Hur använder man ett innerfilter??

#1 - 15 juni 2009 16:26
Det här kan säkert alla här svara på, utom jag. Är van vid ett gammalt akvarium där inget ser likadant ut och köpet idag ett litet akvarium på 55 liter. Med det följde en Fluval 1 plus. Det är en svart avlång pryl med elsladd i ena änden, och ett "hål" i närheten, i andra änden är det något som jag antar är filtermaterialet. Hur ska man sätta den i akvariet? Jag känner mig trög men förstår inte... Det är ju en elsladd, den måste väl vara ovanför vattnet eller har jag fel? Om någon kan ge mig en superpedagogisk och enkel förklaring om hur och var jag ska göra med den är jag tacksam. :)
Guest
#2 - 15 juni 2009 16:50
Du doppar ner "lådan" under vattnet och kopplar in.
#3 - 15 juni 2009 16:51
Det här kan säkert alla här svara på, utom jag. Är van vid ett gammalt akvarium där inget ser likadant ut och köpet idag ett litet akvarium på 55 liter. Med det följde en Fluval 1 plus. Det är en svart avlång pryl med elsladd i ena änden, och ett "hål" i närheten, i andra änden är det något som jag antar är filtermaterialet. Hur ska man sätta den i akvariet? Jag känner mig trög men förstår inte... Det är ju en elsladd, den måste väl vara ovanför vattnet eller har jag fel? Om någon kan ge mig en superpedagogisk och enkel förklaring om hur och var jag ska göra med den är jag tacksam. :)

I med filterboxen, dvs pumpen i vattnet, sladden kopplas till ett vägguttag, voila!
#4 - 15 juni 2009 16:53
http://www.zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1220991202.jpg

Nu är detta inte en fluval men det är samma princip.
#5 - 15 juni 2009 17:15
Tack för snabba svar, så då tål alltså sladden att vara i vatten och fiskarna slipper elchocker. Bra. :) Men hur fäster man den sådär snyggt på glaset? Undrar om något saknas till mitt... får prova mig fram. Läste att Fluval 1 plus är för akvarier på upp till 45L. Mitt är på 55, kommer det att bli problem då?
Guest
#6 - 15 juni 2009 17:44
De finns sugkoppar som man sätter på baksidan..
#7 - 15 juni 2009 18:46
Ok, är det någon som vet var man köpa sådana sugproppar?
Guest
#8 - 15 juni 2009 18:48
Om filtret är nytt får du med dom. Annars så kan väl vilken akvarieaffär som hällst ta in dom.
#9 - 15 juni 2009 18:49
Ok, är det någon som vet var man köpa sådana sugproppar?

om har köpt ett nytt kar i en butik så skall de följa med.
kolla runt i lådorna lite.

annars kan vilken akvariebutik som helst sälja dom.

.
#10 - 15 juni 2009 21:27
Köpte begagnat så det fanns inte med... men har fyllt akvariet med växter och en rot nu, och pumpen/filtret verkar hålla sig rätt bra på plats ändå. Fixerade sladden på baksidan av akvariet med kladdmassa. :)
#11 - 16 juni 2009 05:11
Köpte begagnat så det fanns inte med... men har fyllt akvariet med växter och en rot nu, och pumpen/filtret verkar hålla sig rätt bra på plats ändå. Fixerade sladden på baksidan av akvariet med kladdmassa. :)

det där var kanske inte det bästa man kunde göra.

1) är du säker på att den är vattenfast den där massan ??
2) är du säker på att den är giftfri, antmögelfri, etc etc ?

skulle aldrig stoppa ner nått i karet som jag inte är 100% giftfritt

.
Bilagor:
#12 - 16 juni 2009 07:33
Oj alltså, kladdmassan är på utsidan av akvariet. Skulle inte stoppa ner något sånt i vattnet. Som det är nu räckte det för att den skulle hålla sig på plats, får väl se om det räcker när det kommer fiskar i det också.
#13 - 16 juni 2009 08:09
Sladden ska väl hänga som ett u också utanför akvariet för att slippa att vatten klättrar på sladden och ut ur akvariet och ner i kontakten. Skulle vattnet klättra så droppar de ner på golvet om man har sladden i ett u, istället för ner i kontakten om man bara har den ner i kontakten.
Guest
#14 - 16 juni 2009 09:49
Mathce skrev:
Sladden ska väl hänga som ett u också utanför akvariet för att slippa att vatten klättrar på sladden och ut ur akvariet och ner i kontakten. Skulle vattnet klättra så droppar de ner på golvet om man har sladden i ett u, istället för ner i kontakten om man bara har den ner i kontakten.

ehm?
#15 - 16 juni 2009 11:28
Narii - Ibland kan man råka ut för att vattnet vandrar via sladden (om vattenytan är mycket högt upp och sladden av olämpligt material) och bildar som en dålig hävert och därför brukar en del försiktiga personer just rekommendera U montage av sladden för att få en dropp-punkt och slippa få vattnet direkt ner i vägguttaget. Under alla mina år har jag dock aldrig råkat ut för det.

MVH Lasse
Guest
#16 - 16 juni 2009 14:53
Jaha, ok. Låter lite omöjligt.
#17 - 16 juni 2009 15:22
Narii skrev:
Jaha, ok. Låter lite omöjligt.

nej då, hänt här.

lägger man sladden på ett visst vis, klämd mellan karet och täckglaset
så kan det börja krypa upp vatten.

nu hände inget...men det hade kunnat.

.
#18 - 16 juni 2009 16:15
har hänt här med, dock så rann det inte ner i kontakten utan ut på golvet.
Guest
#19 - 16 juni 2009 16:16
Wow.
#20 - 17 juni 2009 06:35
Hänt hos mig också därför ja berättade det.
Hade aldrig hört talas om det innan så frågade i en djuraffär och då sa dom det, sen dess har ja alltid hängti ett u.
#21 - 17 juni 2009 14:29
Ohj, efter att ha läst hur vattnet kan vandra på sladden gick jag och kikade på mina akvarium. Av automatik är sladdarna som ett U.
Aldrig hört det tidigare.
#22 - 17 juni 2009 14:33
Nubi skrev:
Ohj, efter att ha läst hur vattnet kan vandra på sladden gick jag och kikade på mina akvarium. Av automatik är sladdarna som ett U.

Aldrig hört det tidigare.
står om det och brukar vara en bild i så gott som alla instruktioner till filter, fast dem läser väl inte så många så noga!

Annons