humlefisk?

#1 - 7 mars 2008 16:58
Jag undrar var jag kan ställa frågor ang. humlefiskar? vet ej vilket släkte eller latin namnet, så jag behöver hjälp!
#2 - 7 mars 2008 17:07
sök på humla eller humle fisk här på zoopet så får du nog lite =)
#3 - 7 mars 2008 17:19
Det latinska namnet på humlafisk är Brachygobius xanthozona, finns med i Zoopets öppna artregister
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=384
#4 - 8 mars 2008 12:15
okej. Tack!!
#5 - 8 mars 2008 12:21
En fråga till, jag köpte 2 st humlafiskar för ca 4 veckor sedan. den ena dog efter en vecka, den andra lever fortfarande. Jag vet ej varför den dog, den bara log på bottnen för jag tittade på morgonen. Lite äten av var den iof.

Den jag har nu ser jag aldrig äta, tvärtimot, den gömmer sig när dom andra äter och får mat. Dom får flingfoder och 1 algtabett (till grodor och malar) per dag.

ibland får dom fryst artemia eller röda mygg.

Nu till frågan; det ser ut som om dens mage nästan går inåt. något tips på hur jag ska få den att äta? känner den sig ensam eller ??
#6 - 8 mars 2008 12:24
och en sak till, räknas humlafisken som en "övrig art" på zoopet? kan inte hitta någon annan kategori som passar..
#7 - 8 mars 2008 12:33
Sannstrom skrev:
En fråga till, jag köpte 2 st humlafiskar för ca 4 veckor sedan. den ena dog efter en vecka, den andra lever fortfarande. Jag vet ej varför den dog, den bara log på bottnen för jag tittade på morgonen. Lite äten av var den iof.

Den jag har nu ser jag aldrig äta, tvärtimot, den gömmer sig när dom andra äter och får mat. Dom får flingfoder och 1 algtabett (till grodor och malar) per dag.

ibland får dom fryst artemia eller röda mygg.

Nu till frågan; det ser ut som om dens mage nästan går inåt. något tips på hur jag ska få den att äta? känner den sig ensam eller ??

Om du läser på artbeskrivningen så ser du att den bör få levande mat. Testa med det så tror jag den kommer äta. Få fiskar kan motstå frestelsen från levande foder.
#8 - 8 mars 2008 13:00
Mina hulmlor tar bara fryst eller levande mat. aldrig flingfoder.
#9 - 8 mars 2008 19:40
men vad för levande? det sa han inget om i affären, och han är jätte duktig!

är inget det ganska dyrt?
#10 - 10 mars 2008 18:07
hoho?
#11 - 10 mars 2008 18:09
du kan köra med fryst foder, tex mygglarver, artemia
#12 - 11 mars 2008 21:26
ok. jaa, hon åt faktisk mycket idag ( fryst dafnier)
#13 - 15 mars 2008 21:45
Sannstrom skrev:
men vad för levande? det sa han inget om i affären, och han är jätte duktig!

är inget det ganska dyrt?

Det finns massor med levande foder du kan odla själv eller fånga i naturen. Sök här på zoopet så hittar du massor med info.
#14 - 15 mars 2008 22:54
Själv har jag drat igång med att odla aztec kräftor.. har inte så många så jag har inte testat att mata med dom än,
#15 - 15 mars 2008 23:19
Synd att de måste leva i bräckt vatten annars hade jag skaffat dom med.

Annons