden har utvecklats till dels en tävling mellan Hornbach och Herkules och dels allmänt okonstruktivt gnäll över petitesser (som vanligt) ;-)

Att debattera om vem som är bäst känns rätt meningslöst. Jag har inget behov av att försvara vare sig Herkules eller Hornbach eller någon annan affär. Sedan vet jag inte hur det skulle kunna avgöras. Det är enorma skillnader mellan dem, de är helt enkelt bra och mindre bra på olika saker. Herkules har sina starka sidor där de är klart bättre än Hornbach, men Hornbach har flera "variabler" där de slår Herkules med hästlängder. och de har stora skillnader i sortiment. Så det bästa är givetvis att handla på flera olika ställen...

Andreas
#31 - 15 januari 2004 22:52
Hejsan Göteborgare!

Någon som varit på Hornbach och vet vad dom tar för Juwel Rio 400?
Jag har kollat på Herkules och det verkar som deras pris är oslagbart!

MVH Micke.
#32 - 16 januari 2004 03:17
Ursprungligen skickat av Vbg-Micke

Hejsan Göteborgare!

Någon som varit på Hornbach och vet vad dom tar för Juwel Rio 400?

Jag har kollat på Herkules och det verkar som deras pris är oslagbart!

MVH Micke.

som jag sa i en annan tråd, ring till dom och hör.. dom hjälper dig gärna.. inann du sitter i en bil hit :) jag tror starkt på att det é beställningsvara det...
#33 - 16 januari 2004 03:20
Ursprungligen skickat av gogar

Eller också tröttnade han på skattemyndigheten och ansvar och arbetstider och inte veta vad han skulle få i månadslön et c.......

Alla fåmansföretag läggs inte ner eller säljs för att de går dåligt.

hmm, konstigt att man bara tröttnar efter 20 år, jag menar kanske mer på att det gick dåligt för honom på ett eller annat sätt...
vara kung och sedan bli lakej, nä... dom akvarister jag handlar hos skulle nog hellre spola ner alla sina fiskar i toan innan det skedde....
men men, onekligen bra priser på rötter det har dom... fasta priser inte kilopriser!
#34 - 16 januari 2004 03:48
jag gillar varken herkules eller hornbach.
tacka vet jag nols ciklidhobby, ciklidleken, zoomässan och ciklidkällaren..mycket trevligare affärer! i vissa fall de som jobbar/äger stället & vissa fall sortimentet, och i vissa fall bådeoch =)
Sen är det inte bara priset som är viktigt.. vissa affärer ger så otroligt dålig information att jag inte skulle handla där knappt om jag fick skiten gratis =)
jag premierar gärna en affär som är duktig på det de sysslar med och bryr sig om djuren.det är värt extra pengar.. och jag får ju friska djur i slutändan med.. och kanske tjockare glas i akvariet? =)
#35 - 16 januari 2004 07:19
Hornbach har ju prisgaranti så det kommer att bli billigare. Herkules tar ju 5695:- för ett RIO 400 (har precis själv köpt ett) vilket i sig är ett kanonpris efter min lilla webbundersökning.

Hornbach fixar ju även hemkörning (om man bor hyfsat nära) mot ersättning. Det mesta talar ju därför för Hornbach.

Jag valde dock den lite lokalpatriotiska och småföretagarvänliga linjen att köpa det på Herkules pga den trevliga personalen, lättare att få råd och hjälp om något skulle strula och just det faktum att det är ett litet, kompetent företag som har funnits länge och förmodligen kommer att finnas länge till om de klarar konkurrensen från steroidaffärer som tex Hornbach. Detta trots att det förmodligen blev ett par hundralappar dyrare.

Alltå, akvarieprylar/fiskar hos någon av göteborgs med omnejds bra akvariehandlare, kakelplattor och verktyg på Hornbach, så tråkig är jag. (Sanden kommer dock at inhandlas på Biltema ;-) )

/Jonas
#36 - 16 januari 2004 07:38
Jag måste hålla med Salo på alla punkter men framför allt att personalen på Herkules är otroligt trevliga och kunniga.
Vh
Claes
#37 - 16 januari 2004 16:05

Hej!, jag undrar hur man lättast kommer till Hornbach utan att köra bil?
Går det bussförbindelser?
Är det långt att gå från närmsta bussförbindelse?
Vilken linje ska man i så fall åka?.

Tacksam för svar!
#38 - 16 januari 2004 16:33
ta spårvagn till backaplan (hjalmar Branting platsen heter det väl?). Därifrån är det bara att gå. Inte så värst långt. Ligger ju bara en liten bit bakom backaplan (Åt motsatt håll jämfört med Herkules).

Andreas
#39 - 16 januari 2004 16:53

Så det är inte så långt att gå?, Frågade min bror som bor i gbg och han sa att det va en jävla bit o gå om han förstod vägen rätt, men sen e han visserligen väldigt lat=/.

Någon här som gått dit från backaplan som har en uppfattning om hur långt det är?

#40 - 16 januari 2004 17:01
Gissar att det är ca 800 meter från hållplastsen Backaplan till herkules. Och kanske 1200 meter från hållplatsen till Hornback.Tar kanske 10 min. att gå.

Andreas
#41 - 16 januari 2004 17:06
det går en buss, kommer inte ihåg vad den heter, som stannar inte så långt från hornbach. ring västtrafik så hjälper dom dig gärna.
och detta med prisgaranti..om nåt kostar 40 kr på hornbach & 30 nån annanstans, och man inte orkar åka dit..så måste man ju ändå bevisa på nåt sätt att det är billigare nån annanstans..orkar man det för en tia? och det är mest tyska märken..hur skall man hitta billigare saker med de märkena i sverige?
jämför jag med priser i tyskland så blir det ännu obegripligare då allt är mycket billigare där än på hornbach...
#42 - 16 januari 2004 19:32
Var på Hornbach idag (ovanligt!) prisgarantiade 2 st guldancistrus (é ju inga privatpersoner i gbg som vill sälja några!) 27:-/st mot 59:-/st innan garantin..

RIO 300 sålde dom för 3295:- på Hornbach, någon 400 såg jag inte:/,

kolla med västrakin
minnelundsvägen ligger ju hornbach på..
hmm tetra och eheim må vara tyskt, men det é rätt välkännt tycker jag!,,,
#43 - 16 januari 2004 19:36
jag tänkte mest på allt annat, småpill..mat & grejer..
#44 - 16 januari 2004 19:54
En hel del identiska prylar som på andra ställen finns det, så nog ska det gå att utnyttja prisgarantin.

men jag tycker det är kul att de har "tyskt sortiment", ger mer mångfald, än om alla kör med "svensk" standardutrustning (de flesta svenska akvarieaffärer har ju ungefär samma grejer vad gäller utrustning). Finns olika tänk i Tyskland och sverige vad gäller akvaristik. T.ex. verkar de sällan ha täckglas i Tyskland (pga högt elpris? täckglas som stjäl ljus) utan kör med heltäcknade ramp och de har inte heller frigolit under utan svart tunn plastmatta och de verkar inte ha några aluminiumramsakvarier, osv.

men lita inte på att de har lägst pris på allt. Det har de inte. Långtdärifrån. De verkar räkna kallt med att få utnyttjar prisgarantin. De har inte direkt gjort en prisjämförelse med övriga affärer, utan verkar sätta priserna helt utan att kolla upp konkurrenternas priser. Riktigt billiga på en del saker, dyra (jämfört med Herkules) på annat.

Andreas

Annons