Hundar är skit!!

#1 - 17 oktober 2007 00:17
hundar är skit skrev ja som rubrik för att locka läsare hit!!
Jag är mycke hundrädd men på senare tid har ja tänkt en massa på varför! eller snarare hur kan jag vara hundrädd? om ni som är hundägare tänker er, er värsta fobi te x ormar, och nån kommer med en orm lös eller i koppel och ormen börjar "vara nyfiken" på dig och ägaren säger de é lugnt den bits inte... men precis som ormen som med hunden har djuret en "djurisk instnkt" vid en viss gräns känner den sig hotad av den den möter!!!kan bero på osäkerhet,rädsla mm.. så LÅT ALDRIG HUNDAR GÅ FRAM TILL OKÄNDA!!! och framför allt SÄG ALDRIG ATT HUNDEN INTE BITS!! de är fel!
#2 - 17 oktober 2007 05:22

Jag är mycke hundrädd men på senare tid har ja tänkt en massa på varför! eller snarare hur kan jag vara hundrädd? om ni som är hundägare tänker er, er värsta fobi te x ormar, och nån kommer med en orm lös eller i koppel och ormen börjar "vara nyfiken" på dig och ägaren säger de é lugnt den bits inte... men precis som ormen som med hunden har djuret en "djurisk instnkt" vid en viss gräns känner den sig hotad av den den möter!!!kan bero på osäkerhet,rädsla mm.. så LÅT ALDRIG HUNDAR GÅ FRAM TILL OKÄNDA!!! och framför allt SÄG ALDRIG ATT HUNDEN INTE BITS!! de är fel!

Jag förstår dig, du är inte ensam om det, jag försöker få folk att förstå att det finns många som inte rår för att de känner obehag inför hundar.
Men om du läst "förbjud Rottweiler" tråden så ser du vad tanklösa många hundägare är.
#3 - 17 oktober 2007 09:18
Måste vara oerhört jobbigt att vara hundrädd. Hundar finns ju överallt och dessutom alldeles för många med hussar och mattar som inte har respekt för andra människor.
Som hundägare lär man ju sig dessutom att läsa av hundar, vilket blir betydligt svårare för de som är rädda och kanske totalt ointresserade för hundar annars. För då ser man ju dessutom kanske inte någon större skillnad på en aggressiv och en glad hund.
Jag har stor respekt för de som är rädda för hundar. Jag har dessutom hundar av en ras som kan upplevas som extra "läskiga" då de är hyfsat stora, svarta och dessutom "ler" när de är extra glada eller undergivna... Mina hundar är snälla och glada i folk men jag vet att där även finns en vaktinstinkt och en viss skärpa. Alla uppskattar heller inte att få en kärlekstörstande belgisk vallhund i knät, oavsett dom är rädda eller bara ovana vid hundar. Därför får mina hundar inte gå fram till okända människor.
De allra flesta hundar skulle inte bita någon men jag själv går inte heller fram till okända hundar hursomhelst, om det nu inte skulle vara nödvändigt.

Jag har nu lyckats träffa en kille vars mamma är livrädd för hundar, så jag kan ju anta att umgänget kan bli lite komplicerat...
#4 - 17 oktober 2007 09:21
Inte med karln alltså... men man kan ju anta att jag vill träffa "svärmor" nångång...
#5 - 17 oktober 2007 09:49
Det finns människorädda hundar med.... Jag har en St:Bernhardstik som alla vill rusa fram till, helst föräldrar med barn som säger "Titta! Båtsman! Gå och klappa båtsman..." (så puttat de på sitt barn) morr... min hund gillar inte det alls! Hon har aldrig visar aggresivitet eller så men hon går undan och vill inte alls bli förknippad med Båtsman. Och när jag säger att hon inte vill bli klappad så propsar ändå föräldrarna på att deras barn ska få klappa bara lite. Hon är världens bästa, lungnaste hund men hon gillar inte att folk kommer fram till henne, om hon vill bli klappad så går hon fram till den som hon vill bli klappad av. hon har en katts mentalitet ( Kanske för att hon lever med fyra kattkompisar). Jag har en kompis och en granne som är hundrädda och min hund har aldrig gått fram för att bli klappad av dom...

MVH Erika
#6 - 17 oktober 2007 09:54
Som hundägare så måste man ju alltid lära sig hur ens hund reagerar och alla vet att en hund eller katt känner på sig när en människa är rädd har haft hund i hela mitt liv och har alltid fått lära mig att fråga först innan jag går fram till en hund, men har också lärt mig att se på hundar om de är aggresiva av sig.Min svägerska och hennes mamma är hundrädda sen länge men det fungerar fint att träffa vår hund och det har det alltid gjort med de andra vi haft (eller mina föräldrar haft kanske jag ska säga) de har lärt sig att inte vara rädda.Jag har respekt för alla som är hundrädda jag förstår er för alla hundar och hundägare är inte att lita på.
#7 - 17 oktober 2007 10:01
Jag är hundrädd för hundar jag inte känner.... Men att inte folk kan förstå att en hund inte gillar främlingar är lite jobbigt. Och lite fel av föräldrar är det ju att vara påiga med sina barn, tänk om de går fram till en hund som hugger...
#8 - 17 oktober 2007 11:45

Är man så himla rädd för någonting så gör man väll ngt åt det. Och varför inte vända på det, att obehehöriga aldrig ska gå fram till främmande hundar utan att fråga först.
Jag blir så himla trött på alla hundrädda som bara gnäller och klagar på hundar och deras ägare. Vad är det som säger att det enbart är ni som har en massa rättigheter i samhället och vi hundägare bara en massa skyldigheter. Hur sjukt är det inte att gå omkring & behöva vara rädd för allting när man faktiskt kan göra ngt åt det.
Sluta skylla era hundrädslor på oss hundägare och gör ngt åt det istället.. Ni är ju inget annat än ett gäng gnällspikar...
Och som det ser ut här på hundforumet så är det mest karlar som är så himla rädda för hundar, jag bara undrar vad är det med er egentligen???
Nej gör ngt åt era rädslor & bete er som folk, och lämna oss hundägare ifred med våra hundar.
#9 - 17 oktober 2007 12:02
Det är en rättighet att inte villa träffa hundar och det ska vi som har hund respektera.
Ett exempel på dåliga hundägare är när de lämnade sin hund vid entrén till en butik.
#10 - 17 oktober 2007 12:17
Jag tror att de flesta som är rädda för hundar tycker att hundägare som håller reda på sina hundar är ok. Men jag begriper ju själv hur jäkla otäckt det måste vara när hundar springer lösa och kanske t o m fram till okända människor när man är rädd.
Sen är det ju kanske inte så oerhört LÄTT att göra något åt sina fobier alla gånger... och man kan inte förvänta sig att någon som blivit skrämd direkt ska ställa sig upp och ropa ut högt att "det här ska vi göra något åt!" Alla har inte den styrkan eller viljan...
#11 - 17 oktober 2007 12:23
Det handlar väl om ömsesidig respekt? Släpp inte fram hunden till människor du inte vet vill hälsa på den och hälsa inte på en hund utan att kolla om det är ok? Tänk om alla skulle följa en sån enkel regel... Visst vore det en utopi?
#12 - 17 oktober 2007 12:37
Jag tycker inte att de flesta av oss hundägare gör annat än att just ta hänsyn & visar respekt för hundrädda, så varför ska inte dom kunna respektera att vi vill kunna gå ute ifred utan att hundrädda börjar gapa & springa.
När till och med mina hundrädda grannar som kommer från helt andra länder & kulturer försöker komma över sina hundrädslor så borde väll de helt vanliga svenssons här på forumet försöka med också.. Mina grannar skriker inte om hundförbud som vissa gör här på forumet..
Så ömsesidig respekt vore inte så himla dumt & att man tar hänsyn till varandra, inte bara vi mot de hundrädda utan att även dom försöker förstå sig på oss med våra hundar.

Jag vet flera som har varit riktigt hundrädda tidigare & dom har gjort ngt åt det, dom har själva hundar idag..
#13 - 17 oktober 2007 14:55
Jag brukar inte ge mig in på domhär debatterna men samtidigt så kan jag komma med en annan aspekt.
Min sambos syster har fobi för hundar och hon kan bryta ihop helt om hon inte kommer undan en konfrontation.
Det har hänt då välmenande hundägare inte fattat vilken skada dom gör, det är faktisk hemskt att se en vuxen människa krypa ihop till en snyftande och okontaktbar boll.
Hon har jobbat med att komma över fobin men det har inte gått så bra.

Själv har jag blivit hudbiten vilket nog resulterade i livslångt trauma för hund o ägare, men dom visade mig varken respekt eller hänsyn.
//NiXoN
#14 - 17 oktober 2007 15:34
sedan kan faktiskt vara allergisk också, jag var ute med barnen hos mina föräldrar som bor i skogen och där kom en kvinna med två lösa hundar. den lilla snabba fan hoppar rätt i ansiktet och börjar slicka på min 3-åring som då börjar storböla. ursäkta säger kvinnan och fortsätter på sin promenad medans jag och två barn får åka till sjukhuset för betapredbehandling.
#15 - 17 oktober 2007 15:43
man kan inte bara be någon som är t ex hundrädd att ta tag i saken för det är inte så enkelt alltid.Det finns bra hundägare och det finns dåliga visst ska hundar få springa lösa men inte hur som helst.Jag ser det precis som andra här att det finns allergiker också och de om några borde få slippa alla framspringande hundar.Visst det finns gnällspikar men det gör det ju överallt.Ömsesidig respekt är bra men det är svårt när det finns hundägare som bara släpper sina hundar. Som någon annan skrev tänk om vi kunde lära oss att fråga först innan vi går fram till en hund eller som ägare låter hunden gå fram men det kanske är för mycket begärt.
#16 - 17 oktober 2007 15:57
Jag har både varit hundägare och icke hundägare och jag tycker att det är långt fler människor som ofredar hundar än hundar som tillåts att ofreda människor..
Som sagt många okunniga människor ser hundar som en allemansrätt, ett kollektivt gosedjur..
De flesta hundägare håller in hunden i kopplet vid möte av andra människor, plockar upp hundbajs och försöker på alla sätta att inte reta upp aggressiva hundhatare..

Rökare och hundägare är lovligt byte att hacka ner på.. Man glömmer att iaf hunden gör en hel del nytta också...
Man kan göra någonting åt sin rädsla om man vill, men att inte vilja göra någonting åt något som hämmar en i vardagen låter absurt i mina öron...
Min boxer botade som jag har sagt tidigare 6 st hundrädda barn i vårat område... Sedan var de här på bron och hälsade på hunden var och varannan dag [:o] :D
#17 - 17 oktober 2007 16:04
Självklart ska man ta hänsyn till dom som är allergiska och till dom som är hundrädda, och det tror jag nog att dom flesta av oss hundägare redan gör.
Men vi kan inte göra ngt åt deras rädslor mer än att hålla oss ur vägen för dom, det är enbart dom själva som kan ta itu med sina rädslor det kan inte vi göra åt dom. De flesta av oss som har hund gör redan allt vi kan för att underlätta för den hundrädda, mer än så kan vi inte göra.
Det som jag blir så himla trött på är den eviga hetsjakten & diskrimineringen mot oss hundägare.
#18 - 17 oktober 2007 16:41
Anneth skrev:
Självklart ska man ta hänsyn till dom som är allergiska och till dom som är hundrädda, och det tror jag nog att dom flesta av oss hundägare redan gör.

Men vi kan inte göra ngt åt deras rädslor mer än att hålla oss ur vägen för dom, det är enbart dom själva som kan ta itu med sina rädslor det kan inte vi göra åt dom. De flesta av oss som har hund gör redan allt vi kan för att underlätta för den hundrädda, mer än så kan vi inte göra.

Det som jag blir så himla trött på är den eviga hetsjakten & diskrimineringen mot oss hundägare.

Ja, och att alla blir dömda för att några är dumma... Som sagt, ska man tänka så, då kan man hata de flesta... Barnfamiljer, pensionärer, katterägare, grannar, män, ungdomar, cyklister, bilister, mopedister, invandrare, politiker osv.. ;)
#19 - 17 oktober 2007 17:19
Undras hur dom hundrädda gör när dom möter hundar som jobbar, exempelvis hundar inom polisen eller servicehundar som hjälper sin ägare som är blind eller har ngt annat handikapp och den personen är helt beroende av sin hund. Dom hundarna får ju även följa med överallt, lokaltrafiken som affärer, ska dom personerna också ta hänsyn till dom hundrädda & ta omvägar??
#20 - 17 oktober 2007 17:35
Anneth skrev:
Undras hur dom hundrädda gör när dom möter hundar som jobbar, exempelvis hundar inom polisen eller servicehundar som hjälper sin ägare som är blind eller har ngt annat handikapp och den personen är helt beroende av sin hund. Dom hundarna får ju även följa med överallt, lokaltrafiken som affärer, ska dom personerna också ta hänsyn till dom hundrädda & ta omvägar??

Glöm inte att "svensson hundar" är vårat bästa hemvärn emot alla ljusskygga varelser... Inbrottstjuvar som står och spanar i buskarna på villor och våldtäktsmän som står och väntar på någon... Det är en trygghet för alla som rör sig ute i skog och mark eller ute på kvällarna att möta en hundmänniska...

Det är en grupp väldigt dåligt uppskattade "nattvandrare"...;)
#21 - 17 oktober 2007 17:39
Katharina skrev:
Jag har både varit hundägare och icke hundägare och jag tycker att det är långt fler människor som ofredar hundar än hundar som tillåts att ofreda människor..

Tänk, jag har precis motsatt erfarenhet. I vilket fall som helst är båda sakerna fel. Det jag har sett är att många bara släpper sina hundar hursomhelst så att de kan springa fram till folk eller andra hundar. Vilket har resulterat i att min äldre hund ett tag var livrädd för många andra hundar och i synnerhet schäfrar då hon blev biten två gånger av samma schäfer som en äldre farbror brukade ha lös alltid.
Jag säger inte att det aldrig har hänt mig att nån av mina hundar har sprungit fram till någon, för det har de... och den gången, när gamla tiken var ung, och hon smet iväg på mina föräldrars gård, sprang utanför staketet och "vallade" en inlineåkare, var definitivt inte kul. För som hundägare är du skyldig att ha koll på hunden och det kunde ha slutat illa...

Däremot har det hittills aldrig hänt att jag "ofredat" en hundrädd person. Utan har jag stött på någon som varit osäker så har dom gått över på andra sidan gatan. Så långt är det ok... men hur är det med er andra? Det låter ju som att en del av någon anledning stör sig på hur hundrädda beter sig? Vadå? Skriker dom otrevligheter åt er eller? Bara nyfiken...
#22 - 17 oktober 2007 17:53
Inka skrev:
Tänk, jag har precis motsatt erfarenhet. I vilket fall som helst är båda sakerna fel. Det jag har sett är att många bara släpper sina hundar hursomhelst så att de kan springa fram till folk eller andra hundar. Vilket har resulterat i att min äldre hund ett tag var livrädd för många andra hundar och i synnerhet schäfrar då hon blev biten två gånger av samma schäfer som en äldre farbror brukade ha lös alltid.

Det låter ju som att en del av någon anledning stör sig på hur hundrädda beter sig? Vadå? Skriker dom otrevligheter åt er eller? Bara nyfiken...

Nej, det är aldrig någon som har skrikit åt mig med min hund.. Jag höll som sagt var in min hund och tog så attans mycket hänsyn att jag trippade på tå... Jag blir arg när jag läser alla klagomål och när jag hör att folk är så arga på hundägare jämt.. Det är liksom legitimt att hålla på och klaga på hundägare och rökare... Och om jag är rädd eller allergisk för någonting som finns i min omgivning så är väl det mitt problem så länge ingen ofredar mig och om någon ofredar mig så ska jag väl inte döma alla!?
Det är ju som parfymallergiker.. ska alla sluta med parfym då???

Kolla på trådskaparen... "Alla hundar är skit", är det hundarnas fel??? Ska de dömas??? Jag tycker att det är skit och svenskens/mänsklighetens största problem... Empati och omtanke, respekt och insikt.. Inte döma alla!!!
#23 - 17 oktober 2007 17:59
Jag skulle aldrig släppa fram min hund till en människa som inte har bett om att få klappa henne. Och jag funderar alvarligt på att säga att hon bits till folk som försöker klappa henne utan att fråga först.
#24 - 17 oktober 2007 18:13
Ja finns det egentliigen bättre stöldalarm än just hundar, i alla fall dom hundar som säger till när det kommer ovälkommet folk.
#25 - 17 oktober 2007 18:16
Inka skrev:
Vadå? Skriker dom otrevligheter åt er eller? Bara nyfiken...

Jo det har faktiskt hänt att det är en hundrädd som har skriket & vart allmänt otrevlig bara för att vi var ute med våran Bruno, en varghund som inte längre finns, så nog finns det folk till allting.
#26 - 17 oktober 2007 18:20
Katharina skrev:

Kolla på trådskaparen... "Alla hundar är skit", är det hundarnas fel??? Ska de dömas??? Jag tycker att det är skit och svenskens/mänsklighetens största problem... Empati och omtanke, respekt och insikt.. Inte döma alla!!!

Jo men Svenskar är väldigt duktiga på att klaga & gnälla på andra, samtidigt som dom slår sig själva för bröstet och tycker att dom är världsbäst..
Man skäms över att vara svensk ibland,,
#27 - 17 oktober 2007 18:23
morrhoppa skrev:
Jag skulle aldrig släppa fram min hund till en människa som inte har bett om att få klappa henne. Och jag funderar alvarligt på att säga att hon bits till folk som försöker klappa henne utan att fråga först.

Om det är ngn som vill klappa min hund och inte jag vill det och dom ändå tjatar så brukar jag säga det att min hund är trött & på dåligt humör så han vill vara ifred och oftast vill han vara ifred för han har inget behov av att behöva hälsa på folk, eller att bli påhälsad..
#28 - 17 oktober 2007 18:23
Är detta en fortsättning på rottis-tråden...?? Är det så jävla kul att diskutera saker som inte blir till något vettigt??
//Camilla
#29 - 17 oktober 2007 18:44
C.Ciklid skrev:
Är detta en fortsättning på rottis-tråden...?? Är det så jävla kul att diskutera saker som inte blir till något vettigt??

//Camilla

Nej, man blir bara så arg...

Åhh, det var bättre förr... Åhh, dagens ungdom... Åhh... Åhh... Jäkla hundar... Jäkla rökare... Bla bla bla... Det värsta är att det inte spelar någon roll vad man säger... Jo, när de klagar på ungdomar så brukar jag säga... "Vi får vad vi har betalat för, eller protesterade du när de skar ner på personal på dagis och i skolan"?? Då brukar de faktiskt bli tysta... [}:)] :D Sen brukar de kanske säga.. "föräldrarna"... "De ser aldrig sina barn, de jobbar heltid, nu har man inte råd att vara hemma med sina barn", säger jag.. Då blir de definitivt tysta...:)

nej solen skiner och fåglarna kvittrar eller nått sånt.. Ingen idé att bry sig... Låt dem gnälla.. :D :D
#30 - 17 oktober 2007 18:56
http://www.zoopet.com/forum/journal.php?do=showjournal&j=67
Här har ni min mening.... Och jag menar verkligen vart enda ord. Är så less på zoopets lekstuga så jag börjar överväga att lämna det.
//Camilla
#31 - 17 oktober 2007 19:07
C.Ciklid skrev:
http://www.zoopet.com/forum/journal.php?do=showjournal&j=67

Här har ni min mening.... Och jag menar verkligen vart enda ord. Är så less på zoopets lekstuga så jag börjar överväga att lämna det.

//Camilla

Men då är det väl bara för dig att låta bli att läsa de trådarna???
Vi andra tycker att det är kul även om man blir arg ibland, ofta går ju tråden in på en massa annat.. Det finns väl en massa andra trådar för dig att läsa...
Nää, nu går jag och byter vatten till mina raringar istället :D :D
#32 - 17 oktober 2007 20:40
Anneth skrev:
Ja finns det egentliigen bättre stöldalarm än just hundar, i alla fall dom hundar som säger till när det kommer ovälkommet folk.

Enda gången mina har varit tyst det var när någon bröt sig in i garaget och stal mina vinterhjul.
Kostade 13 600:- fick 5 000 på försäkringen.
#33 - 17 oktober 2007 21:11
Kramfors skrev:
Enda gången mina har varit tyst det var när någon bröt sig in i garaget och stal mina vinterhjul.

Det är bara för att du har CT.. Jag säger ju att småhundar inte är något att samla på... :D :D Min boxer skällde aldrig på grannarna som passerade utanför och om någon kom vid dörren gav han bara till ett "boff" för att tala om att någon var där..
Men attans när det stod en karl inne på tomten (radhus) utanför sovrumsfönstret när min 12 åring var ensam hemma... Hunden stod uppe på våran säng (där han inte fick vara) och tokskällde...

Köp en boxer Kramfors... Min boxer la ner alla hundar under 60 kg som kom lösa och gick till anfall, själv vägde han 40.. Han la dem och stod över dem utan att skada dem... Det är en riktig hund.. :D :D :D

Obs, till alla som inte automatiskt förstår det så var detta inte på fullaste allvar.. ;)

Det var effektivt C.Ciklid dödade intresset för den här tråden... Tråkigt tycker jag... ;)
#34 - 18 oktober 2007 09:01
Katharina skrev:

Jo, men jag fattade det som att trådskaparen bara ville få uppmärksamheten dragen hit... som också skrevs i början av inlägget...
#35 - 18 oktober 2007 09:05
Kramfors skrev:

Kul... hmmm, belgare är ganska bra på att vakta, ett hett tips med andra ord.:p
Däremot kan jag inte rekommendera pointern som någon vidare vakthund. Min fd sambos pointer skällde inte ens fast de två andra odjuren stod och vrålade vid ytterdörren...

Kul att diskutera hundar, man får väl ta vissa inlägg med en nypa salt eller?
#36 - 18 oktober 2007 10:08
Som "hundhatare" ska man tänka på att hundar är till glädje för många.
#37 - 18 oktober 2007 13:53
Jorå, Ciklid!

C.Ciklid skrev:

//Camilla

Verkar bli ett enda ältande igen om något som inte leder till någonting - hur vi än vänder oss har vi ändan bak.....Det hade räckt med Rottistråden!:D
#38 - 18 oktober 2007 13:55
Malinitzi skrev:
Verkar bli ett enda ältande igen om något som inte leder till någonting - hur vi än vänder oss har vi ändan bak.....Det hade räckt med Rottistråden!:D

håller med. lås den här tråden!
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 18 oktober 2007 14:03
hambli skrev:
håller med. lås den här tråden!

Tänk om vi skulle låsa alla nya trådar pga av att ämnet redan har diskuterats i en annan tråd. Då skulle säkert 95% av alla nya trådar låsas.

Det finns ett bra sätt att få stopp på tråden om man vill det - sluta skriv i den.
Tycker man att en tråd är meningslös, idiotisk, fyller ingen funktion - så sluta läs den. Det gör jag (anledningen till att jag ändå skrev detta (vilket innebär att jag har läst) är att jag fick in en anmälan) med mängder av trådar.
#40 - 18 oktober 2007 14:21
C.Ciklid skrev:

//Camilla

"De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till", och läsa.
#41 - 18 oktober 2007 14:30
Tänk om vi skulle låsa alla nya trådar pga av att ämnet redan har diskuterats i en annan tråd. Då skulle säkert 95% av alla nya trådar låsas.

Det finns ett bra sätt att få stopp på tråden om man vill det - sluta skriv i den.

Tycker man att en tråd är meningslös, idiotisk, fyller ingen funktion - så sluta läs den. Det gör jag (anledningen till att jag ändå skrev detta (vilket innebär att jag har läst) är att jag fick in en anmälan) med mängder av trådar.

Var inte det jag i första hand tänkte på, det jag menade var att trådskaparen inte är ute efter någon diskussion, (har man tydligt kunnat läsa andra trådar) utan bara provocera.

Sådana trådar tycker jag vi klarar oss utan, då det ändast kan leda till nått negativt.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 18 oktober 2007 14:44
hambli skrev:
Var inte det jag i första hand tänkte på, det jag menade var att trådskaparen inte är ute efter någon diskussion, (har man tydligt kunnat läsa andra trådar) utan bara provocera.

Sådana trådar tycker jag vi klarar oss utan, då det ändast kan leda till nått negativt.

Det krävs mer än en för att bråka i sandlådan;)
#43 - 18 oktober 2007 14:52
Det krävs mer än en för att bråka i sandlådan;)

hehe
jag är nog konflikträdd :D

Annons