hubba

#1 - 9 maj 2008 14:07
Det är för varmt för att åka ut till byggvaruhuset och köpa prylar till 1018 projektet så i dag ska jag istället..

..ut i den lokala sandlådan och forma till en bakgrund med lite polyuretan (Sika Boom -S) på sprayflaska.

Storleken på formen(4 st brädor)blir 97,7x48 och jag kommer att fukta underlaget med blomspruta för maximal expansion, planen är att måla polyuretanen med grå pigmenterad Lanatplast 1600 primer.

Återkommer..
#2 - 9 maj 2008 14:16
Måste ta lite bilder på hela projektet.
#3 - 9 maj 2008 14:23
blir inte mycket till byggande, funderar här och nu på att skippa brädformen och helt enkelt gräva ur formen i sanden.. inte mycket att fotografera, kan la ta nån bild när skummet torkat.. 1600 plasten lägger jag ev på i morgon för den behöver typ 12 timmar på sig att härda.(käkar upp lösningsmedlet i härdprocessen)
#4 - 9 maj 2008 17:22
Sket sig fullständigt, polyuretanet måste antagligen blåsas i en tät form för att fylla ut ordentligt om man inte vill använda exceptionellt stora mängder..

Grävde som sagt en form i fuktig sand som jag dränkte i vatten innan jag la på polyuretanet.

Ska prova att skruva ihop en gipslåda och modellera naturgips som form istället, får la spraya den ytan med silikonspray som släppmedel först bara..
#5 - 12 maj 2008 14:12
grävde fram den, av polyuretanskum och sand, stelnade kakan som blev kvar av min misslyckade gjutning och trot om ni vill men sand mixat med polyuretanskum blev alltså göra fräck..

När jag insåg att det inte fungerade att göra som jag tänkt rafsade jag ju bara ihop skummet i ena änden av den grävda formen och öste på med vatten innan jag täckte allt med ett tjockt lager sand, resultatet blev en stenhård och kompakt pimpstensliknande klump.

återkommer med bild om en liten stund..
#6 - 12 maj 2008 14:50
Haha, underbart, väntar med spänning!
#7 - 12 maj 2008 15:04
mitt i ett pizzabak men jag sticker ut i parken och plåtar klumpen nu..

återkommer om 5..
#8 - 12 maj 2008 15:11
jo Spriiing gaffel ;P
#9 - 12 maj 2008 16:05
bild 1
bild 2
bild 3
bild 4
bild 5

Någonting säger mig att man utan problem borde kunna laborera med olika typer av sand att blanda i polyuretanen men vid detta tillfälle användes fuktig sandlådesand(vad tusan det nu kan ha varit)
#10 - 12 maj 2008 16:48
Riktigt trevligt! Du har misslyckats bra du;)
#11 - 12 maj 2008 18:48
Tack, grejen är att jag använde en 750ml tub med polyuretan och det skulle uppskattningsvis behövas typ 4 tuber totalt för en heltäckande bakgrund till ett 160 liters kar, så en totalkostnad på typ under 300:- är ju helt klart överkomligt för en one of a kind design bakgrund, dessutom är "klumpen" stenhård och fjäderlätt, inte en chans att en sugmal får med sig en gnutta när den betar alger..

Dessutom krävs ingen täckande glansig lack som sabbar alt..
#12 - 12 maj 2008 19:37
Gaffel skrev:
Tack, grejen är att jag använde en 750ml tub med polyuretan och det skulle uppskattningsvis behövas typ 4 tuber totalt för en heltäckande bakgrund till ett 160 liters kar, så en totalkostnad på typ under 300:- är ju helt klart överkomligt för en one of a kind design bakgrund, dessutom är "klumpen" stenhård och fjäderlätt, inte en chans att en sugmal får med sig en gnutta när den betar alger..

Dessutom krävs ingen täckande glansig lack som sabbar alt..

Ser ju bra ut, skönt att slippa lacken.
Hade du tänkt göra en hel bakgrund?
#13 - 12 maj 2008 20:10
Ja tanken var ju tidigare att slå ihop en tätslutande form av gipsskivor där en yta skulle modelleras med gips och sen primas med silikonspray då ohärdat polyuretan inte fäster på silikon och på så sätt få en exakt avgjutning.

Men eftersom fördelen med att blanda i sand och göra bakgrunden så hård och kompakt skulle gå förlorad så skulle man vara tvungen att lämna överdelen av formen öppen, blåsa formen full av polyuretan och sen ösa i blöt sand och vatten och röra runt tills allting är välblandat och mycket av luften försvunnit och sen upprepa det här tills formen är breddfylld.

Enklare då att göra en ren sandform, i fuktig och kompakt sand som man sen vattenbegjuter och täcker med ett jämntjockt lager tung blöt sand, om man tittar på ett par av bilderna så ser man att jag har skurit av ett hörn vilket gjordes med brödkniven hemma vilket endast med kraft och ansträngning var genomförbart så nästa gång tar jag sågen för helvete vad hårt det var..

Min nya plan blir alltså 4 tuber Sika Boom 750ml i gropform.
#14 - 12 maj 2008 21:24
Gaffel skrev:
Ja tanken var ju tidigare att slå ihop en tätslutande form av gipsskivor där en yta skulle modelleras med gips och sen primas med silikonspray då ohärdat polyuretan inte fäster på silikon och på så sätt få en exakt avgjutning.

Men eftersom fördelen med att blanda i sand och göra bakgrunden så hård och kompakt skulle gå förlorad så skulle man vara tvungen att lämna överdelen av formen öppen, blåsa formen full av polyuretan och sen ösa i blöt sand och vatten och röra runt tills allting är välblandat och mycket av luften försvunnit och sen upprepa det här tills formen är breddfylld.

Enklare då att göra en ren sandform, i fuktig och kompakt sand som man sen vattenbegjuter och täcker med ett jämntjockt lager tung blöt sand, om man tittar på ett par av bilderna så ser man att jag har skurit av ett hörn vilket gjordes med brödkniven hemma vilket endast med kraft och ansträngning var genomförbart så nästa gång tar jag sågen för helvete vad hårt det var..

- Spännade detta. Mera :)
#15 - 12 maj 2008 21:30
Gaffel skrev:

Skitbra ide, det blir ju riktigt snyggt också!
Lycka till!
#16 - 12 maj 2008 21:51
Tack igen men nått får man väl roa sig med när man som småbarnsfar passerat 40 och slutat gräva jordholk på Roskilde.. ..eldfast fogskum.. ..världens största chobang.. ..hmm, dygnet har alldeles för få timmar :D
#17 - 12 maj 2008 21:59
Hur ska du fästa den bakgrunden i karet sedan? Den bör ha lite flytkraft kanske;).
Annars ser det riktigt bra ut och jag gillar skarpt färgen på dildon du gjorde!
#18 - 12 maj 2008 22:01
Gaffel skrev:
Tack igen men nått får man väl roa sig med när man som småbarnsfar passerat 40 och slutat gräva jordholk på Roskilde.. ..eldfast fogskum.. ..världens största chobang.. ..hmm, dygnet har alldeles för få timmar :D

HAHAHAHAHAHA!!!
#19 - 12 maj 2008 22:07
ansjo skrev:
Hur ska du fästa den bakgrunden i karet sedan? Den bör ha lite flytkraft kanske;).

Den ska upp med Sikasil-E när nu hornbach fått in en ny laddning svarta..(Vandal, hälsa ledningen att det springer kunder och gnäller dagarna i ända och letar efter den svarta silikonen)

ansjo skrev:
Annars ser det riktigt bra ut och jag gillar skarpt färgen på dildon du gjorde!

Tack, ska jag skicka hem den till dig eller är du väldigt ivrig att prova den? ;)
#20 - 12 maj 2008 22:10
Nja, det finns nog andra som skulle digga den bättre än jag:p!
#21 - 12 maj 2008 22:13
Kanske skulle fungera som en storsäljande exportartikel till kvinnorna i Varberg när deras män bara leker med fiskar och inte uppfyller sina äktenskapliga plikter..
#22 - 12 maj 2008 22:22
:D:p:)!

Annons